Sirius B

• Dette emne har 16 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 11 Ă„r siden af mstauning. This post has been viewed 80 times
Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

ulrik
      • Planet

SÄ mÄ den sgu vÊre der! . Efter utallige forsÞg igennem de sidste 3 vintre. Jeg er lige kommet ind fra kulden. Mine fÞdder fryser af helvede til. Kikkerten kÞrer videre derude !. Jeg er ikke i tvivl denne gang. Hvalpen er set ! Men hold kÊft hvor den er svÊr at se. Som sydeuropÊrene og amerikanere reportere, pupper den op indimellem. I hvertfald igennem mindre(?) kikkerter .I mit

tilfĂŠlde en 102mm refraktor. Dog med hexagonalmaske foran objektivet og skarpkantet blĂŠnde indsat midt i okularet.BlĂŠnden er tilpasset til min dioptri(?) sĂ„ jeg bedre kan” slukke” lyset fra Sirius. Sirius B er meget svag. MĂ„ske som en stjerne af ja 11 stĂžrelsesklasse(?). Dens position
      er omkring 85-90 og det passer med det jeg har set. Ja, ser jeg nu noget fordi jeg ved det er der ?. Jeg har prĂžvet at tjekke for evt. reflekser ! Nej- jeg er ikke i tvivl-den er set !
      Jeg vil dog lige oplyse at jeg igennem Ärene har set pÄ en del dobbelstjerner og mÄske har fÄet
      nogen erfarring med disse. SĂ„ jeg tror at uerfarne nok ikke vil kunne se det jeg har set i aften.
      Jeg hĂžrer gene fra jer derude!
      MVH Ulrik
      Jeg gÄr ud til kikkerten igen. MÄ se lidt pÄ Jupiter !

ulrik
        • Planet

Glemte i min begejstring at oplyse at jeg brugte 167x forstĂžrrelse !

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Hexagonalmaske? Ekstra blĂŠnde i okularet? Jeg troede, det kun var mig, her i kongeriget, der kendte til den slags tricks!

Det lyder godt nok, som du har fanget den. Flot!

Jeg har den endnu til gode. Og med det vejr, vi har, sÄ fÄr jeg nok heller ikke set den denne sÊson.

Thomas, Bornholm

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Thomas – tilgengĂŠld bliver det jo nemmere og nemmere jo lĂŠngere tid der gĂ„r, den kommer jo lĂŠngere og lĂŠngere vĂŠk fra Sirrus A..!

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Jah, men ikke i sĂ„ mange Ă„r til, sĂ„ gĂ„r det den anden vej. Og jeg har snart set efter den i nogle Ă„r… Og jeg er altsĂ„ ikke helt grĂžn, ang. dobbeltstjerner, sĂ„ det irriterer mig i nogen grad, at jeg ikke kan se den, nĂ„r jeg har tilsvarende eller bedre udstyr end mange, der har set den, nĂ„r de samme observatĂžrer er forblĂžffede over, hvad jeg ellers kan se. NĂ„, men jeg har jo i hvert fald ikke breddegraden med mig, sĂ„ det undskylder jeg mig med, men den gĂ„r jo Ă„benbart heller ikke mere…

Thomas, Bornholm

htj
                • Planet

Flot fanget. Har den selv til gode endnu.

Der var en trÄd pÄ CN hvor de havde prÞvet nogle forskelige teleskoper for at se den. Den der klarede det bedst var en LOMO 80 mm triplet. Pointen var at dne vigtigste egenskab ved teleskopet ikke var oplÞsning (apertur), men at vÊre i stand til at styre glare fra sirius A. Derudover er det muligt en lille teleskop klarer seeing i atmospheren bedre, da den jo stÄr noget lavt.

Men flot fanget. Jeg kan se jeg har nogle tricks at lĂŠre endnu.

