Se Vores Vejr på DR i aften…

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Se Vores Vejr på DR i aften…

• Dette emne har 15 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 3 måneder siden af jesperg. This post has been viewed 455 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter

jesperg
    Deltager
      • Super Nova

DR Vores Vejr afslører et tilsyneladende nyopdaget atmosfærisk lysfænomen i aften kl. 18:55 – og så er det dansk

Jesper G.

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Flot at få det med, og at du har set det til at starte med 😉

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Wow – tillykke med opdagelsen

/Rudi B. Rasmussen

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Fascinerende! Jeg skal prøve at holde øje med det fremover.

Thomas, Bornholm

viggo.t
            Deltager
              • Super Giant

Tillykke Jesper.

Jeg var straks klar over, at det var dine billeder der rullede over skærmen. Meget flotte optagelser. Og så den opdagelse. Det kommer vi garanteret til at høre meget mere om.

mvh Viggo

nightsky
              Deltager
                • Neutron star

Flot Jesper. Godt set.

Clap

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Kommer der så snart et tillæg til bogen

/Rudi B. Rasmussen

henrik.schneider
                  Deltager
                    • Nova

Jesper findes der et net-link til udsendelsen?

jesperg
                    Deltager
                      • Super Nova

Rudi, fænomenet er vist og beskrevet i bogen, jeg opdagede det i februar og forskerne har brugt noget tid på at komme frem til en foreløbig forståelse for det.

The breaking news fra DR er der link til herunder, Kristian Pagh er ikke kun meteorolog, men også dr. scient phys. og forsker i klimamodeller og den slags.

Link til DR

Jesper G.

henrik.schneider
                      Deltager
                        • Nova

4 min. omtale i DR med klare henvisninger til din bog, så får du vist ikke bedre reklame – ganske godt gået Thumbs%20Up

Torben Taustrup
                        Admin
                          • Neutron star

Godt gået Jesper

Mht saltdisen, så kommer jeg til at tænke på et andet “fænomen” når man

dykker. Flemming og jeg fandt ud af, at det var bedst at fotografere

mod Solen, for hvis man fotograferede med Solen i ryggen, så lyste alle

de små partikler i vandet op og gjorde sigten ringere.

Det omtalte fænomen vil vel også forekomme, når der er almindelige

vandpartikler i luften?

Det er helt nyt for mig, at også saltet i vandet kan blive

transporteret op i luften i så stort omfang.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jesperg
                          Deltager
                            • Super Nova

Ja sfæriske vand-aerosoler tilbagespreder også lyset, men de kubiske saltkrystaller spreder lyset på en lidt anden måde, det er åbenbart det der interesserer forskerne. Alle de anvendte vejr-modeller antager at aerosoler er sfæriske, så de mener at der er grundlag for at forske nærmere i det.

Under de rette forhold, med luft fra nordatlanten, der over lang distance blæser rundt om Norges sydspids, kan der være mange saltkrystaller i luften, jeg har fanget nogle af dem i mikroskopet, de er faktisk perfekte kuber, en del af dem i hvert fald.

Jesper G.

Frank Larsen
                            Moderator
                              • Super Nova

Meget interressant.

Noget andet – JEsper Grønne – er du på bogmessen på søndag?

outlook
                              Deltager
                                • Super Nova

Flot video (og præsentation). Så er der da fuld opmærksomhed. Og den nye viden må da komme som et “add on” til bogen. Det bliver sikkert ikke sidste gang med “nye” fænomener.

Torben Taustrup:

“Mht saltdisen, så kommer jeg til at tænke på et andet “fænomen” når man

dykker. Flemming og jeg fandt ud af, at det var bedst at fotografere

mod Solen, for hvis man fotograferede med Solen i ryggen, så lyste alle

de små partikler i vandet op og gjorde sigten ringere.

Det omtalte fænomen vil vel også forekomme, når der er almindelige

vandpartikler i luften? Det er helt nyt for mig, at også saltet i vandet kan blive transporteret op i luften i så stort omfang.”

Og tak for den, Torben.

Hilsen Leif,
                                “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Torben Taustrup
                                Admin
                                  • Neutron star

Jeg har selv for mange år siden studeret saltkrystaller – det var i

forbindelse med forsøg med en glaspyramide. Jeg havde læst, at salt-

krystallerne ville orientere sig med fladerne parallelt med pyramidens.

Det var der da også nogen af dem der gjorde, men jeg mener at kunne

afvise denne påstand.

Da saltkrystallerne sandsynligvis vil orientere sig ret stokastisk i

atmosfæren, så vil det reflekterede lys fra dem ikke blive tilbage-

kastet på samme måde, som i sfæriske vanddråber, hvor lyset brydes så

de forskellige farver kan ses.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
                                • Emnet 'Se Vores Vejr på DR i aften…' er lukket for nye svar.