Skærm til billed behandling

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Skærm til billed behandling

• Dette emne har 6 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 397 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

Finn
    Deltager
      • Neutron star

Da min ene skærm er brændt af, skal jeg ud at købe en ny, men hvad skal jeg se efter når den skal bruges til billedbehandling. Der er efterhånden så mange data, at man ikke rigtig ved hvad de betyder, så en enkelt retningslinie ville være at foretrække Tongue

Frank Larsen
      Moderator
        • Super Nova

Tja – mit råd er: Hold dig væk fra fladskærme. Det eneste der rigtig duer er traditionelle CRT skærme.

Dog skal man tjekke at sine billeder også tager sig ok ud på fladskærme med begrænset dynamik.

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Er osse mit råd, men gode er svære at skaffe efterhånden. Tendensen har længe været flad, fladere, fladest = dårlig, dårligere, dårligst.

Har man et analog kamera a la Watec og lign. er det osse svært at skaffe en monitor.

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

Jeg vil sige, at du skal have BÅDE en CRT skærm OG en fladskærm.
            Fordi næsten alle har fladskærm i dag og vi må derfor se i øjnene, at vi ligeså godt kan justere vores billeder sådan, at de ikke ser helt håbløse ud på fladskærmene.

Kan du få fat i en brugt Sony G400/G450 eller Eizo skærm, så er det et bud.
            Jeg har en Dell E248WFP fladskærm. Det er IKKE en TFT (max 6 bit) skærm, men en bedre type jeg ikke kan huske hvad hedder (8 bit).
            Dog booster den indbyggede tuner farverne lige voldsomt som, så jeg har skruet ned for dem. Bla. bliver hudfarver alt for røde, men det kan justeres.

Lars Zielke aka Nightsky har undersøgt markedet for en monitor til brug med hans MallinCam. Så vidt jeg ved uden at finde den perfekte monitor!

jesper
            Deltager
              • Neutron star

Jeg har en gammel Samsung 19″ CRT skærm som i sin tid gik for at være den måske bedste skærm på markedet . Den er da også god og behagelig at se på. Men den har nu stået ude i skuret i flere år. Jeg bruger kun fladskærme. Hvis i synes at fladskærme ikke duer er det måske fordi i ikke har købt ny i nogle år. Mange af dem er faktisk rigtig gode, også til billedbehandling. De er skarpere og de afslører fejl og artefakter meget bedre end de eftergivende, gamle CRT skærme. Jeg kan se masser af fejl i mine ældre planetbilleder, som ikke var synlige da jeg lavede dem på CRT skærm.

Just my two cents Geek

rigo
              Deltager
                • Super Nova

ja der nu mange ok fladskærme… Mit råd, gå hen der hvor du kan se en masse på samme tid der er tændt. Køb ikke for stor med for lidt pixel (de er grovere)

en 22″ i 1920pixel ville jeg gå efter, hvis dit grafikkort kan trække det og gerne med digital kabel (måske en 19″er)

http://www.rigorigo.dk2009-02-20 22:01:37

Lars Malmgren
                Deltager
                  • Super Nova

Ja, enig med Rigo.
                  Det bedste er at kunne se mange skærme vise det samme billede (fra samme kilde!!!) ved siden af hinanden.
                  Og gå efter 1920×1200 som opløsning, 1600×1200 er ikke nok på de store skærme.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Skærm til billed behandling' er lukket for nye svar.