Seeing arc seconds / index

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Seeing arc seconds / index

• Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 1 måned siden af astrojensen. This post has been viewed 311 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

mba
    Deltager
      • Moon

Mht planet foto er seeing jo en vigtig faktor og f.eks.: http://my.meteoblue.com/my/

giver en god oversigt, men hvordan er sammenhængen mellem:

• Index 1, 2 og
      • Arc seconds

Forklaringen (nederst på siden) er jo at jo højere index jo bedre seeing og dermed mindre arc seconds eller? F.eks. er “5” super god og “1” er meget dårlig

For iaften (onsdag d 19 januar 2011) her i Nørresundby siger den: (index 1 og 2): 2-3 / 1 – dvs meget dårlig, men seeing arc seconds er: 0.87 arc sec, hvilket vel er rimeligt ok?

For imorgen aften (torsdag) er index: 5 / 4 – hvilket jo er super godt (jeg har aldrig set den så god), MEN seeing arc seconds er så: 1.5, altså halvdårligt

Misforstår jeg noget (svar er jo nok ja 🙂

Under alle omstændigheder skal der gang i planet foto imorgen!

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Du har ikke misforstået, men Meteoblue er tit misvisende på den måde at der ikke er overensstemmelse mellem seeing index og bueseknd seeingen. 0.87″ ville ellers være ekstremt godt for Danmark, da det (formentlig) skal forstås som deepsky seeing. I øvrigt er disse forudsigelser kun lidt mere præcise end f.eks. DMIs byvejr – som jo ligger på linje med kaffegrums og theblade LOL.

noodles
          • Super Giant

Kan det være at seeing index tager højde for skyer hvor arcsec ikke gør?

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Der tænker du nok på transparens, altså hvor klart og skyfrit det er. Seeing handler om lufturoen. I god seeing står fine planetdetaljer skarpt, i dårlig seeing er planeten en kogende, uskarp plamage. Men seeingen kan også være god når transparensen er dårlig, for eksempel når det er tåget. Omvendt er seeingen tit dårlig når luften er krystalklar og tør.

noodles
              • Super Giant

Nja. Jeg tænkte bare at der måske var en forklaring på hvorfor deres seeing index ikke helt matcher deres opgivne buesekunder, men det er der måske ikke.

Synes også at det er underligt at de har to index der alligevel til tider variere en del.

jesper
              Deltager
                • Neutron star

Det er måske noget med forskellige modeller, lige som når DMI’s byvejr og regionaludsigt for samme sted tit er vidt forskellige.

Høje, middel og lave skyer kan jo i øvrigt også ses på Meteoblues grafik.

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Pudsigt nok har jeg ofte elendig seeing når det er tåget og rasende god seeing når det er krystalklart og blæser kraftigt…! Jeg har altid bedste seeing om sommeren i superklar og stille luft. Er luften stille her om vinteren er seeingen i reglen forfærdelig.

Thomas, Bornholm

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Seeing arc seconds / index' er lukket for nye svar.