SH Pelikan til dramatisk farvebillede.

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER SH Pelikan til dramatisk farvebillede.

• Dette emne har 8 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 3 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 103 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Kim Holst fra Assens har taget en fin serie af Pelikantågen til brug for vores fotokursus i AAF. Det drejer som om smalbåndsoptagelser, som skal danne grundlag for behandling i Hubblepaletten. Det er taget med hans Qcam2pro – et yderst velegnet kamera til dette brug. Fotoholdet skal have lov til at lave billedbehandlingen først, inden vi viser et resultat her. Men til gengæld, vil jeg godt give en nem opskrift på en “fattigmandshubble”. Her er kun HA filteret nødvendigt. Tag en passende serie 20 min. eksponeringer. Stack dem (CCDstack giver bedste resultat efter min mening). I Photoshop kør billedet igennem Astronomy Tools filteret: False HAcolor. Dernæst igennem filteret X-terminator på mellemindstilling. Lidt kurvebehandling og støjreduktion – så er den hjemme. Kan måske give lidt inspiration, til at få tiden til at gå, mens vi venter på bedre vejr!

Mvh.

jesperg
      Deltager
        • Super Nova

Spændende indlæg Johannes.

Vil det sige at man faktisk kun optager H-a området i f.eks 12 nm eller hvilket filter man nu har til rådighed, og så via Photoshop filtre justerer dette smalbåndsområde i H-a, så paletten bredes ud i flere farver ?

Jesper G.

Anonym
          • Super Nova

Hej Jesper

Ja det gør det faktisk eller nu 7 nm som i dette tilfælde.

En kørsel af false HA gør billedet rødt. Xterminator, som egentlig kun er berregnet til at jævne bagrunden, splitter billedet op helt surrealistisk. En efterfølgende forskellig kurvebehandling i de tre farver R,G og B muliggør at flere farver dukker op. Hvis du så tilmed ønsker at lege med saturation og hue, er det muligt også at få et billede, som nærmer sig den ægte Hubblepalette på helt utrolig vis!

Mange går rigtig meget op i at billedbehandling skal følge nogle bestemte tekniske retningslinjer, men for mig drejer det sig mere om at man bruger programmerne kreativt, også selvom at man dermed bruger dem “forkert”.

God fornøjelse

johannes2009-11-12 20:44:51

jesperg
          Deltager
            • Super Nova

Tak for uddybningen.

Jeg har Photoshop CS4, kan man lave det uden at anskaffe særlige plug-ins, jeg ved ikke hvad “false HA” og “Xterminator” er ?

Jesper G.

k_holst
            Deltager
              • Nova

Den er sku fin Johannes – MEGET anderledes end min.

Jeg ser frem til at lære nogen af de teknikker du har brugt her.

Anonym
                • Super Nova

Hej igen

Nej det er netop specielle plugins som man må købe.

Mvh.

Bjørn Sandåker
                Deltager
                  • Neutron star

Så vidt jeg kan se får man Gradient XTerminator kun til Photoshop, ikke dens lillebror Photoshop Elements. Er ikke det riktig?

Men må man have begge disse, Johannes? Vil ikke Color Gradient Removal-scriptet i Astronomy Tools gøre det samme som Gradient XTerminator?
                  Bjørn T. Jønsson2009-11-13 08:34:52

Mvh,
                  Bjørn

Anonym
                    • Super Nova

Hej Bjørn

Eftersom jeg bruger Gradient-Xterminator helt “forkert” på dette billede, tør jeg ikke sige hvad andre programmer gør. Nu er den slags programmer som regel så billige at det ikke kan afskrække nogen.

Mvh.

Bjørn Sandåker
                    Deltager
                      • Neutron star

Nei, Gradient XTerminator i sig selv er ikke så dyr, men hvis man ikke har Photoshop fra før og må køpe den også, så bliver det dyrt. Derfor lurte jeg på om Astronomy Tools ikke var lige god på denne funktionen. Smile

Bjørn T. Jønsson2009-11-13 09:30:09

Mvh,
                      Bjørn

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'SH Pelikan til dramatisk farvebillede.' er lukket for nye svar.