Sigtemiddel

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Sigtemiddel

• Dette emne har 4 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år siden af tommyf. This post has been viewed 38 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

Søren Hansen
    Deltager
      • Giant

Hej alle

Jeg har “arvet” en Meade model 4500: 4.5″ af chefen’s søn.

Den mangler kun 2 ting for at være komplet:

1 Sigtekikkerten en 3×60 kikkert

2 En skrue i armen på den ene stilleskrue til finjustering

Jeg har snart været alle steder, og det eneste jeg kan finde på modellen er manualen online (den har jeg på papir).

Er der nogen der kan give mig et tip til hvilken sigtekikkert jeg bør bruge, uden den kommer til at koste snuden af en jetjaver ? og hvor kan man eventuelt finde sådan en låseskrue der skal bruges til armen beskrevet ovenfor.

Jeg kan så fortælle at selv om jeg har digitalkamera med 800 mm optik og 2X extender kan det slet ikke slå denne kikkert med en 25 mm optik, nøj hvor månen er fuld af kratere 😀

Venligst fra København

Søren

jonas.c
      Deltager
        • Super Giant

Teleskop-Service i Tyskland har det allra mesta. Det skulle inte förvåna mig om de har den ställskruv du behöver. Om inte, kanske Astro A/S har den.

Den sökare jag vill rekommendera är en Telrad:

Det är en sökare utan förstoring men med tydliga röda ringar som visar “var du är”. Jag har personligen slutat använda vanliga sökare och använder uteslutande Telrad-sökare. Rätt inställd är den betydligt bekvämare att använda.

Lycka till!

/Jonas

finnr
        Deltager
          • Main Sequence

Telrad er den klassiske rødpunktsøger, men den er også relativt stor, tung og dyr. Min foretrukne er Rigel Quikfinder
          https://www.astronomics.com/rigel-systems-quikfinder-illuminated-red-bullseye-finder_p3819.aspx
          Den vejer meget list og kommer med en sko, der kan sætes fast på tubus med en klæbepude.
          Lyra har en meget prisbillig rødpunktssøger: http://www.lyra.dk/udstyr/sogere-1/led-rodpunktssoger.html

Søren Hansen
          Deltager
            • Giant

Tak skal I alle have for svarene, jeg er ikke sikker på at jeg blev meget klogere, men jeg fik hvertfald en del at studere.

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

Mener jeg har en billig rød-punkt sigte liggende, du kan jo komme forbi og se om den passer en dag…

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Sigtemiddel' er lukket for nye svar.