Seeing

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Seeing

• Dette emne har 10 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 10 måneder siden af jacobjjc. This post has been viewed 110 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

luk
    Deltager
      • Planet

Halløj

Det kan godt være jeg spørger lidt dumt nu, men hvordan ved jeg om seeingen er god? Hvis himlen er klar er den vel klar. Eller hvad?

/Lukas

mikael_joe
      Deltager
        • Super Nova

Der er også lokal turbulens og jetstrømen. Så selv om det ser klart ud med de bare øjne, ja så kan det se ud som om du ser igennem kogende vand når det er slemt. Det hele bobbler og danser.

Mogens.Bildsøe
        Deltager
          • Nova

Du må skelne mellem ‘seeing’, som er betegnelsen for luftens ‘uro’ (se Mikael ovenfor), og klarhed (transparens), som betegner luftens gennemsigtighed (+/- dis o.s.v.).

God seeing ses bl.a. ved lille FWHM, at objektet står roligt og bedre guiding.

Både transparens og seeing varierer meget fra sted til sted og tidspunkt til tidspunkt.

Mogens B2011-05-02 18:03:10

Hilsen Mogens B.

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Jeg kan tilføje at god seeing er mest vigtigt for planetobservation/foto fordi man bruger høj forstørrelse til planeterne. Lufturoen bliver derfor mere synlig og generende. Til gengæld er planeterne klartlysende, så man kan godt leve med at transparensen ikke er helt i top.

For deepskyobservation/foto forholder det sig til dels modsat. Man bruger lavere forstørrelse og seeingen er derfor ikke helt så generende, men deepsky objekter er svage og transparensen skal være god for at se og fotografere dem ordentligt.

palle.b.
            Deltager
              • Nova

Tillægsspørgsmål….

Har set forskellige eks. på en skala for seeing. men syntes ikke at jeg kan finde ud af hvilken

man bruger mest blandt os her i DK.

Findes der en seperart for foto folk og én for visuelle – Mindst lige så “dumt” et spørgsmål Palle B.2011-05-03 10:10:38

jesper
              Deltager
                • Neutron star

Mange af planetfotofolkene i Danmark bruger Damian Peach 5 trins skala som er specielt tænkt til foto. Damian har en side med videoeksempler og det hele:

Visuelle folk bruger vist nok mest Pickering skalaen:

palle.b.
                Deltager
                  • Nova

Tak Jesper

Fint med billeder, lettere at fatte

jacobjjc
                    • Giant

Findes der nogen der laver en slags vejrudsigter online? -Altså med hensyn til seeing og transparens….?

Med venlig hilsen
                    Jacob

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

mikael_joe
                      Deltager
                        • Super Nova

Jeg bruger denne her til at se hvor skyerne er på vej hen og om de er ved at opløses. Den opdateres automatisk hver time.
                        http://www.smhi.se/vadret/nederbord-molnighet/Satellit-Europa/msg_ir9_euro4_sv.htm

jacobjjc
                          • Giant

Tak for tippene Smile

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'Seeing' er lukket for nye svar.