Sirius og hvordan gør…?

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Sirius og hvordan gør…?

• Dette emne har 27 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af rigo. This post has been viewed 1585 times
Viser 13 indlæg - 16 til 28 (af 28 i alt)
  • Forfatter

rigo
    Deltager
      • Super Nova

Jeg mener at i 2006/7 hadejeg prøvet med min 10″ Newton + canon og 2″barlow. Mener det var OVE (længe siden han har blandet sig?) der fandt vi ud af at det ikke var mulige, jeg hade dog en stjerne med som lå meget tæt på Sirius A , men det var ikke B jeg fik med. Men måske husker jeg forkert her…

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Det er skam muligt. Flere har gjort det, som du kan se, og indtil ca. 2025 bliver det en lille smule nemmere hvert år, men stadig ret svært. Var det Sirius du havde taget Rigo?

rigo
        Deltager
          • Super Nova

ja det var det Jesper, men kan ikke finde de fotos, men de gik nok med ned med en problem harddisk dengang

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Rigo mon ikke det er dette du tænker på?

Du har også lavet dette:

Og dette:

Men jeg kan ikke lige finde et der skulle være Sirrus ved filnavn.

rigo
            Deltager
              • Super Nova

Hej MS

nej det er albiero, jeg tog jo så mange stjener den gang 🙂

rigo
              Deltager
                • Super Nova

Jeg husker det var med min 2″ Barlow (kun enden), hvor kanterne var grime, men ok lige i mitten, hvor man så kom op på ca 40f men du MS har regnet det ud til

ove
                  • Main Sequence

Det var Polaris og den lille følgesvend AB vi havde oppe og vende.

Med en afstand på kun 0.15″ er den noget vanskeligere end Sirius B.

Polaris B er derimod lettere med en afstand på 18″. Det var den der var med på billedet.

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Nå ja Ove – Det var det da også.

jesper
                    Deltager
                      • Neutron star

Åh ja jeg mente jo nok det var noget andet. Tak Ove. Det der gør Sirius B så svær er jo nok heller ikke afstanden på ca. 8″ men den enorme forskel i lysstyrke:10.000 gange.

rigo
                      Deltager
                        • Super Nova

det er rigtig! men mener da også jeg har lavet en med Sirius

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Kan ikke finde den Rigo… Heller ikke lige noget indlæg med den…

rigo
                          Deltager
                            • Super Nova

hmmm Jeg har taget vega, capella, sirius, polaris, og nogen fler dobbelt stjener som er lette. Men måske jeg ikke har post den sirius, og blander polaris med i det. Gammel mand efterhånden 🙂

rigo
                            Deltager
                              • Super Nova
                              Hmm har kikket astro mappen godt igemmen, ikke at finde det skud forsøg af sirius, men har forsøgt er jeg sikker på, men måske med dårlige skud. Men fandt denne ellers smukke dobbeltstjerne, men meget kort exp. tid, ellers flyder den sammen

http://www.rigorigo.dk2009-02-10 19:05:26

Viser 13 indlæg - 16 til 28 (af 28 i alt)
                            • Emnet 'Sirius og hvordan gør…?' er lukket for nye svar.