Se en gravitationslinse

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Se en gravitationslinse

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 4 måneder siden af lindhard. This post has been viewed 27 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

lindhard
    Deltager
      • Super Nova

Jens Jacobsen spurgte i en anden tråd, om man kan se et sort hul.

Det mindede mig om (endnu) et gammelt projekt i stakken, nemlig quasaren Q0957-561, som er dobbelt, fordi en forgrundsgalakse virker som gravitationslinse. Denne quasar var det første synlige bevis på en gravitationslinse, som var forudsagt af Einstein i hans relativitetsteori.

Q0957 er et objekt både for visualisterne og fotograferne.

Quasaren viser sig som to stjerner, A og B, hvoraf lyset fra det ene billede er ca halvandet år længere undervejs end fra det andet på grund af afbøjningen.

Når man “fratrækker” quasaren i billedet, kan man se galaksen, som ikke ligger midt mellem de to billeder af quasaren, som det normalt ville være tilfældet, men forskudt ud mod et af quasarbillederne, fordi en galaksegruppe i nærheden også trækker i lyset.

Søg på nettet efter Q0957 +561, hvis I vil vide mere.

Det er muligt at se eller fotografere quasaren også for amatører, selv om det nok kræver en god himmel.

Q0957, som ligger i Store Bjørn på positionen RA 10h 01m 20.99s DEC +55° 53′ 56.5″ – det er lidt over galaksen NGC 3079 – er mag 17 (nogle siger 16), og afstanden mellem A og B , de to billeder af quasaren, er ca. 7″.

Stedet kan finde ved hjælp af dette søgekort:

Der skal nok omkring 400x til at spitte de to komponenter.

Quasaren er her fotograferet gennem en Astro-Physics Starfire 160 mm (6.3”) refraktor med et SBIG 2000XM kamera – der er disse data

Lum : 45 min (15 x 3 min)

Dark : 45 min (15 x 3 min)

Flat : ~ 36,000 ADU

Binning : 1×1 (Lum), 1×1 (RGB)

Her er quasaren fotograferet med en 30 cm SCT og et lodestar kamera.

Hvor lille en kikkert skal der til for at se quasaren? Og hvem kommer først med et foto af de to komponenter – og måske også galaksen (som en udbulning på den ene stjerne)?

Som sædvanlig har jeg hugget billederne på internettet, kortet og “fratrækningsbilledet” er fra Sky and Telescope oktober 1991.

mvh
      Lars

helge
      Deltager
        • Giant

Se lidt nede på denne side. Fik den med min 8″.

http://northern-stars.dk/dso.html

lindhard
        Deltager
          • Super Nova

Helge wrote: Se lidt nede på denne side. Fik den med min 8″.

http://northern-stars.dk/dso.html

Super!

Der er måske mange, der allerede har været forbi?

mvh
          Lars

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Se en gravitationslinse' er lukket for nye svar.