Selvbyg kontra køb af obs.

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Selvbyg kontra køb af obs.

• Dette emne har 25 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af per. This post has been viewed 2623 timesskydt. This post has been viewed 2623 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
  • Forfatter

helge
    Deltager
      • Giant

Hej med jer,

Jeg er i gang med forberedelserne til mit nye observatorium, der denne gang skal være med kuppel. Men det jeg er i tvivl om er, om jeg skal bygge selv eller købe et færdigt. Jeg ved hvad det koster at købe et færdigt observatorium, men ikke hvad det vil løbe op i, hvis jeg bygger selv.

Man kan eksempelvis købe et komplet Exploradome observatorium (Ø2.4m) i Spanien til omkring 26k kr inkl. transport (900 EUR) til Danmark http://www.imvo-roure.com/zoom.php?prod=1495

Men hvad tror I det vil koste at bygge et sådant selv? Kan man gøre det meget billigere?

Mvh

Helge

michael.bertelsen
      Deltager
        • Nova

Hej Helge.

Ork ja meget mindre enda! jeg byggede mit som er 3m i diameter for under det halve. Hvis det skal være kuppel, så kan jeg godt anbefale 4mm birkefiner´som er meget flexsibelt og stærkt. God fornøjelse!Smile

Mvh

Michael

mr.mox
          • Nova

Jeg har bygget min kuppel af 6mm vandfast x-finer og givet det træbeskyttelse. Jeg har dog lidt problemer med at holde fugten ude, men tror ikke det er fordi pladerne eller samlingerne er utætte (nok dug – mit carporttag er også tit VÅDT på undersiden)

helge
          Deltager
            • Giant

Hej Michael,

Under det halve – det lyder jo godt. Er det med glasfiber på kuplen? Og hvordan har du lavet kuppellukningen?

Mvh

Helge

mr.mox
              • Nova

Er det iøvrigt ikke ca 22k for den der kuppel med det hele i Spanien? 2676 euro – 16% moms + 25% moms * 7,50kr/euro = 21600

helge
              Deltager
                • Giant

Hej Jacob,

Jo selve kuppelprisen er billigere end 26k kr, der jo er inklusiv transport til DK. Angående momsen, kan man så ikke nøjes med den spanske mom på 16%? Det mener jeg bestemt man kan.

Mvh

Helge

Lars Malmgren
                Deltager
                  • Super Nova

Jo du kan nemlig godt “nøjes” med at betale den spanske moms, men det skal nok specificeres på bestillingen.

mr.mox
                    • Nova

Jeg vil tro mit obs har stået i omkring 18-20k. Der er så også lave et par “eksperimenter” undervejs – jeg vil tro det kan gøres for 15k hvis man har prøvet sådan noget byggeprojekt før.

ove
                      • Main Sequence

Som privat EU-køber betales momsen altid i det pågældende salgs-land.

Hvis man er momsregistreret betales momsen i hjemlandet.

Lars Malmgren
                      Deltager
                        • Super Nova

ole
                          • Main Sequence

Ang. momsen så mener jeg, at der kan være afvigelser: hvis en given butik har mere end xxx (kender ikke grænsen) export, så skal momsen betales herhjemme.

Derfor er det altid godt at afklare dette med den pågældende butik inden køb.

Men i mange tilfælde vil det være den “lokale” moms.

Mvh

Ole

jesper
                          Deltager
                            • Neutron star

Ja det er rigtigt at der findes sådan en grænse. Når en forhandler i et andet EU land sælger for over et vist beløb til Danmark skal der betales Dansk moms. Jeg kan heller ikke huske hvor grænsen er men det er et ret stort beløb. Henrik eller Jeppe ved det med garanti. Amazon UK f.eks. trækker altid Dansk moms.

Jesper

ove
                              • Main Sequence

Hvis en virksomhed eksporterer for mere end 280.000 kr. årligt til Danmark skal den momsregistreres her i landet, men det er stadig sælger der opkræver og afregner.

michael.bertelsen
                              Deltager
                                • Nova

Hej Helge.

Kuplen er beklædt med tyk Isopal tagpap. Lukningen er en ganske simpel konstruktion, som består af to sektioner – altså to låg man bare tager af og på. Ikke nogen genial løsning, men ok indtil videre – til foråret laver jeg den om…øhh hvis jeg får tidConfused… men der er mange muligheder. To klapdøre eller de klassiske skydedøre.

Mvh

michael

mr.mox
                                  • Nova

Nogen billeder Michael?

Jeg synes nemlig min kuppel er MEGET tung at dreje, så jeg tør næsten ikke sætte tagpap på den så den bliver endnu tungere. Kører hjulene på noget metal? Min kører blot på en 50mm krydsfiner-ring.
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
                                • Emnet 'Selvbyg kontra køb af obs.' er lukket for nye svar.