Sigma 200 – 500mm f/2.8…

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Sigma 200 – 500mm f/2.8…

• Dette emne har 22 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 1 måned siden af simen1. This post has been viewed 263 times
Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
  • Forfatter

landbo
    Deltager
      • Nova

Astrojensen wrote:

Er første indlæg ikke meget stærke indicier på, at Thomas Bornholm går og leger med noget meget hemmeligt seriøst astrofoto i nattens mulm og mørke ???

En eller anden dag dummer han sig og kommer til at poste et billede. Så har vi ham 😉

Det har jeg allerede gjort, men det er længe siden. Jeg HAR faktisk engang for længe siden rodet en del med astrofoto, men jeg opdagede snart, at det, der virkelig gav mig glæde, var at sidde bag okularet og selv se tingene.

Her er en video, jeg tog gennem min 85mm Zeiss, for en del år siden, med et hjemmemodificeret Logitech Quickcam:

https://www.youtube.com/watch?v=f9MKUE0WBis

Thomas, Bornholm

Njjaaa og E. Har før gjort folk opmærksom på, det er mig muligt lynhurtigt og spotte en forhenværende misbruger. Min fornemmelse svigtede SÅ HELLER ikke denne gang.

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

“forhenværende misbruger”…

Thomas, Bornholm

landbo
        Deltager
          • Nova

Astrojensen wrote: “forhenværende misbruger”…

Thomas, Bornholm

Ja, naturligvis i overført betydning.

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Jeg er helt med på, hvad du mente.

Thomas, Bornholm

landbo
            Deltager
              • Nova

Astrojensen wrote: Jeg er helt med på, hvad du mente.

Thomas, Bornholm

Godt, var ved og blive ræd.

simen1
                • Planet

Sigma 200-500 f/2,8 har blitt vesentlig dyrere. Ved lansering i 2008 kostet det 125 000 NOK. Nå koster det 26 000 USD i USA og 170 000 NOK. (Prisen settes nok opp snart på grunn av valuta)

Bigma ble tilnavnet til Sigma 50-500mm f/4-6,3 som ble lansert i 2005. Da Sigma 200-500 f/2,8 dukket opp i 2008 så var tilnavnet “Bigma” allerede tatt og det nye objektivet har fått tilnavn som Sig-monster og green whale.

Det er et morsomt objektiv å lese om, men jeg vil ikke eie et så dyrt objektiv. Hadde prisen vært 1/20 skulle jeg vurdert å finne en fast plass til det.

Simen12016-01-16 23:07:23

Ola Skarpen
                Deltager
                  • Super Giant

Ser ikke helt hva denne kan brukes til egentlig.

Sysler litt med naturfoto, og for min del er det kun fastopptikk som er brukbart.

En 400 eller 500mm 2.8 er nå iallefall mulig og ta håndholdt.

Vil tro den neppe tegner skarp i kantene til astrofoto.

Så hva dem som kjøper denne bruker den til er for meg en gåte.

Ola

simen1
                    • Planet

Jeg tror den brukes mest til å spionere på celebre personer, deretter bjørn, gaupe, løver, sjeldne fugler osv fra et fast skjul eller jeep med solid objektivmontering.

400/2,8 finnes det flere av, men jeg har ikke hørt om andre enn denne Sigmaen som har f/2,8 på 500mm. Ei heller faste.

Simen12016-01-16 23:05:39

Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
                  • Emnet 'Sigma 200 – 500mm f/2.8…' er lukket for nye svar.