Sirius B the " pup " observeret

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Sirius B the " pup " observeret

• Dette emne har 5 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 4 Ă„r, 4 mĂ„neder siden af tom. This post has been viewed 1400 timesa. This post has been viewed 1400 times
Viser 6 indlĂŠg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

jan.h
    Deltager
      • Moon

Hej

I lÞrdags den 13/10 sprang jeg tidligt ud af sengen for at gÞre en fÞrsÞg pÄ at observere Sirius B. ForhÄbningerne var ikke sÄ store da jeg havde Herlev Hospital og dens belysning liggende i retningen af Sirius. Desuden var Sirius 15 grader over horisonten, ikke meget nÄr man kÊmper med byens lys og luft-uro. Klokken var ca. 5 om morgen.
      Mit teleskop var sat op dagen i forvejen og var tildÊkket med en presenning. Stod lige i nogle minutter med min kaffe og betragtede Orion. Jeg elsker det stjernebilled, da det for mig altid varsler starten pÄ, og forhÄbningerne til, en ny sÊson.
      NĂ„ men jeg, rettede min APM 152 imod Sirius med et 11 mm Televue Delite okular og en 2,5 powermate. Det gav sĂ„dan ca de 270 gange forstĂžrrelse . Som alle andre, kĂŠmper man imod Sirius luminositet der overstrĂ„ler Sirius B’s tĂŠtte ĂžmlĂžb .
      Stod lidt for at prĂžve at fokusere sĂ„ godt det nu kunne lade sig gĂžre. Men jeg kunne ikke finde Sirius B eller ” the pup ” som den ogsĂ„ kaldes for. Syntes dog at jeg kunne se noget der ligesom faldt ind og ud af billed, var det ” the pup ” eller stod jeg blot og snĂžd mig selv? Okay sĂ„ prĂžvede jeg at rykke Sirius A ud til kanten at okularet sĂ„ noget af Sirius lys blev dĂŠmpet , og dermed ogsĂ„ tvinge mig til at bruge stavene i Ăžjet. ” Bang ” der stod Sirius B ganske svagt men tydeligt nok til at der ikke kunne vĂŠre tvivl. Sirius B stod svarende til klokken 10 pĂ„ en urskive. Stod og nĂžd synet med en super dejlig fĂžlelse af barlig lykke…..det var sgu bare en fantastisk dejlig lĂžrdag morgen. TĂŠnk at man faktisk kan fĂžle sĂ„ meget glĂŠde ved okularet, der faktisk ikke rigtigt er noget…. det er tankevĂŠkende.
      Hvis man vil prÞve at udfordere Sirius sÄ er det nok nu og frem til 2020. Det det er i dette tidspunkt at separationen er stÞrst.
      Ja, at jeg med de observations forhold kunne fĂ„ ram pĂ„ ” the pup ” havde jeg virkelig ikke troet. Det er jo sĂ„dan overraskelser der kan fĂ„ en til at slĂŠbe sit udstyr ud gang pĂ„ gang i jagten pĂ„ det Ăžjeblik der nogen gange overrumpler en fuldstĂŠndig, og minder en om, at vores hobby ikke kun omhandler diskussioner om udstyr og astro forto.

Hilsen Jan .H

Med venlig hilsen Jan.H

lindhard
      Deltager
        • Super Nova

Tillykke, godt gÄet.

Det er nu, man skal kigge efter hvalpen, hvor den stÄr langt fra moderstjernen.

zXVK0xW

mvh
        Lars

VedhĂŠftninger:

natteravn
        Deltager
          • Main Sequence

Tillykke Jan 🙂 godt observeret. Jeg havde netop selv tĂŠnkt pĂ„ at prĂžve den forleden ved at jeg tilfĂŠldigvis opdagede den pĂ„ stellarium at den skulle vĂŠre nogenlunde over horisonten. Jeg har endnu aldrig set den. Én gang har jeg prĂžvet, “mener at det var med 12 tommer dobben” hvor det ikke lykkedes.

Den har lidt af en benchmark status hos nogle amerikanere, hvor de siger at det skulle vidne om god strÞlyskontrol pÄ teleskopet men ogsÄ god kontrastgengivelse.

Jeg har brugt lidt tid pĂ„ Mars og en del deepsky. Én af favorritterne er galakseparret M81/82. Et flot syn med 20mm 100 gr okular (60x)
          Vh
          Rodi

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Hej Jan og tillykke med “hvalpen”. Jeg bilder mig selv ind at have set den, men 100% sikker er jeg ikke, sĂ„ der er afsat tid til at observere Sirius i den kommende tid. Jeg forstĂ„r til fulde din glĂŠde og det er den glĂŠde, der er motiverende ved at observere himmelmekanikken. Der knytter sig ogsĂ„ en legende ved Sirius systemet, nemlig den at i Mali, Vestafrika, bor en stamme af mennesker, der hedder Dogon. Dogon menes at vĂŠre af egyptisk oprindelse og deres astronomiske lore gĂ„r tusinder af Ă„r tilbage omkring 3200 f.Kr. IfĂžlge deres traditioner har stjernen Sirius en fĂžlgesvend, som er usynlig for det menneskelige Ăžje. Denne har en 50-Ă„rig elliptisk bane omkring den synlige Sirius A, og som er ekstremt tung. Hvordan de er kommet i besiddelse af den viden kan man kun gisne om. Men det er en anden historie. Vi kan jo holde trĂ„den Ă„ben for kommende observationer af “hvalpen”.

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

jan.h
            Deltager
              • Moon

Tak Leif, den historie/legende som du berettede om kendte jeg slet ikke, meget interessant, og det er netop den slags ekstra krydderi der for mig er rigtigt sjovt at vide eller kende til nÄr man stÄr ved teleskopet. Vores hobby er pÄ godt og ondt enorm fakta baseret. Hvor man meget hurtigt kan komme til at lyde som et omvandrende leksikon der citerer lange besvÊret og uforstÄelige fagudtryk. Nogen gange syntes jeg vi fortaber os for meget i al vores elektonik og udstyr snak ( det er ikke fordi jeg er bedre), der er sÄ meget guld i den slags historier som du fortalte.

Med venlig hilsen Jan.H

tom.a
              Deltager
                • Super Giant

Jeg sĂ„ Hvalpen, klar, himmelblĂ„ og tydelig d. 5. januar i Ă„r. Jeg brugte en 20″ Obsession, sĂ„ det svarer vel til at skyde GrĂ„spurve med kanoner ;-D

AvnĂž Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemĂžrket mĂždes.
                Min blog http://grib-stjernerne.dk/

Viser 6 indlĂŠg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Du skal vĂŠre logget ind for at svare pĂ„ dette indlĂŠg.