Sidste IC410 Ha mellemtid…

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Sidste IC410 Ha mellemtid…

• Dette emne har 42 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af steffan. This post has been viewed 1038 times
Viser 13 indlæg - 31 til 43 (af 43 i alt)
  • Forfatter

mogens
    Deltager
      • Super Nova

Hej Jacobb

Det grid som drizzle frembringer kan det fjernes helt uden at det går ud over klarheden?Har selv prøvet med lidt held, men ikke fuldstændigt

VH Mogens

jacobb
        • Nova

Hejsa Mogens

Jeg har brugt 0.6px gaussian blur og det hjælper en del.

Michael S, du må da give mig ret i at der er mange flere detaljer i det crop hvor der er brugt drizzle.

Mvh

Jacob

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Joda, og nejda. Der kommer jo ikke flere detajler end der er! De er synes bare af mere, men jeg er faktisk ikke sikker på at jeg mener de er nemmere at se. For støjen bliver jo også drizzlet op, og drizzel i sig selv tilføjer støj. Hmm må gå i tænke box.

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Hej Jacob,

Super duper billede. Jeg siger det igen: APOD materiale når det bliver i farver. Og jo, drizzle skulle jo kunne give flere detaljer end almindelig stacking. Jeg har ikke selv prøvet det, da jeg synes 11 mpx er nok Wacko

jacobb
              • Nova

Hejsa Jesper og Michael

Min erfaring med drizzle siger:flere detaljer men mere støj, mere end 40 frames godt mere end 60 bedre.

Med fare for at gentage mig selv

SD mask

Drizzle

Jacobb2008-11-28 18:32:00

jacobb
                • Nova

Bare se på stjernerne, de taler for sig selv

jacobb
                  • Nova

Jesper wrote: Hej Jacob,

Super duper billede. Jeg siger det igen: APOD materiale når det bliver i farver. Og jo, drizzle skulle jo kunne give flere detaljer end almindelig stacking. Jeg har ikke selv prøvet det, da jeg synes 11 mpx er nok Wacko

ahh ja APOD, det forjættede land

Skulle det være muligt herfra DK med kun 1.4 megapixels….

Den bliver vist svær, vist mere dit territorium Jesper!Jacobb2008-11-28 19:10:13

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Jacob prøv at lave en Sigma Clip på samme matriale, kunne være sjovt at se. Hvis du ikke har mange hot pixels så sæt sigma faktor til mellem 3 og 4.

jesper
                    Deltager
                      • Neutron star

Ud fra dit eksempel vil jeg ikke sige der er mere støj i drizzle billedet. tværtimod er der meget mere signal. Det passer også godt med teorien at drizzle virker bedre med mange frames.

jacobb
                        • Nova

Hejsa Jesper og Michael

Når jeg i aften eller i morgen får fyret op under min astropc så laver jeg en med Sigma Clip Michael.

Jeg er af samme opfatttelse som dig Jesper mht støj/signal, jeg er ikke i tvivl om at der er meget flere detaljer ved brug af drizzle.

Mvh

JacobJacobb2008-11-29 22:48:16

steffan
                          • Giant

Hej Jacob,

Det er en rigtig flot præstation – det er helt sikkert det ser bare rigtig godt ud.

Her på side 2 er der vist to billeder først et uden drizzle og et med drizzle.

Og der syntes jeg faktisk de gør det lige godt – der er forskel i stilen om man vil.

-Men når du cropper ser man den egentlige forskel, og her er det måske ikke så kønt (og det er egentlig på begge billeder der er lidt skønhedsfejl, men sådan er det jo når man blæser det op)

MEN – man ser jo også billedet i en stor størrelse, og derfor er helhedsindtrykket (for mig i det mindste) ihvertfald at de to metoder er lige gode, men resulterer i et billede med forskellig stil.

Uanset metode er det godt for øjnene!

Mvh Steffan

Steffan2008-11-30 07:57:27

jacobb
                            • Nova

Hej Steffan og tak for dit svar

Jeg er lidt enig, men det afhænger af hvad billedet skal bruges til.

Til webbrug er det næsten ligegyldigt hvilken metode jeg vælger.

Men når jeg laver en 30x40cm forstørrelse så er der altså en stor forskel, der vinder drizzle.

Hvad betyder det så.. tjaa, print lyver sjældent.

Mvh

Jacob

steffan
                              • Giant

Hej Jacob,

Hvis man skal have et print i 30×40 hvad ville det så svare til i crop %?

Jeg syntes billedet er rigtig flot i de to udgaver, men når man kommer rigtig tæt på ser man både flere detaljer og lidt flere skønhedsfejl.

Mvh Steffan
                            Viser 13 indlæg - 31 til 43 (af 43 i alt)
                            • Emnet 'Sidste IC410 Ha mellemtid…' er lukket for nye svar.