› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Sindssyg opklaring!
- Dette emne har 34 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 10 Är, 1 mÄned siden af astrojensen. This post has been viewed 416 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
9. januar 2014 kl. 23:37 #112834
viggo.tDeltager- Super Giant
Leif og Thomas: Fin dialog. Det giver stof til eftertanke.
Thomas: Gotcha! Bino-foredrag til nĂŠste MAF. MĂ„ske kan andre sparke ind med hvad de synes om bino’er?mvh Viggo.9. januar 2014 kl. 23:54 #112836
astrojensenDeltager- Neutron star
OK, foredrag om binoviewer er hermed pÄ programmet. Forslag om specifikke emner, man mener jeg bÞr tage op, modtages gerne. Ligeledes spÞrgsmÄl. MÄske besvarer jeg dem allerede her (eller nok bedre i en separat trÄd), for at hjÊlpe folk allerede nu, men det vil vÊre godt med lidt forskellige input, for at fÄ en idé om, hvad folk gerne vil vide om emnet.
Thomas, Bornholm
10. januar 2014 kl. 00:06 #112841
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
Anbefalinger til ok “starter” Bino’er?
Ved brug pÄ SCT (min C8 f.eks) pÄ planeterne, skal der vel en diagonal foran, og det flytter jo fokus endnu lÊngere bagud.mvh
Jens10. januar 2014 kl. 00:26 #112842
Anbefaling til OK starter bino = Baader Maxbright! En anelse dyrere end William Optics, men med fuld tilgang til Baaders enorme udbud af T2 adaptere og korrektorlinser. SÊrdeles fleksibel og kan anpasses til ethvert teleskop. Der kan med denne bino opnÄs kortere lysvej og lavere forstÞrrelse end med nÊsten enhver anden binoviewer og isÊr til prisen.
Sortimentet af adaptere, der er kritisk, for at fÄ mest muligt ud af den, er dog meget omfattende og svÊrt at finde hoved og hale i. Absolut et emne, jeg skal forsÞge at fÄ belyst.
Thomas, Bornholm
PS. Jeg kan sende en PM med specifikke adaptere du skal bruge til din C8.
10. januar 2014 kl. 11:32 #112850
outlookDeltager- Super Nova
Der er ingen tvivl om at Baader er det mest fleksible system og kan tilpasses enhver situtuation, men lysvejen er omkring 10mm mere end TS og tilsvarende. Med TS kunne jeg nĂ„ fokus uden korrektor pĂ„ en refraktor med en 1.25″ prismediagonal i stedet for et spejl.Til en 8″ SCT vil jeg anbefale 1.25″ diagonal og ikke en 2″ der jo Ăžger lysvejen. Benytter man sig af Baader systemet kan lysvejen som nĂŠvnt afkortes en smule mere. Jeg har brugt fĂžrstnĂŠvnte lĂžsning lĂŠnge og bruger nu udelukkende bino til solsystemet.Til stjernerne og de diffuse grĂ„ pletter bruger jeg kun cyclops mode selv om der ikke er nogen grund til ikke at bruge bino pĂ„ stjernerne ogsĂ„, men det er for mig en lidt anden boldgade. En bino er noget tungt tilbehĂžr, isĂŠr med okularerne pĂ„ en refraktor. Det kunne dog vĂŠre spĂŠndende at prĂžve en storfelt bino med 100 gr okularer!Bino er for mig et absolut must og har vĂŠret det lĂŠnge, idet jeg til at starte med brugte den til Solen. Med objektivfilter og smalbĂ„ndsfilter i bino’en et syn man vil opleve igen og igen. Med mulighed for lidt Sol i dag sĂ„ kan det vĂŠre vi kan fĂ„ lov til at se nĂŠmere pĂ„ den store AR1944 plet.Men lad mig sige det kort. Vil man starte med bino kan man roligt begynde med en TS eller tilsvarende og et par billige vidvinkel som Skywatcher UltraWide 15 eller 20mm. De er i tilgift lette okularer og har stort felt. Det er lidt ligesom at kigge i et 82 gr okular. VĂŠlg lĂžsningen med 2x korrektor eller barlow, hvis du har en refraktor sĂ„ du kan nĂ„ fokus.Vil man avancere eller har styr pĂ„ sagerne allerede, sĂ„ kan man vĂŠlge Baader’s systemlĂžsning med alskens adaptere til ethvert tĂŠnkeligt og utĂŠnkeligt formĂ„l, men er ogsĂ„ dyrere. Og er man helt vĂŠk i binoviewing kan man sĂ„ igen vĂŠlge highend mĂŠrker som Baader MarkV, TeleVue og Denkmeier for at nĂŠvne nogle.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting10. januar 2014 kl. 12:18 #112851
Jeg er sikker pÄ, at TS, WO og Baader Maxbright er den samme bino inde under overfladen. Der er i sÄ fald kun en meget beskeden forskel i lÊngden af lysvejen, mest pga. de forskellige okularholdere og nÊsestykker. Jeg har haft en WO i hÄnden og den var snublende nÊr identisk med min Maxbright, bortset fra ydre detaljer.
