Session på 2656 Evenkia den 9 april

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Session på 2656 Evenkia den 9 april

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 11 måneder siden af jens. This post has been viewed 82 timesjacobsen. This post has been viewed 82 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.

I nat fik jeg to serier på asteroiden 2656 Evenkia. Jeg fik 55 stk 120 sek før meridianen, og efter noget bøvl med flip, fik jeg yderligere 90 optagelser. Med diverse problemer med kablet til guidekameraet, som igen-igen hang fast/sad meget stramt. Det gav et par trukne optagelser, men Canopus kunne snildt finde ud af det, og reducerede de to optagelser helt uden problemer.

En meget hurtig og slet ikke endelig lyskurve kunne fremstilles. Jeg har gættet på en periode over 6 timer, da jeg ikke tror jeg fik en hel periode i nat.

Den “røde” serie er før meridianen, den “grønne” efter. Der sker virkeligt noget med den asteroide.

Nu håber jeg at Leif Hugo har dækket lyskurven hen over meridianen, og at Kim’s data fra tidligere kan bringe perioden på sikker grund.

mvh
      Jens

nightsky
      Deltager
        • Neutron star

Ser ud som om der er en periode. Spændende når der kommer flere data på.

Frank Larsen
        Moderator
          • Super Nova

Hej Jens
          Fine data.
          Jeg har lidt data også – skal se at få kigget på dem i aften. Havde store problemer med drevet og guidening så data er nok ikke så pæne.

Ser ud til at det er en simpel rotation

morten
          Deltager
            • Super Nova

spændende data, som jeg går ud fra, at I fortolker som rotation af objektet.

Bare for at forstå kurven. Error bars, hvad er det?. Du har 120s eksponeringer i rap, så hvor kommer gentagelserne fra?

Hvordan tracker I objektet?

jens.jacobsen
            Deltager
              • Neutron star

En opdatering af kurven, hvor jeg har inkluderet Leif Hugo’s data fra de sidste to nætter.

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

morten wrote: spændende data, som jeg går ud fra, at I fortolker som rotation af objektet.

Bare for at forstå kurven. Error bars, hvad er det?. Du har 120s eksponeringer i rap, så hvor kommer gentagelserne fra?

Hvordan tracker I objektet?

Hej Morten.

Vi tracker ikke direkte på objektet, feltet vælges så stort at det kan være der hele serien, og Canopus kan så “selv” finde ud af at flytte aperturet.

Error Bars, er baseret på S/N for den aktuelle måling. Så vidt jeg har forstået. Vi sigter efter en S/N over 100 om muligt.

Gentagelserne, det er blot en serie-optagelse, som vælges i den software som kører kameraet.

mvh
                Jens

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Session på 2656 Evenkia den 9 april' er lukket for nye svar.