Sigtekikkert

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Sigtekikkert

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 4 måneder siden af jtrh123. This post has been viewed 28 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

jtrh123
      • Asteroid

Hej allesammen. De sidste par måneder har astronomien virkelig fanget mig og bruger stort set alt fritiden på at læse og sætte mig ind i det basale. Så nu har jeg købt mig et teleskop, explorer 130p synscan AZ GOTO. Jeg fik det anbefalet som fuldstændig ny på området. Mit spørgsmål kan måske lyde meget dumt for mange, men hvorfor vender sigtekikkertens billede omvendt når man kigger i den, altså tingene vender på hovedet. Igen er helt ny inden for astronomi og teleskoper 🙂 mvh Jonathan

clauskaf
      Deltager
        • Nova

Hej Jonathan

Billedet vender også “forkert” i din hovedkikkertWink
        Det er fordi man helst undgår flere reflekterende overflader, end højst nødvendigt, i en astronomisk kikkert. Derfor navnet prisme-kikkert om en alm. kikkert. I en sådan kikkert sidder der netop prismer for at vende det hele korrekt. Prøve at kigge gennem en telelinse uden kamera og effekten er den samme.
        I praksis betyder det ikke rigtigt noget med din kikkert, da du kun skal bruge sigtekikkerten til at finde alligment-stjerner til din opstilling.
        For i øvrigt velkommen til en spændende hobby, som du kan dele med andre her via astro-forum, og yderligere supplere via foreninger over hele landet.
        Med venlig hilsen
        Claus Jensen medlem af Københavns Astronomiske Forening

jtrh123
          • Asteroid

Mange tak for et informerende svar 🙂

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Sigtekikkert' er lukket for nye svar.