Sh2-129 og The squid

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Sh2-129 og The squid

• Dette emne har 12 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 3 måneder siden af Øystein. This post has been viewed 901 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

munkholm
    Deltager
      • Neutron star

Har forsøgt mig med dette objekt,(The Squid) men må erkende at mit Baader 0III 12nm filter ikke er godt nok til opgaven, her er der brug for et 3nm filter af de dyre.

Objektet blev fundet i Maj 2011. Læs her beretningen.

Click to access decouverte-OU4-eu.pdf

Efter at have presset 0III voldsomt fik jeg lidt frem, så her er to udgaver. Det første er en HaGB og det andet er en 0IIIHaGB.

https://www.dropbox.com/s/bg44rebczawcvu4/Sh2-129%20HaGB.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/nejv2uyncv6vmlm/Sh2-129%20og%20OU4%20Squid%20nebula.jpg?dl=0

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

jakob1234
      Deltager
        • Nova

Flot billede – jeg har selv lagt den i kalenderen – hvor lange er dine subs?

Er vi lige ved at tro det ikke kan lade sig gøre med DLSR?

munkholm
        Deltager
          • Neutron star

Tak Jacob. Mine Ha er på 10 min og GB er på 2 min men oIII er på 20 min men i 2 x bin og det meste var støj, så med DSLR tror jeg ikke det er muligt at hente noget ned overhovedet

Øystein
          Deltager
            • Giant

Flotte og ikke minst interessante bilder!

Hva er den totale eksponeringstiden, og da spesielt for OIII?

Interessant hvordan OIII filteret klarer å fange opp The Squid og at objektet ikke vises i det første bildet. Å bruke OIII som luminance sammen med HaGB som RGB var interessant og sikkert det beste valget for å lure fram objektet inne i Sh2-129. Det hadde vært interessant å se OIII bildet alene.

Kanskje jeg prøver meg selv en gang, mitt Astrodon Oiii filter er 5nm.

Mvh Øystein

erikgu
            Deltager
              • Nova

Flott bilde Bent, godt fanget. De må absolutt sees i stor størrelse.

Erik G

Erik G

munkholm
              Deltager
                • Neutron star

Tak Øystein og Erik. Et Astrodon filter i 5nm er jo et kvalitetsfilter og vil være langt bedre end mit, så jeg syntes det er værd at prøve, men det er noget af en udfordring.

Ang. subs. så er der: 9 x 3 min. GB

19 x 15 min. Ha

9 x 20 min. 0III i 2 x bin

Som det fremgård af billedet, så er mit 0III filter slet ikke god. Her kan man virkelig se hvad det betyder med et kvalitetsfilter ( og en stor pengepung )

https://www.dropbox.com/s/waamu9accwimigy/0III%209%20x%2020%20min.jpg?dl=0

Øystein
                Deltager
                  • Giant

Hei,

Her er to bilder av dette interessante objektet. Bildeopptaket skjedde remote (New Mexico) nå i sommer (juli-sept) med FSQ106 teleskop og gjennom 5 nm brede filtre (25t Ha og 15t OIII). Selv med denne lange eksponeringstiden fremstår den digre planetariske tåken (2-3 månediametre) som svært svak. Jeg måtte strekke OIII dataene i meste laget, derfor mye støy. Det første bildet vises invertert (mørke stjerner) – jeg syntes at det gjorde objektet tydeligere. Det siste bildet laget jeg som bicolor HOO. Her ser en blekkspruten/Ou4 sammen med emisjonståken Sh2-129.

Tekniske data: https://www.astrobin.com/376721/

Øystein

flemov
                  Deltager
                    • Giant

Hej Øystein

Det er imponerende, at du har fået hevet noget ned af denne svage nebulositet 🙂

Interessant sted i New Mexico, hvorfra du har hentet noget af lyset.
                    Her kan man åbenbart få hostet sit setup, hvilket er en tiltalende tanke, når man tænker på hvor ringe observationsforholdene er
                    her i Norden.

Er det dit eget setup, du har benyttet – eller har du lejet dig ind ?

Mvh.
                    Flemming.

Flemming R. Ovesen.
                    TOC observatory
                    https://tocobs.org

Øystein
                    Deltager
                      • Giant

Hei Flemming

Ja, med de værforholdene som vi lever med her på vestkysten av Norge, har DSW for meg blitt et nyttig supplement til fikling med utstyr og fotografering her hjemme. Jeg har altså ikke sendt av gårde mitt eget utstyr, men har leid meg inn på et av teleskopene. Vi bestemmer sammen prosjektene ved å sende inn forslag. Alle eksponeringer blir sendt oss i løpet av natten eller neste morgen, i råform. Selvsagt også kalibreringsbilder. Ved å dele på data, blir det også mye rimeligere. Denne høsten har jeg skiftet over til en annen oppstilling – Rokinon 135 mm f/2.0 linse / CCD kamera (8″/pixel). Vi er nå i gang med å samle paneler til en 3 x 3 mosaikk sentrert om Iris tåken.

Mvh Øystein

flemov
                      Deltager
                        • Giant

Hej igen Øystein.

Vejret her i Østjylland er nu heller ikke for godt 🙁

Det er godt nok en voldsom linse, i der har gang i 🙂

Jeg synes, at det er en god måde at supplere det materiale vi kan opnå herhjemme, på, men hvad koster det dig egentlig ?

Mvh.
                        Flemming

Flemming R. Ovesen.
                        TOC observatory
                        https://tocobs.org

Øystein
                        Deltager
                          • Giant

Hei Flemming,
                          FSQ-106 koster $300 for 3 mnd.
                          Rokinon 135 mm koster $150 for 3 mnd.
                          mvh
                          Øystein

munkholm
                          Deltager
                            • Neutron star

Hej Øystein
                            Ser først nu dit indlæg, og sidder og nyder det fine resultat. 15 timer med 5 nm OIII gav pote kan jeg se, så tillykke med resultatet

Øystein
                            Deltager
                              • Giant

Mange takk Bent!
                              Dette objektet var ukjent for meg inntil jeg leste om det i tråden din.

Mvh
                              Øystein

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.