› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Sirius og hvordan gør…?
- Dette emne har 27 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af rigo. This post has been viewed 1584 times
-
ForfatterIndlæg
-
9. februar 2009 kl. 15:33 #10086
outlookDeltager- Super Nova
Hej i gutter som ved lidt om billedbehandling. Her ser I Sirius i en farveudgave:
Men hvordan gør man, når man skal have den lille hvide dværg med som skjuler sig under alt det lys. Og hvis I kan så oplys venligst hvordan man gør det. Billedet her er dog stacket i Registax og gemt i jpeg format.Jeg har skam set andre der har gjort det, men jeg kender ikke lige teknikken. På forhånd tak.
outlook 2009-02-10 08:05:20
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting9. februar 2009 kl. 16:00 #10087
rigoDeltager- Super Nova
Mener ikke du kan skille de 2 stjerner fra hinanden, der skal man bruge en megascope til. Ligger alt for tæt
9. februar 2009 kl. 16:37 #10089
jesperDeltager- Neutron star
Hvad er din eksponeringstid og din billedskala, og hvilket kamera har du brugt? Sirius B er i øjeblikket 8″ fra Sirius A, så det burde kunne lade sig gøre med et stort amatørteleskop i god seeing. Johannes Shedler har taget dette billede med en 20″ Cassegrain. Umiddelbart vil jeg tro at 8″ eller mere er nødvendigt, plus et 16 bit kamera til at klare det store dynamikområde. Jeg har prøvet at DDP og Cuve behandle dit billede men der er ikke noget at se.
Jesper 2009-02-09 15:39:15 9. februar 2009 kl. 17:48 #10093
Udmærket, men her kommer lidt flere oplysninger. Jeg har brugt en 8″ SCT og et webcam Philips 900NC og det er jo VEGA opløsning som er cropped. Den nøjagtige ekspo tid kender jeg ikke, men er jo højst et halvt sek. med et webcam. Og vistnok også barlow, men det kan jeg ikke huske! Jeg har set et foto et sted taget med en 8″ hvor det “overflødige” lys ligesom var pillet af Sirius så man kunne se Sirius B tydeligt fordi den ikke skjulte sig under de der spikes. Men okay, det lader sig nok ikke gøre med de billeder jeg har upload’et, men hvad er teknikken i øvrigt da, Jesper?
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting9. februar 2009 kl. 18:13 #10095
Hej Outlook,
Med det setup er du jo tæt på at have den pixelopløsning der skal til, men jeg gætter på at et 8 bit kamera ikke magter opgaven. For lille dynamikområde. Men en jpeg er jo heller ikke det bedste udgangspunkt, så hvis du har mulighed for at uploade originalfilerne?Jeg gætter på at der har været brugt en kraftig DDP (digital development processing) på det billede du har set. Med et 16 bit kamera kan det fjerne meget glare fra selv kraftige stjerner, så de fremstår som nålestik, selvom de i normal stretch ligner dem du har postet. Photoshop curves kan give noget af det samme. Der findes sikkert også andre filtre der kan bruges.Jeg kan huske en artikel, vistnok i S&T for nogle år siden om at observere/fotografere Sirius B. Er der andre der kan huske den? En af pointerne var netop at man skal placere Sirius B mellem to spikes.Det kan nok også betale sig at læse på hvilke farver de to stjerner har. Måske kan man udligne forskellen lidt med grønt eller rødt filter.Jesper 2009-02-09 17:17:38 9. februar 2009 kl. 19:14 #10099
Ok, her har et single shot i png 16 bit format. Måske kan du stille noget op med det. Næ, den her server vil ikke uploade png filen selvom den siger den kan. Her kan du prøve i den bedste jpeg gråskala single shot frame kompression:
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting9. februar 2009 kl. 22:07 #10105
jesperu- Giant
Hej Outlook
Jeg prøvede at “loade” dit billede ind i Matlab og lege lidt med farvejusteringerne og som du kan se er det ikke lige til at få øje på Sirius B. Men det er selvfølgelig også lidt svært når man ikke ved hvor man skal lede efter den.