Den absolut korteste lysvej indenfor binoverdenen kan opnĂ„s med en Maxbright med standard T2 zenithprisme (ikke Zeissprismet, der er lidt stĂžrre). Her kan man – uden barlow – nĂ„ ned pĂ„ en lysvej pĂ„ ~140mm. Med et normalt 1.25″ zenithprisme vil lysvejen vĂŠre ~30mm lĂŠngere, pga. okularholderen pĂ„ zenithprismet, som man eliminerer med T2 prismet. I forhold til en 2″ diagonal er besparelsen hele 70mm. Med 1.7x GPC korrektor i T2 prismet (korrektoren er faktisk nede pĂ„ 1.5x, nĂ„r den bruges mellem prismet og binoen, 1.65x nĂ„r den bruges foran prismet, mellem dette og nĂŠsestykket) har en Baader Maxbright nĂŠr eksakt samme lyslĂŠngde som en 2″ diagonal og har man en refraktor som kan bruge 2″ diagonal og almindelige okularer nĂ„r fokus med denne uden problemer, ja sĂ„ vil man ALTID kunne nĂ„ fokus med en Maxbright med 1.7x GPC korrektor og T2 prisme. Med denne konfiguration kan man med 25mm okularer nĂ„ ned pĂ„ en forstĂžrrelse pĂ„ kun 26x pĂ„ en WO 70mm f/6 ED og samtidig stadig have 2° faktisk synsfelt. Der er langt lavere forstĂžrrelse end de fleste andre binoviewere kan opnĂ„ uden svinedyre specialkorrektorer eller specialbyggede teleskoper. Men faktisk kan man pĂ„ nĂŠvnte WO teleskop gĂ„ helt ned til en 1.25x korrektor, sĂ„ man nĂ„r ned pĂ„ knapt 22x og nĂŠsten 2,5° synsfelt. De allerfleste moderne refraktorer med 2″ diagonal kan nĂ„ fokus med Baader binoviewer med 1.25x korrektor og T2 prisme. Udskifter man fokuseren pĂ„ WO refraktoren med en Kasai Crayford, der er 30mm kortere end WO fokuseren, sĂ„ kan man nĂ„ fokus helt uden korrektor eller barlow og fĂ„ forstĂžrrelsen ned pĂ„ kun 17x, uden i Ăžvrigt at modificere hverken binoviewer eller teleskop.
Mark V har en lysvej kun nogle mm lĂŠngere end Maxbright, men TeleVue’s binovue er meget lĂŠngere, med 140mm lysvej. Denkmeiers system kender jeg ikke i detaljer.
Thomas, Bornholm
10. januar 2014 kl. 17:43 #112852
Din opremsning af muligheder fortĂŠller jo meget godt et udpluk af de mange muligheder, men som ogsĂ„ kan forvirre en stakkels ny ud i binoviewing. Jeg fortĂŠller blot hvor let det kan vĂŠre at begynde uden at skulle tage stilling til en frygtelig masse ting.Og det lykkedes mig faktisk at binoviewe Solen i eftermiddag og med filter illustrerer fotoet herunder meget godt og skaleret til ca. faktisk stĂžrrelse hvad jeg sĂ„ i bino’en og C8:AR1944
SĂ„ man behĂžver faktisk ikke andet end TS eller WO og lign bino’er og et par simple okularer for at kunne se noget lignende. Dog har jeg filter monteret i bino’en for farve og lys ud over filteret pĂ„ objektivet.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting10. januar 2014 kl. 20:52 #112859
Ja, binoviewere kan vĂŠre frygtelig forvirrende! Ganske enig.
Jeg har ogsÄ solfilter til min C8, men det er ikke godt, rent optisk. Bruger du Baader folie?
