› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Selvbyg kontra køb af obs.
- Dette emne har 25 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af per. This post has been viewed 2624 timesskydt. This post has been viewed 2624 times
-
ForfatterIndlæg
-
30. oktober 2008 kl. 17:25 #3055
michael.bertelsenDeltager- Nova
Hej Jacob.
Jo, den er da også lidt tung, at drejemen jeg har vænnet mig til det, og er man først igang med aftens session, så glemmer man det – kuplen blæser ihvertfald ikke væk – i selv stormvejr. Kuppelringen hviler direkte på 16 hjul, og jeg har endnu ikke måtte surre den fast. Hvordan har du iøvrigt tætnet de to låger i midten i dit obs?
MvhMichaelMichael Bertelsen 2008-10-30 16:36:33 30. oktober 2008 kl. 17:56 #3057
mejerDeltager- Super Nova
Hej Michael og Mox
Jeg har fulgt lidt med i denne tråd. Jeg er selv ved at lægge sidste hånd på mit observatorie med kuppel.
Jeg kan ikke helt følge de priser på byggeriet i snakker om. Uden at have regnet yderligere på det, vil jeg tro byggeriet ender på ca. 100 kilo.Det er en 3 meter kuppel med computer rum neden under. Og det hele er selvlavet, så det er ikke fordi arbejdslønnen har gjort det dyrt.
Styringen til kuplen samt de 2 motorer der driver det rundt ender man allerede i ca.25 kilo. Og så er man ikke startet med kuplen.
Så jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan i kan gøre det så billigt.
Mejer
30. oktober 2008 kl. 18:13 #3058
per.skydt- Asteroid
Hej
Jeg har også fulgt med her. Prisen på mit nye observatorie som jeg har bygget (4 meter kuppel) vil jeg vurdere til at ende på ca 40k-60k. Det er så også et “gør det selv” projekt som har taget over et år at få færdig gjort. Der hvor jeg har sparet mest er ved at få forskellige tilbud fra diverse trælaster inden jeg har købt matrialerne.
http://www.psky.dk/astronomi/observatorie2.html
Det gamle observatorie har tilsvarende været i samme prisleje på grund af manglende erfaringer. Hvis der er interresse kan det gamle observatorie købes, da jeg ikke bruger det mere. Det skal “bare” skilles ad og tranporteres væk... Pris ca 30k.
Hilsen Per30. oktober 2008 kl. 18:37 #3062
mr.mox- Nova
Åbningen i min kuppel er tætnet ved at lave en overslag i aluminium, og så sætte en p-liste på den modsatte klap. Det har været svært at få tæt, men efter det er lykkedes er jeg glad for det. Jeg har “kun” 8 hjul under, men overvejer at sætte 8 mere for at få den lettere at dreje. Ved ikke om det vil hjælpe…
Mit regnskab for materialer har været som følger:
Støbning: 1866,-
Træ: 8920,-
Beslag, skruer og søm: 3486,-
Træbeskyttelse, tagpap mm: 4574,-
Værktøj: 298,-
Fragt: 275,-
Om’ere: 860,-Jeg har ingen motorer eller el i mit obs, og det er kun 3x3m i een etage.
Strøm bliver der nok indlagt inden længe, og så stiger prisen selvfølgeligMr. Mox 2008-10-30 17:42:27 30. oktober 2008 kl. 19:09 #3065
Jeg har 5 bærehjul. Kuplen vejer ca. 170 kg. Den kan jeg dreje lige så let. Det har meget at gøre med, om dreje enheden er helt rund.
Mine hjul er 80 mm i diameter.
Mejer
30. oktober 2008 kl. 20:05 #3067
mr.mox- Nova
ja, mine er nok det halve. koplen vejer vist omkring 200kg
30. oktober 2008 kl. 20:23 #3071
Sådan så den ud før der kom glasfiber på. og jeg tror også nærmere den vejer de 200 kg. Polyester vejer ganske godt til.
Mejer
31. oktober 2008 kl. 09:50 #3083
rigoDeltager- Super Nova
Helge wrote:
Hej med jer,
Jeg er i gang med forberedelserne til mit nye observatorium, der denne gang skal være med kuppel. Men det jeg er i tvivl om er, om jeg skal bygge selv eller købe et færdigt. Jeg ved hvad det koster at købe et færdigt observatorium, men ikke hvad det vil løbe op i, hvis jeg bygger selv.
Man kan eksempelvis købe et komplet Exploradome observatorium (Ø2.4m) i Spanien til omkring 26k kr inkl. transport (900 EUR) til Danmark http://www.imvo-roure.com/zoom.php?prod=1495
Men hvad tror I det vil koste at bygge et sådant selv? Kan man gøre det meget billigere?
Mvh
Helge
Jeg i dit sted, ville ville jeg købe kun toppen og bygge vægen selv i træ, det ville være det fedeste. Og så lave et varmt kontrolrum31. oktober 2008 kl. 13:50 #3092
helgeDeltager- Giant
Tak for jeres svar.
Det var en lidt interessant vending tråden tog til sidst – det er måske ikke så meget billigere at bygge selv alligevel.Jeg må tænke lidt videre….Er der ikke nogen, der skal have en kuppel med fra Spanien? Så kan vi deles om fragten.MvhHelge31. oktober 2008 kl. 14:02 #3093
rigoDeltager- Super Nova
Min erfaring pt:
Efter et stykke tid med mit obs. /skydetag system/ har jeg i først omgang fortrut ikke at købe en rigtig dome, men nu er jeg så ligeglad, efter jeg har fået dette pro dug fjener udstyr, så nu er dome kun nødendig hvis det blæser, men det var mest med stor Newton problemet var træls, men nu med TSAen skal der blæse MEGET før det ikke virker med guide, det står immervæk lidt i læ.Næste problem med Dome kan være varmeflimmer i åbningen (især med kontrolrum i et stort rum), det har man ikke med skydetag. Men varmt kontrolrum er en dejlige ting / det bedste af det hele…http://www.rigorigo.dk 2008-10-31 15:35:35 31. oktober 2008 kl. 15:58 #3099
per.skydt- Asteroid
Hej Rigo
Jeg vil lige indskyde en kommentar angående varmeflimmer i åbningen på en dome. Jeg mener ikke at det er et problem sålænge man ikke har udstyr i kuplen som afgiver alt for meget varme.Hvis man har et kontrolrum under kuplen er det kun et spørgsmål om isolering. Jeg har ikke haft problemer af den art i de 2 observatorier jeg har bygget. Der vil selvfølge opstår varmeflimmer når man bevæger sig fra kontrolrum til kuppel.Hilsen Per -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Selvbyg kontra køb af obs.' er lukket for nye svar.