› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Sindssyg opklaring!
- Dette emne har 34 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 1 måned siden af astrojensen. This post has been viewed 417 times
-
ForfatterIndlæg
-
11. januar 2014 kl. 10:41 #112873
outlookDeltager- Super Nova
ND 3 filteret er som sådan tilstrækkeligt for uv safety og for yderligere tryghed kan et uv/ir filter anvendes med kilen og foran denne. Men mere information kan hentes her:Gad vide hvad mon et Baader Contrastbooster kan gøre for kontrasten i en bino eller kile? Det må prøves i morgen…
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting11. januar 2014 kl. 11:35 #112874
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Astrojensen wrote: Nåja, det fotografiske folie og herschelkilen har jo omtrent samme transmission, så selvfølgelig kan man jo bare bruge det samme ND 3 filter. Men den bekvemme lysstyrkejustering man får med et enkelt polarisationsfilter på herschelkilen opnår man ikke på et foliefilter, men må bruge et ekstra filter og rotere dem i forhold til hinanden.
Thomas, Bornholm
Hej Thomas.
Der er en fundamental forskel, Herschelkilen er baseret på en reflektion, og ikke en transmission. Det er derfor den kan bruges med pol-filter. Men det gør også at Herschel-kilen vil sende ca 4% af lyset stort set uafhængigt af bølgelængden, ind i øjet, også infrarødt lys….
Det var jeg ikke klar over..
http://en.wikipedia.org/wiki/Refractive_index
Men man må lære hver dag!mvh
Jens11. januar 2014 kl. 13:15 #112880
astrojensenDeltager- Neutron star
Nu sender herschelkilen jo ikke noget ind i øjet, som ikke er yderligere filtreret… Et ND 3 filter vil jo også dæmpe det infrarøde og ultraviolette lys.
Jeg har i hvert fald aldrig taget skade.
Thomas, Bornholm
11. januar 2014 kl. 17:59 #112891
nightskyDeltager- Neutron star
Astrojensen wrote: Et ND 3 filter vil jo også dæmpe det infrarøde og ultraviolette lys.
……..Thomas, Bornholm
NOPE Thomas, det kan du overhovedet ikke gå ud fra.
Din kile fjerner energien i alle bølgelængder og derfor går det sikkert. Det er vist ikke tilfældet med foto solfolien. Så for at undgå at nogen misforstår dette…..
Nogle eksempler:
Edmund Optics lukker lys ind i UV området fra 390 nm. og ned. Hvordan de er i NIR/IR
området er usikkert. En kurve viser at et 1,5 ND filter lukker 100% ind efter 740 nm. 3.0
filteret viser at der lukkes mindst op til 800 nm. MEN Edmund skriver at derres ND filtre kun
er til det visuelle område.
http://www.edmundoptics.com/techsupport/resource_center/product_docs/curv_65809.pdf
http://www.edmundoptics.com/techsupport/resource_center/product_docs/curv_63457.pdfThorlabs skriver helt klart hvilke områder de dækker.
http://www.thorlabs.de/navigation.cfm?guide_id=2185Baader viser kun at de dæmper op til omkring 830 nm.
Badder skriver MEGA tydeligt : can only be used as an additional filter when solar observing!
Baader er også helt umulige at få en måling fra af gode grunde. Så eneste fakta omkring ND er det de skriver, bl.a. ovenfor.Når andre laver målinger af filtre gælder de KUN det batch de stammer fra. Hvis f.eks.
en importør vælger at flytte ordren på næste sending til et andet firma er det ikke sikkert
at de har samme specifikationer i de områder hvor de ikke er beregnet til at bruges.En hurtig check af de ND filtre jeg har liggende fra, Astro A/S, Lyra, Teleskop Service, et
par no name fra Tawain og Kina. JEG KAN IKKE MÅLE DE DÆMPER RET MEGET VED
1064 NM. d.v.s der hul igennem når vi bevæger os væk fra det visuelle områder,
medmindre jeg måler forkert. De er ikke lavet til at stå alene ved sol observationer.SÅ KOMBINATIONEN AF BAADERS FOTO SOLFOLIE OG ET ND FILTER VIL JEG STÆRKT FRARÅDE.
Interessant omkring refraktor/reflektor og en Herschel kile: While the prism is constructed
of special glass which absorbs UV and IR light, it cannot be used with a reflecting
telescope design. This is because a reflecting telescope focuses all wavelengths of
light equally, including UV and IR. The concentrated IR, in particular, can crack or unglue optical elements in a telescope………Som Jens skriver, man lærer hver dag
Nightsky 2014-01-11 20:03:48 11. januar 2014 kl. 20:59 #112897
astrojensenDeltager- Neutron star
Oho! Tak for denne info! Ja man lærer sandelig noget nyt hver dag.
Thomas, Bornholm
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Sindssyg opklaring!' er lukket for nye svar.