Thomas, Bornholm
10. januar 2014 kl. 22:48 #112860
spatzekDeltager- Super Giant
Jeg har hÞrt folket og trykket pÄ knappen hos Denkmeier og har bestilt deres Binotron-27 med Power Switch, filter switch og et par passende 21mm Denkmeier okularer. Har handlet et par gange med Russ, ogsÄ privat, og har super gode erfaringer med ham. Han har skrevet til mig forleden, at han er klar til at sende det senest i dag, sÄ det er lidt spÊndende. Jeg har ellers altid bildt mig selv ind, at bino ikke var mig, indtil at jeg blev blÊst bagover forrige Är pÄ AvnÞ trÊffet med en Tele Vue bino pÄ en Takahashi 5 tommer. Jeg skal nok teste pÄ svage tÄger med og uden dobbeltsyn, for at se, om der gÊlder det ene eller andet.
10. januar 2014 kl. 23:19 #112862
Astrojensen wrote: Ja, binoviewere kan vĂŠre frygtelig forvirrende! Ganske enig.
Jeg har ogsÄ solfilter til min C8, men det er ikke godt, rent optisk. Bruger du Baader folie?
Thomas, Bornholm
@Thomas; du mĂ„ meget gerne PM’e mig noget info om Bino’er. Det kunne jo vĂŠre man kunne finde en som messetilbud, du ved hvor!
IĂžvrigt angĂ„ende filterfolie, sĂ„ er det mit indtryk at Baader’s fotografiske filterfolie giver et bedre billede end den visuelle. Der skal naturligvis et grĂ„filter efter den fotografiske, men det visuelle indtryk er nĂŠsten lige sĂ„ godt som med en Herschelkile…. Rent subjektiv vurdering, men kunne vĂŠre spĂŠndende at hĂžre om andre har observeret noget lignende.
mvh
Jens11. januar 2014 kl. 00:01 #112863
Ang. solfolie, sÄ har jeg gode erfaringer med Baaders visuelle folie. Det er virkelig godt, men en INTES Herschelkile er en smule bedre. Lidt bedre kontrast og lidt mindre spredt lys. Ikke meget, men det er der. Kunne godt vÊre, man skulle prÞve den fotografiske udgave?
Thomas, Bornholm
11. januar 2014 kl. 00:51 #112865
Jeg bruger Baader’s fotografiske folie. Her skal man vĂŠre opmĂŠrksom pĂ„ at uv delen af spektrummet slipper igennem og derfor skal man have et uv filter i lysvejen medmindre man bruger et bĂ„ndpasfilter af en slags. Den fotografiske folie bruger jeg netop ogsĂ„ til fotos i det sĂŠrlige kalciumomrĂ„de ved 393.3nm og her kan det den visuelle udgave ikke bruges.Jeg er glad for at der er en spirende interesse for bino’er. I vil ikke blive skuffet.outlook 2014-01-10 23:56:31
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting11. januar 2014 kl. 01:09 #112866
Aha! Tak for tippet vedr. UV lys i Baader folie. Det vidste jeg ikke.
Ja, en seriĂžs visuel observatĂžr bĂžr bestemt unde sig den luksus det er, at observere med en god binoviewer.
Thomas, Bornholm
11. januar 2014 kl. 02:13 #112867
Hejsa.
Solar folie i fotografisk version er omtrent som en Herschel-kile, som ogsÄ giver godt med UV lys. Der skal bruges et ekstra filter, som spÊrrer for UV. Jeg bruger altid et Baader ND3.0 filter, som kapper ganske godt af for UV.
Se f.eks transmissionskurverne her:
http://www.sonnen-filter.de/Er der iĂžvrigt nogen der kender kurven pĂ„ en Herschel-kile? Slipper den jĂŠvnt ca 4% ud imod okularet, fra dyb UV til dyb Ir?? Reflektiviteten er jo en funktion af brydningsindekset af glasset, og den ser ud til at holde sig fint omkring 1,5-1.6 langt ned i UV, ihvertfald for almindeligt BK7. Derfor virker det vel rimeligt at antage at en Herschel-kile slipper godt med UV igennem…..
mvh
Jens11. januar 2014 kl. 10:22 #112871
NÄja, det fotografiske folie og herschelkilen har jo omtrent samme transmission, sÄ selvfÞlgelig kan man jo bare bruge det samme ND 3 filter. Men den bekvemme lysstyrkejustering man fÄr med et enkelt polarisationsfilter pÄ herschelkilen opnÄr man ikke pÄ et foliefilter, men mÄ bruge et ekstra filter og rotere dem i forhold til hinanden.
Thomas, Bornholm
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Sindssyg opklaring!' er lukket for nye svar.