Service(i praksis)

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Service(i praksis)

• Dette emne har 10 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 168 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

holm
    Deltager
      • Super Giant

Hej Gutter..!

Jeg har fået noget ret vildt slør i min CG5 montering og jeg har, fra jeg fik den for 7-8 måneder siden, altid synes den kørte lidt underligt (men hvad ved jeg. .!)..

Spørgsmålet er, hvem her i landet kan tjekke en montering op og evt. skrue de rigtige steder..??

Mvh.

Lars Holm Holm2009-03-24 21:45:14

k_holst
      Deltager
        • Nova

Hej Lars.

Mit bedste bud på en der kan repparere må være Erik – Astro.

Hvis du vælger selv at skille den ad, skal du sikre dig at forhandleren stadig vil yde garanti.

Start med at tjekke skruerne der holder snekken. Gevindet er skåret meget ydeligt i godset, så der er ikke meget styrke der.

På min var gevindet oven i købet skåret skævt, så der var mindre end 1mm gods ved siden af gevindet. (Importøren leverede reservedelene gratis og jeg foretog selv repperationen.)

soeren
          • Main Sequence

Ikke for at give MS arbejde…Wink men han viste mig hvordan, og når jeg siger viste

mener jeg, at jeg så påEmbarrassed

Jeg ville jo nådig ødelægge noget.

Men af med plastkapperne og find de rigtige nøgler.

Fremgangsmåden må andre spæde til.

Jeg strammer lidt og hører hvordan motoren lyder.

Jeg har kun justeret lidt på motor/snækker.

mvh Søren

holm
          Deltager
            • Super Giant

@Kim: Godt bud, Kim – det viste sig at tandhjulet som sidder på motoren og trækker dec- aksen var løs…motoren kørte lige 1/3 omgang før tandhjulet kørte med rundt….

Nu er jeg da noget spændt på at få tjekket mit guideudstyr igen efter sådan en omgang…

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Som søren sagde, det er for det meste det eneste der skal til – også hos dig kan jeg høre Thumbs%20Up

holm
              Deltager
                • Super Giant

Jeg synes det er lidt uhyggelig at – ihvertfald på min CG5 – hvor lille margin, der er afgørende for om motoren kører gelingde eller lyder anstrengt…skruerne er jo nærmest ikke skruet fast og gi’r man dem bare et lille nøk mere – fordi man syn’s da de burde sidde bare lidt fast – så lyder det nærmest som en anden motorsav (groft sagt)…kan det være rigtigt…?? Holm2009-03-26 15:06:43

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Det har jeg ikke oplevet…

Mogens Zachariasen
                  Deltager
                    • Super Giant

Holm wrote: skruerne er jo nærmest ikke skruet fast og gi’r man dem bare et lille nøk mere –

Lars,

Hvilke skruer taler du om ?

Er det dem som holder snekkeblokken ?

Hvis ja, skal du være meget omhyggelig med justering, så der er spillerum imellem tænderne på hhv snekke og snekkehjul. Ellers kører motorerne trægt, eller blokkeres.

Brug god tid til at tjekke, og kør helt ud til begge grænser, så du er sikker på at snekken kører frit hele tiden.

Mvh

Mogens

Mvh
                    Mogens

holm
                    Deltager
                      • Super Giant

Hej Mogens

Det er præcis dem.! Og det ér nemlig noget af et puslespil fordi der ( på Dec-aksen ) sidder de 2 ovenfra og 2 ind fra siden vinkelret….tricky…

Mogens Zachariasen
                      Deltager
                        • Super Giant

Lars,

Korrekt. Det er i øvrigt det samme på RA-aksen.

Der sidder også en lille unbracoskrue, til justering af spillerum. Når du skruer den ind, øges afstanden. Men det er nødvendigt at løsne de to skruer ved siden af først.

Men, denne justering er generelt lidt tricky, og alle skruer skal kun spændes lidt af gangen.

Når du så er tæt på, kan du spænde de to som kommer nedefra.

Du vil så kunne finjustere med justerskruen og spænde efter med de to større unbracoskruer.

HUSK, når de to unbracoskruer er spændt, skal du tjekke efter om der er spillerum, ved at kører helt ud til begge grænser. Og lyt til motoren. Det er nemt at høre når den er belastet.

Mvh

Mogens

Mvh
                        Mogens

tommyf
                        Deltager
                          • Neutron star

Mon der er forskel på at juseter i stuen(varme) elller om aftenen ved -2 grad.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'Service(i praksis)' er lukket for nye svar.