Sesongstart. Stjernespor og IC1318

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Sesongstart. Stjernespor og IC1318

• Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 4 måneder siden af Øystein. This post has been viewed 311 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

Øystein
    Deltager
      • Giant

Hei,

I slutten av september fikk jeg mulighet til en forsiktig oppstart av sesongen. Siden da har himmelen vært temmelig lukket på mine trakter, vestkysten av Norge.

Jeg startet med å prøve ut mitt nye ”lommekamera”, et Sony RX100 M3, montert på fotostativ.

Så et forsøk på IC1318 med refraktoren, TS-Optics Imaging Star 71 mm f/4.9 APO og Canon EOS 1100da. Det ble tatt 34 subs av 5 min, ISO 1600. Bildedbehandlingen er gjort med PixInsight. Noen horisontale støystriper skjemmer.

Astrobin

mvh Øystein

jonas.c
      Deltager
        • Super Giant

Fina bilder Öysten! Framförallt TS-71-bilden. Ett par frågor:
        Varför är stjärnspårsbilden ljusstarkare i början på exponeringen?
        Har du lagt till spikes i efterbehandlingen eller använt trådar framför objektivet?
        Bästa hälsningar
        Jonas

jakob1234
        Deltager
          • Nova

Nydelig Smile

Øystein
          Deltager
            • Giant

Fina bilder Öysten! Framförallt TS-71-bilden. Ett par frågor:Varför är stjärnspårsbilden ljusstarkare i början på exponeringen?Har du lagt till spikes i efterbehandlingen eller använt trådar framför objektivet?Bästa hälsningarJonas

Hei Jonas,

Takk! Tenkte nok at noen skulle spørre om stjernesporene . Jeg brukte en app som ligger i kameraet (StarTrail, kjøpt ekstra) og fikk bildet ut ferdig servert så vidt jeg husker det nå. Mer tidkrevende å gjøre det manuelt med for eksempel Pixinsight, men da har en jo bedre kontroll over prosessen. Det ble tatt 480 bilder, f/1.8 og 24 mm brennvidde.

Jeg tror jeg noen ganger vil montere Sony’en piggyback på teleskopet og dermed få et ekstra bilde som viser området der hovedobjektet mitt ligger. Da passer det nok bedre å bruke maks brennvidde, 70 mm.

Spikene er påført i bildebehandlingen.

mvh Øystein

Øystein
            Deltager
              • Giant

Nydelig Smile

Mange takk!

mvh Øystein

munkholm
              Deltager
                • Neutron star

Et par fine skud, især den komposition med stjerne spor og et oplyst træ i forgrunden.

Om man kan lide billeder med kunstige spikes er jo en smags sag. Kan nu bedst dem uden.

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

Øystein
                Deltager
                  • Giant

Takk, Bent!

Jeg er generelt enig med deg når det gjelder spikes, men valgte å la Sadr skinne litt ekstra på dette bildet 🙂

mvh Øystein

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Sesongstart. Stjernespor og IC1318' er lukket for nye svar.