Skøn observationsaften i Brorfelde

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Skøn observationsaften i Brorfelde

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 6 måneder siden af flemminga. This post has been viewed 50 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

flemminga
    Deltager
      • Moon

Var ude at observere med min 20″ Obsession flere gange i denne uge.

Specielt fredag gik jeg “amok” og var ude i 7 timer, da jeg sjældent har set himlen så mørk, transparent og vindstille. Det er skønt at kunne opholde sig udenfor hvor det eneste nødvendige overtøj er en fleecetrøje.

Det blev lidt en kombination af visuelle og fotografiske aftener.

I foråret har jeg anskaffet mig et nyt lowlight videokamera: Mallincam Exterminator i farver. Det skulle rundt regnet være dobbelt så følsomt som mit tidligere Mallincam Extreme. Mit håb er at jeg kan næsten halvere eksponeringstiden, og dermed forbedre kvaliteten af optagelserne og produktiviteten.

Jeg synes selv at det lever op til forventningerne, da det nu er blevet MEGET nemmere at optage. Jeg skal nu ikke altid køre på grænsen af min Obsessions trackingevner.

Fik kigget på og testet kameraet imod følgende objekter:

M13

M27

M31

NGC7662 med 4 x barlow

NGC7635 uden HA-filter

M51

Galaksehoben omkring NGC7331

Kan konstatere at kameraet er meget mere følsomt i den røde del af spektrummet, så jeg må se at få lært hvordan man justere dette hen ad vejen

Billederne jeg har optaget er alle “rå billeder”, d.v.s. de har ikke været igennem noget billedbehandlingsprogram eller er blevet stacket af flere billeder.

Interesserede kan se billederne her:

Mallincam Exterminator billeder

Hilsen

Flemming

PS!

Har for resten fået en flot gave af min kære kone. Fylder 50 til næste sommer og hun vil gerne give mig en observationsplads i gave allerede nu. Et observatorie giver ikke rigtig mening med mit monstrum af en 20″ Obsession. Så nu får jeg i nærmeste fremtid anlagt en smuk cirkelformet terrasse i sandsten og med kompasrose-sten i midten på det bedste observationssted i haven. Det bliver rart at få fast plan grund under fødderne når man observere. Faktisk er det ret anstrengende at stigen synker ned i plænen mens man observere.

Tak til Gunnar Tyrsted for tippet med kompasrose-sten FlemmingA2015-08-23 03:09:36

outlook
      Deltager
        • Super Nova

Det er udemærkede billeder for et videokamera. En 20″ computerstyret dob og videoassisteret astronomi må virkelig gå dybt. Jeg er lidt mere behersket (og begrænset) med et nyere low light kamera som får lovord med på vejen for sin performance i forhold til prisen på 66 $.

Jeg er ved at lære kameraet at kende som har integration med 1024x sense up. Så bl.a. kuglehoben M2 med 4x sense up i farver. Det har en følsomhed helt ned til 0.0003 lux! Jeg bruger en 8″ SCT med en Meade ccd reducer til f/3, så det går ret hurtigt med at få billeder ned på skærmen.

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

clauskaf
        Deltager
          • Nova

Hvilket kamera er det Leif?

HilsenClaus

flemminga
          Deltager
            • Moon

Hej Leif

Det lyder som et godt setup du kører hvor du virkelig får noget for pengene

I Mallincams marketingsmateriale skriver de at et 6″ teleskop kan nå 17 magnitude på ca 10 sekunder under optimale betingelser.

Så vidt jeg kan se når nogle af mine 20 sekunders eksponeringer ned på ca 18 magnitude. Jeg har med mit Mallincam Extreme set 30 sekunders eksponeringer hvor de svageste stjerner var 19 magnitude.

Med min store vindfølsomme dobson er jeg gået efter det deepsky-videokamera hvor jeg kan bruge kortest mulig tid på at eksponere.

Ellers kan jeg lige så godt lade være, da billederne ellers vil være for dårlige.

Her giver Mallincam fuld valuta for pengene

Mvh

FlemmingFlemmingA2015-08-23 22:13:02

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Skøn observationsaften i Brorfelde' er lukket for nye svar.