silikoneklister til sekundær?

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER silikoneklister til sekundær?

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 4 måneder siden af morten. This post has been viewed 768 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

morten
    Deltager
      • Super Nova

Er der nogle der kan give mig et råd vedr en brugbar/optimal silikonelim til at lime sekundæren fast på dens holder.

Jeg har tidligere brugt danalims silikone-akvarieklister 578. Er det OK eller har I bedre alternativer?

Fandt den gamle tråd, den må vist være fin når astro erik har brugt noget lignende i 20 år.

http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=9142&KW=silikone&PID=93376#93376morten2012-10-19 17:44:22

palle.b.
      Deltager
        • Nova

Hvis det var mig ville jeg bruge Dow Corning 732, se også NAP16 tråden..

jeg har brugt denne Dow Corning 732 til noget helt andet. Men den har overrasket mig med sin styrke.

Du kan hente datablad på nettet

webweichel
        Deltager
          • Nova

Hej,

Jeg har lige monteret mit sekundær spejl med Bostik silicone universal fra Silvan. Mit nye sekundær spejl er en ordentlig klippert på 414 g som vist nedenfor:

Før montering testede jeg styrken som vist nedenfor:

Den fik lov at stå et par timer og limen er ok, den strækker sig men går tilbage til udgangspunktet når load fjernes.

Den har nu siddet et par måneder og funger fint med dug fjerner af konstantråd monteret under spejlet:

webweichel2012-10-20 11:02:07

morten
          Deltager
            • Super Nova

Tak for info.

Danalims marine/akvarie silikone må også kunne holde, tror jeg. Den grundlæggende kemi kommer fra Corning, som så vidt jeg ved var dem der fandt på silikonepolymeren. D.v.s. de andre producenter køber sikkert basiskomponenterne fra Corning.
            Kan en lim holde til et akvarium, kan den også holde min 76mm Antares sekundær på plads.

morten2012-11-18 19:13:43

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'silikoneklister til sekundær?' er lukket for nye svar.