silikonefedt på spejl

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER silikonefedt på spejl

• Dette emne har 9 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 167 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

jesperu
      • Giant

AHGHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH

Skulle smøre den cylinder som mit 8″ spejl løber på med silikonefedt og stadset kom selvfølgelig ud på spejlet Cry. Er der andet end sandpapir som kan bruges til at fjerne skidtet? Varmt vand og sæbe virker ikke – har prøvet.

Desperate hilsner

–Jesper

Bjørn Sandåker
      Deltager
        • Neutron star

Uha… det var leit å høre. Men sandpapir?!!?? Er det virkelig noen som bruker det på optikken? Høres vilt ut. Jeg ville heller prøvd denne: http://www.lyra.dk/details.asp?prodid=cleanerkit&cat=1000 — men vær forsiktig med å gni for hardt med kluten, så ikke den tynne coatingen blir skadet.

Bjørn T. Jønsson2009-04-29 23:32:17

Mvh,
        Bjørn

andreas
          • Super Giant

Methanol 99,9% vil jeg mene, men det kan være svært at få fat i. Og jeg er ikke sikker på om det tager silikone!

norup
          Deltager
            • Super Giant

Jeg har med held i en lignende situation benyttet at skylle med acetone efterfulgt af isopropylalkohol.

Opløsningsmidler og optik opvarmes til ca 40C i et vandbad (ikke varmere pgra lavt flammepunkt)

Hæld væskerne på f.eks. injektionssprøjter og stil optikken skråt, så væskerne løber af af sig selv.

Acetonen efterlader en fedtet flade, som isopropylen bør fjerne.

Sørg for god ventilation og undgå antændelseskilder og statisk elektricitet.

Prøv at komme lidt fedt på en glasplade og se om metoden virker – jeg giver ingen garantier.

bjoern.andersen
              • Main Sequence

Det er en rigtig “skidt” situation du er havnet i, og jeg er ikke sikker på at der findes en god løsning på at få det fjernet fra spejlet.

Prøv at tage kontakt til leverandøren af den silikonefedt du har brugt. Der er nok en større chance for korrekt hjælp den vej rundt.

Alle typer silikone har jo den “ulempe” at silikonen kan fordampe en smule, og jeg husker fra f.eks lakkering af møbler, at silikone i nærheden af lakken kunne gøre en del skade.

Sker der også her en lille fordampning opstår der jo også en risko for at der dannes et tynd “silikonefilm” på spejlet, og det er jo ikke godt.

Jeg ville ikke selv bruge nogen form for silikone(fedt) i nærheden af mine spejle, men det er jo ingen hjælp når skaden er sket.

Håber du kan få hjælp af leverandøren/producenten.

pbm77
                • Moon

Har også før hørt at acetone skulle være godt til at fjerne “fedt”fra okularer. Har dog ikke selv nogen erfaring med det, men det er da bestemt værd at undersøge.

jesperu
                  • Giant

Tak skal I have for alle de gode råd – jeg må få fat i producenten og ellers prøve med acetone+alkohol aller andet optikrens. Og bare hvis nogen skulle være i tvivl: jeg kan ikke anbefale (selv om jeg fulgte en “autoriseret” opskrift fra nettet) at smørre fokusmekanismen i en SCT med silikonefedt – skidtet er simpelthen ustyrligt.

Hvis jeg skal få noget positivt ud af det her, er det jo en glimrende lejlighed til at få nyt astrolegetøj. En SCT er jo ikke det optimale til deepsky ccd så nu hvor omstændighederne ligesom er til det, tager jeg springet og skifter til 8″ Newton.

–Jesper

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

Øv, det var jo den jeg gerne ville have byttet til Unhappy
                    Men sådan er det jo, nogen gange er uheldet bare ude selv om man er forsigtig.

jesperu
                      • Giant

så har spejlet fået en ordentlig tur med acetone+forsigtig brug af kleenex. Og det lykkedes faktisk – det er så rent og fint som en barnenumse.

tak for de gode råd.

–Jesper

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

Godt at høre, jeg har altid haft en ekstra føler for SCT, da en 8″ var mit første rigtige scope.Thumbs%20Up

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'silikonefedt på spejl' er lukket for nye svar.