› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Setup til astrofotografering med dslr
- Dette emne har 21 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 12 måneder siden af tomicich. This post has been viewed 202 times
-
ForfatterIndlæg
-
9. marts 2012 kl. 00:16 #80125
nick- Main Sequence
Nu er der ikke så længe til skattepenge retur samt feriepenge, jeg har så bestemt mig for at smide dem efter et teleskop med henblik på DSO fotografering.
Jeg har fået stykket sådan et her setup sammen indtil videre, nogen der har en kommentar til det?
Collimator: https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p164_Laser-collimator-for-Newtonians—1-25-.html
Polar aligner: https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p389_Skywatcher-Polar-viewfinder-for–N-EQ3–CG4-and-similar-mounts.html
RA Axis motor: https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p398_Skywatcher-Quartz-controlled-single-axis-tracking-motor-for-EQ3.html
T2 adapter: https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p194_T2-Adaptor-for-CANON-EOS-Cameras.html
Jeg overvejer om setuppet måske bliver for tungt når der også bliver smidt et kamera (Canon 1000D) på?
Nogen der måske har et lignende setup som vil dele nogen billeder, så jeg kan se hvad jeg kan forvente? 🙂
9. marts 2012 kl. 00:24 #80126
jacobjjc- Giant
Jeg tror du med det her setup er rigtig godt på vej!
Det er i hvert fald det Henrik fra Lyra også bruger med stor succes. Det er billigt og maks ydelse for pengene. Jeg tror ikke det bliver et problem med kameraet, men spørg forhandleren for en sikkerheds skyld.
Med venlig hilsen
Jacob Christiansen
9. marts 2012 kl. 00:26 #80127
ydefar- Planet
Det er stort set mit setup, dog med en dual axis motor og et tungere kamera (60D). Det fungerer fint, men kan selvfølgelig blive bedre!
9. marts 2012 kl. 00:41 #80129
ydefar- Planet
Og for god ordens skyld lige lidt eksempler på hvad jeg har fået ud af det indtil videre. Ikke alverden, men som du ser, kan det bruges.
9. marts 2012 kl. 01:08 #80130
henrikDeltager- Nova
Hej NDAC.
Jeg er meget glad for netop det setup
EQ3’eren kan sagtens holde den med et DSLR på, selvom den måske ikke er bundsolid.
Den “almindelige” RA motor som du nævner er præcis nok til uguidede eksponeringer i ca.45sec. Men den RA motor der følger med dual-axis motor sættet er en lidt nyere slags motor og kan tracke stjernerne præcist nok lidt længere – lidt over 1minut.
Det varierer dog lidt – ca. 10% er mit indtryk.
Det er en god pris de har den til hos TS
Hvis de har den nye Explorer 150PDS som har 1:10 mikrofokusering, ville jeg dog tage den hvis jeg var dig
Mvh Henrik
Månen: 1/60sek. m/2x barlow
M13 12 x ca. 20 sec
M27: 12x ca 30sec eksponeringer
M31 er lavet med 12 x 40sec. eksponeringer.
Henrik 2012-03-09 16:44:40 9. marts 2012 kl. 02:55 #80133
jacobjjc- Giant
Hej NDAC
Som Henrik er inde på, så er en standard fokuser ikke verdens bedste, men den er funktionel. Du kan altid på et senere tidspunkt udskifte fokuseren til en bedre model
Clear skies!
9. marts 2012 kl. 17:40 #80149
henrikDeltager- Nova
Njaeh det ved jeg ikke: Den han er faldet over har en ret OK Crayford fokuser.
Bedre end TS’s synes jeg: Det kører måske lidt stramt efter min egen smag, men er tilgengæld mere stabile.
Den der kommer med 150PDS er magen til den der sad på din ED120DS PRO (Som du ganske vist har opgraderet til en Super fokuser, men), som da ikke er så ringe endda
Men uanset hvad gør mikrofokusering tingene meget lettere til astrofoto.
Mvh Henrik
Henrik 2012-03-09 16:42:19 9. marts 2012 kl. 21:05 #80162
nick- Main Sequence
Jeg må sige jeg er imponeret, det ser virkelig godt ud 🙂 !
I må meget gerne poste flere billeder hvis i har, eller linke til dem – især hvis i ligger inde med nogen galakse billeder.De har også den med mikrofokusering, men den bliver desværre ikke solgt med mount, så derfor sender jeg dem nok en mail når jeg skal købe den for at høre om vi ikke kan finde ud af en deal.
Jeg kom til at tænke på, jeg mangler da også 1.25″ til T2 adaptor, ikke?
Noget ala den her?
https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p201_Adaptor-1-25–to-T2.htmlJeg kan se at det er en 2″, men jeg kan ikke helt finde ud af om der følger en 2″ -> 1.25″ adaptor med?
Hvor lang er leveringstiden cirka?
9. marts 2012 kl. 21:12 #80163
ydefar- Planet
Nej, du kan sætte din T2 adaptor direkte til teleskopet. Kan godt lige lave en film hvis det har interesse?
9. marts 2012 kl. 21:18 #80164
nick- Main Sequence
Du ville være en skatterbasse hvis du vil gøre det :).
Der står nemlig på deres hjemmeside “The ring fits into the bayonet of the camera and has the
T2 (T-Mount, M42x0.75) thread on the inside. You only need a T2 male
thread on the telescope or spotting scope. We offer such adapters for
most common telescope models.”Går så udfra det er der på skywatcheren?
9. marts 2012 kl. 21:35 #80167
edbbobDeltager- Super Nova
Normalt sender TS tingene samme dag du bestiller. Derpå kommer pakken til DK næste dag, og så afhænger resten af Posten. Det sidste kan variere en del
9. marts 2012 kl. 21:43 #80168
nick- Main Sequence
Det lyder til at gå hurtigt nok, jeg overvejer dog at bestille via UPS da det er billigere. Men overgiver de så bare pakken ved grænsen til Post DK? 🙂
9. marts 2012 kl. 21:52 #80169
ydefar- Planet
UPS kører såmænd også i danmark. Og så haster det jo heller ikke så meget alligevel, det bliver alligevel overskyet i mindst en måned efter du modtager pakken! Det er bare reglen
9. marts 2012 kl. 21:56 #80171
niveDeltager- Super Nova
Jeg bruger Ups når jeg køber hos TS . Jeg bestilte hos TS ondag ca kl 14.00 leveret her fredag ca 14.00 . Der bliver e-mailet et trakking nr. ved bestilling så kan man følge pakken igennem Tyskland og Danmark . Super service de levere TS
nive 2012-03-09 20:57:45 10. marts 2012 kl. 00:17 #80177
nick- Main Sequence
Super duper, så tror jeg allerede nu jeg vil begynde at købe småting til det. Jeg tror jeg vil starte med T2 ringen og en kollimator.
Jeg ligger jo pt inde med låneteleskopet, jeg ved bare ikke om den har et T2 beslag. Eller om jeg skal købe en adaptor. Nogen der kan svare på det? 🙂
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Setup til astrofotografering med dslr' er lukket for nye svar.