Sirius B

• Dette emne har 16 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år siden af mstauning. This post has been viewed 81 times
Viser 2 indlæg - 16 til 17 (af 17 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hej Ulrik.

Så den sidste vinter med min 16″ OO. Men kun med besvær, og ved at have Sirius A udenfor feltet. Høj forstørrelse og god seeing er et must.

Hvis den skal ses fra DK så er det i disse år. Jeg kan huske da jeg startede med at observere i 80’erne, at jeg læste nogle gamle artikler i S&T om hvorledes den var blevet set og fotograferet med en C14 med netop en Hex-maske. Også en apodizing maske skulle kunne bruges. Senere, da “the pup” nåede langt fra Sirius A, var der rapporter om sikre observationer med ned til en 4″, også fra “scotty”, Walther Scott Houston. Vist med en 6″er.

Fotografering var en anden sag, dengang der kun fandtes film, men idag skulle det være relativt nemt med et dybt UV filter. Sirius B er meget klar i UV, p.g.a den højet overfladetemperatur.

mvh
      Jens

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Sort karton er lagervare her (min kone er lærer)…

Så er det bare hvordan det skal klippes og bruges? Skimmede lige det tidligere link, men så ikke lige noget – kan være man skulle LÆSE hvad der står 😉
        UPS ser lige der var TO links…. Embarrassed

MStauning2013-02-22 21:27:30

Viser 2 indlæg - 16 til 17 (af 17 i alt)
      • Emnet 'Sirius B' er lukket for nye svar.