Ser godt ud for i aften 12/11 til 13/11

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Ser godt ud for i aften 12/11 til 13/11

• Dette emne har 22 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 3 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 1680 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Det ser lovende ud for i aften og nat:

/Rudi B. Rasmussen

allan_dystrup
      Deltager
        • Nova

Tja — ScopeNights lover “mostly clear” fra 01:00 og frem her i N.Sjælland. Mostly…

Jeg tog chancen i nat kl 23:30, da det var tindrende stjerneklart med høj transparens, — fik sat en kande te over og sat kikkerten op i baghaven , — og just da jeg skulle til at stille ind på nattens objekt (reflektionståger i Sh2-273 R1 i Monoceros) – så kom skyerne rullende.

Så deeet…

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Samme her, ville ud ved 22 tiden, men da kom der skyer og det hele lukkede til. Men da undertegnede har fødselsdag imorgen 13/11 kan det jo kun blive godt 😀

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Tillykke med fødselsdagen i morgen 🙂 – jeg tror også mere på klart vejr i aften – tilsyneladende bedst i de nord-østlige egne.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Jo tak Torben.

Jeg er igang med IRAS 19597+2258 nu.

Atmosfæren er besynderlig i aften så det bliver måske bare ved denne kedelige variabel i aften.

Andre i gang?

/Rudi B. Rasmussen

lindhard
              Deltager
                • Super Nova

Her er det ret diset/skyet. Jeg kan skimte de klareste stjerner – men ingen komet ved Vega -, så det bliver ikke til noget her.

mvh
                Lars

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Der kommer skyer her nu, lukker nok snart taget igen. Øv.

/Rudi B. Rasmussen

olafsen
                  Deltager
                    • Planet

Ifølge yr.no skulle det blive klart igen henad 23 tiden og videre frem.

mvh Henning

Torben Taustrup
                    Admin
                      • Neutron star

Her hos TOC er det rigtig klart, så vi er i gang med at eksponere 🙂

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

allan_dystrup
                      Deltager
                        • Nova

Flot stjerneklart her i N.Sjælland — har været ude fra 23:30 – 02:30, hvor jeg fik studeret Monoceros R1.

Et vanskeligt objekt visuelt, — Cr95 er naturligvis tydelig, men reflektionstågerne og de mørke tåger i området er meget svage (IC 446/7 m. fl.), specielt ved 100% luftfugtighed og en NELM i morges på ~5.1

Men interessant at prøve!

spatzek
                        Deltager
                          • Super Giant

Det var flot (længe siden uden Månen) i går aftes. Fik kørt lidt slavisk på galakser i Pegasus i NGC kataloget og vil fortsætte i den kommende periode. Kig på kuglehobene M15 og M2. Jeg vil nok gøre et forsøg på at støve den planetariske tåge op i M15, men jeg fik ikke lige forberedt mig nok. Neptun med Triton og så Uranus med ret nemme Oberon og Titania. Jeg vil tro, at specielt Oberon vil kunne ses i noget mindre kikkerter. Jagtede ikke de andre måner, men måske skulle jeg gøre forsøget Umbiel. 235-470x forstørrelse på det hele. Kikkert var en Celestron 14 på en CGEpro

Rudi
                          Deltager
                            • Neutron star

Det blev også utroligt klart ved 23 tiden i Svendborg. Jeg blev desværre nød til st passe min sengetid.

Fik lavet nogle dårlige optagelser af IRAS 19597+2358 gennem skyer og et mærkeligt objekt. Nok en reflektion, det skal jeg lige se nærmere på.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                            Deltager
                              • Neutron star

Det ser fint ud her sent eftermiddag i Svendborg (trods alle udsigter).

Klog af skade er det hele nu i god tid startet op og klar – taget skal bare lige rulles væk.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                              Deltager
                                • Neutron star

Rigtig godt over Svendborg nu. Har fået 1,5 timers 6 minutters eksponeringer af IRAS 19597+2258 i kassen. Måske lige rigelig, men teleskopet og kamera stod og passede sig selv mens vi spiste aftensmad og fik læst godnat historier.

Nu prøver jeg Fireworks Galaxy, NGC 6946, for første gang. Hvem ved, måske en ny nova der 😉

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                                Deltager
                                  • Neutron star

Så lukkede det store skydetag.

/Rudi B. Rasmussen

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
                                • Emnet 'Ser godt ud for i aften 12/11 til 13/11' er lukket for nye svar.