Jeg mener at i 2006/7 hadejeg prøvet med min 10″ Newton + canon og 2″barlow. Mener det var OVE (længe siden han har blandet sig?) der fandt vi ud af at det ikke var mulige, jeg hade dog en stjerne med som lå meget tæt på Sirius A , men det var ikke B jeg fik med. Men måske husker jeg forkert her…
Det er skam muligt. Flere har gjort det, som du kan se, og indtil ca. 2025 bliver det en lille smule nemmere hvert år, men stadig ret svært. Var det Sirius du havde taget Rigo?
Jeg husker det var med min 2″ Barlow (kun enden), hvor kanterne var grime, men ok lige i mitten, hvor man så kom op på ca 40f men du MS har regnet det ud til
Åh ja jeg mente jo nok det var noget andet. Tak Ove. Det der gør Sirius B så svær er jo nok heller ikke afstanden på ca. 8″ men den enorme forskel i lysstyrke:10.000 gange.
hmmm Jeg har taget vega, capella, sirius, polaris, og nogen fler dobbelt stjener som er lette. Men måske jeg ikke har post den sirius, og blander polaris med i det. Gammel mand efterhånden 🙂
Hmm har kikket astro mappen godt igemmen, ikke at finde det skud forsøg af sirius, men har forsøgt er jeg sikker på, men måske med dårlige skud. Men fandt denne ellers smukke dobbeltstjerne, men meget kort exp. tid, ellers flyder den sammen