Hvis det skal lykkedes vil jeg tro at det er nødvendigt at vide præcist (f.eks ud fra jespers kort og ccd pixelstørrelse+teleskopbrændevidde) hvor Sirius B befinder sig i det billede man arbejder med. Og så sørge for at Sirius A bliver “brændt af” (dvs fylder hele dynamikområdet i ccd’en op) næsten helt ud til Sirius B’s position i billedet. Det kræver nok at man optager en del billeder med forskelig eksponeringstid. Og så selvfølgelig – som jesper skriver – bruger et kamera med et stort dynamikområde.–jesper9. februar 2009 kl. 23:25 #10108
Ok, jeg udfordrer da osse konstant mig selv uden at jeg har udstyret til det kan jeg se. Nå, men jeg har da osse et 10 bit s/h kamera som jeg kan prøve med næste gang. De 8 bit er tilsyneladende for lidt. Men tak fordi I gad prøve. Men sådan skal den se ud:
Den lille prik kl. 9 00, sååå på den igen, igen.
outlook 2009-02-09 22:26:14
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting9. februar 2009 kl. 23:36 #10109
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Hvis vi kender brændvidden og CCD pixelst. på dit setup, kan vi vel regne ud, hvor langt fra Sirius A’s centrum Sirius B skal være (når vi går ud fra Jespers 8″)? Der er et par pixels i ca. kl. 11, som viser højere intensitet- i en afstand fra centrum på ca, 45-50 pixels. Men det er vel for langt væk? Hvad er dit f-forhold?
Mogens B
Hilsen Mogens B.
10. februar 2009 kl. 09:01 #10114
Pixelstørrelsen er 5,6 um på f/10. Altså godt 2 m i brændvidde. Men jeg kan ikke huske om jeg var længere ude med barlow. Men jeg vil da prøve med det monokrome 10 bit planet kamera som har større dynamikområde og 5,2 um pixelstørrelse, når muligheden viser sig og uploade et par billeder til jer.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting10. februar 2009 kl. 10:44 #10120
Med 2 m. brændvidde bli’r pixelopl. så ca. 0.58″. Holder vi os til at Sirius B er 8″ fra Sirius A skal den altså lige ca. 14 pixel fra A’s centrum!! Altså lige indenfor kanten af det udbrændte område (Se. feks. JesperU’s billede)???
Mogens B
Hilsen Mogens B.
10. februar 2009 kl. 10:55 #10121
Med lidt go’ vilje er der vist en “bule” ca. kl. 8:00 (stadig JesperU’s billede)? Eller er det bare støj?
Mogens B
Hilsen Mogens B.
10. februar 2009 kl. 11:15 #10122
10 bit mono kameraet vil have en flere gange bedre chance end 8 bit farve kameraet. Dog stadig en udfordring tror jeg. 0.53″ pixelopløsning for monokameraet virker som et godt udgangspunkt, da der vil være lidt mindre spredning i mono. Hvis du har mulighed for at optage i fits eller 16 bit tiff er det bedst. Avi eller bmp er 8 bit formater.
10. februar 2009 kl. 14:13 #10142
Mogens B
Ja, jeg er klar over den bule kl. ca. 8:00 og mener bestemt at det er der vi skal lede også ifølge det billede jeg husker, men ikke ved hvor jeg så det, bare at det var i et udenlandsk forum.JesperJeg skal prøve. Men når jeg optager i 8 bit format og billedbehandler har jeg muligheden for at gemme i forskellige formater, fx i 16 bit format, men det bliver vel ikke bedre end det svageste led, altså optageformatet i 8 bit?
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting10. februar 2009 kl. 15:43 #10150
Det bliver ikke bedre end det svageste led som du siger, så du skal helst optage i 10 bit og gemme optagelserne direkte som fits eller andet 16 bit format.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Sirius og hvordan gør…?' er lukket for nye svar.