Sekundærspejl til det nye teleskop.

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Sekundærspejl til det nye teleskop.

• Dette emne har 4 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 3 år, 8 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 683 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

flemov
    Deltager
      • Giant

Hejsa !

Efter 2,5 måned i transit, dukkede sekundærspejlet til vores +14″ newton op i dag.
      Det er fra Antares Optics er 3,5″ Ø og har fine specifikationer – det skal jo svare til den fine
      slibning/polering af spejlet som Jens har lavet.

Der var vedhæftet et par målinger – som ser meget positive ud.

Mvh
      Flemming.

Flemming R. Ovesen.
      TOC observatory
      https://tocobs.org

Vedhæftninger:

claus
      Deltager
        • Main Sequence

Flot, du må poste et foto af spejlet Flemming.

Hjemmebygget 10" Newton f 5,1 - APM 107 apochromat refraktor f 6,5 - Canon EOS 1100D modificeret til astrobrug, dagslysfiltre fjernet, ingen andre filtre foran chippen. - Hjemmelavet gaffelmontering, RA Drive 270 tænder ved Modul 1, AC synkronmotor og udveksling. Dek. Drive 220 tænder ved Modul 1, DC motor med udveksling.

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Herunder billeder af spejlet.

Som jeg tidligere har påpeget, så opgiver firmaet ikke en tykkelse på spejlet. Det er en vigtig parameter, når man skal designe en holder til det.

Yderligere spejldata:
          Tykkelse: 20,8 mm
          Diameter af belægning (lilleakse): 86,1 mm. Spejlet er 3,5″, og det svarer til 88,9 mm.
          Vægt: 375 g
          Jeg havde i min tyngdepunktsberegning anslået spejlets vægt til 400 g.

3-5_secondary_1

3-5_secondary_2

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Vedhæftninger:

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Det ser fint ud, og det er et dejligt tykt stykke pyrex, ser det ud til.
            Som vi også snakkede om, så er det ikke i virkeligheden 3,5″ man kan bruge. Der mangler altid et par mm.

På billederne ser det ud til at falsen på glasset er meget meget lille. Det gør at i skal passe morderligt på, et lille slag og der ryger en splint af. Så ser det sådan ud!

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Ja, det er et fint spejl, og du har ret, affasningen er meget smal – det var også det første jeg bemærkede.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.