Hilsen Henrik

ulrik
                  • Planet

Tak for jeres beskeder.! Jeg skal nok melde ud,hvis jeg mÄ trÊkke mine udmeldelse/observation

tilbage. Men det tror jeg ikke !. Jeg observerede i over en time. Holdt korte pauser. SÄ pÄ den igen. Og jeg er ikke i tvivl. Den er set. Omend exstrem svÊr og mÄske ikke den store nydelse at se pÄ ! Men det er jo meget godt at have nogle mÄl at gÄ efter indimellem og Sirius B har jeg i mange Är vÊret optaget af.
                  MVH
                  Ulrik

palle.b.
                  Deltager
                    • Nova

WOW den vil jeg ogsÄ se

tom.a
                    Deltager
                      • Super Giant

WOW!! Tillykke med fangsten!

Sidste jeg kiggede pÄ Sirius var den et stort multifarvet boblende inferno af lys, som Sirius B var udlukket at spotte igennem.

SĂ„ du viser virkelig at vedholdenhed betaler sig!

Jeg mĂ„ hellere kigge lidt oftere pĂ„ Sirius, det kan vĂŠre at jeg en dag er heldig og der er superseeing i Sirius’s hĂžjde!!!

AvnĂž Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemĂžrket mĂždes.
                      Min blog http://grib-stjernerne.dk/

outlook
                      Deltager
                        • Super Nova

Ja, tillykke med “the pup”. Jeg har prĂžvet, men hver gang vĂŠret i tvivl om man nu har set den eller ej, mens det sortner for ens Ăžjne. Men der et par teknikker man kan bruge og denne her er velnok en af de bedre. Det illustreres bedst pĂ„ dette billede:

En anden teknik er den Tom A har brugt og en tredie er at bruge et rĂždfilter, sĂ„ glaren fra Sirius reduceres. Til gengĂŠld kan airy disken komme i vejen for “the pup”. Men ovenstĂ„ende tror jeg er bedst sammen med en stor forstĂžrrelse og rolige seeing forhold. Og sĂ„ held og lykke med det.

Hilsen Leif,
                        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

allan_dystrup
                        Deltager
                          • Nova

Hexagonalmaske, Ekstra blĂŠnde i okularet …

En kort beskrivelse af, hvordan det anvendes i praksis ?
                          Hvad er minimumskrav til instrument/aperture for at gÞre sig forhÄbning om at se Sirius B ?
                          Allan
                          Update :
                          ser ud til at >= 4″ er anbefalelsesvĂŠrdigt… : http://florin.myip.org/blog/how-see-sirius-b
                          og mere om maske og blĂŠnde her …: http://www.rasc.ca/sirius-b-observing-challenge

Allan_Dystrup2013-02-22 15:50:39

htj
                            • Planet

80 mm kan ogsÄ gÞre det:

http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/5558366/page/0/view/collapsed/sb/5/o/all/fpart/all/vc/1

Jeg tror en prĂŠcis og velslebet optik er vigtigere end apertur.

Hilsen Henrik

allan_dystrup
                            Deltager
                              • Nova

OK da, 70x med en 80mm… ?

Jeg vil da se efter hvalpen i min 63mm, nĂŠste gang jeg er ude … 🙂
                              allan

mstauning
                              Deltager
                                • Black Hole

Hmm sĂ„ min lille 16″ er udelukket?

ulrik
                                  • Planet

Nej Michael ! Hvorfor skulle din lille 16″ vĂŠre udelukket. Det ville kun vĂŠre rart at fĂ„ bekrĂŠftet,at

Sirius B kan ses fra vores breddegrad fra andre. At pÄstÄ at have observeret den igÄr er ikke helt
                                  ubelastende for mig. Jeg kan risikere at administrator laver mit brugernavn om til Fantasten !.
                                  Men du mÄ nok ned til boghandleren, kÞbe noget sort karton og sÄ igang med at klippe/klistre.
                                  MVH
                                  Ulrik
                                Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 17 i alt)
                                • Emnet 'Sirius B' er lukket for nye svar.