Seriell till USB adapter fungerar ej

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Seriell till USB adapter fungerar ej

• Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 8 måneder siden af timo. This post has been viewed 147 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

timo
    Deltager
      • Giant

Hej,
      köpte en adapter Seriell till USB (Kjell & Co.) häromdagen för att kunna använda en Laptop i observatoriet.
      Den är till kabeln från Losmandy till dator och har en RJ11 (tror jag) på Losmandysidan och en seriell på datorsidan.
      Eftersom Laptopen endast tar USB så måste jag ha en adapter.
      Men hur jag än gör så får jag svar från datorn att det finns inget i porten jag försöker använda.
      Har ändrat portar, testat alla 1 – 16, men den hittar inte Losmandydatorn i andra änden.
      Har även testat med både XP och Vista men nej. Adaptern skall vara Vista kompatibel.
      Laddade ner medföljande drivrutiner från CD-skiva innan jag började testa.

Någon som har ett förslag ?

Timo

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Jeps, start med at se om du kan snakke med noget andet.

Hvis ikke, må vi antage at den er istykker.

Hvis du kan, så kan det være kabelt til monteringen.

timo
        Deltager
          • Giant

Får se om jag hittar något annat som går på seriell kabel, vet inte om jag har det.

Kabeln till Losmandy fungerar bra så länge jag inte försöker använda USB adaptern.

Jag talade med Robert på Astronet.se och han säger att det ofta är problem med seriell till USB adaptrar.

Undrar om det finns flera varianter av denna adapter som ex. nätverkskabel som kan köpas i korsad eller icke korsad kabel ? Eller det spelar ingen roll när det gäller USB…

Timo

Timo2009-06-18 12:44:48

Mogens Zachariasen
          Deltager
            • Super Giant

Timo,

Hvilket program bruger du til til kontrollere din Losmandy ?

Hvis det er TheSky 6 skal du opdatere det for at kunne bruge USB porte højere end nummer 9 – mener jeg. (Det hjalp én af mine kunder engang).

Mvh
            Mogens

timo
            Deltager
              • Giant

Mogens,

jag använder MaximDl och SBIG,s eget CCDops, men inget fungerade så fort adaptern satt på.
              De flesta av de cirka 50 försöken Cry var på port 1 – 7 och då bara de som inte var upptagna. Kanske skal man köpa en Microsoft certifierad adapter och se om den fungerar bättre ?

Timo

grete
                • Moon

Hei Timo

Jeg er ganske ny her, men jeg kjøpte USB to Serial Port Adaptor hos Clas Ohlson,Varenr: 38-215. Model: UN8BE, til min Synscan 130 GoTo .

Jeg kjører Vista 32 på min laptop å den fungerer veldig bra ( testet den med The Sky 6 )den er kompatibel med XP og Vista.Smile Håper dette hjelper litt

timo
                Deltager
                  • Giant

Tack Grete !

min Laptop kör också Vista 32 så den må jag prova. Och det är bra om den är XP kompatibel då jag ibland bär ut min stationära PC också.

Trevlig midsommar på er alla !

Timo
                Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Seriell till USB adapter fungerar ej' er lukket for nye svar.