SCT VS. Newton

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER SCT VS. Newton

Viser 12 indlĂŠg - 46 til 57 (af 57 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

nightsky
    Deltager
      • Neutron star

Omkring kollimering. Lad vÊre med at bruge en formue pÄ en laser kollimator. Find den billigst brugbare. Evt. en nÞglerings laser som du lige laver sÄ den kan sidde i okularudtrÊkket.

Prop den i sÄ du fÄr laser strÄlen retur. Du har nu grov kollimeret, eller mere prÊcist, forsÞgt at fÄ de optiske akser nogenlunde.

Derefter Laseren i din barlow linse og du er nu klar til at lave perfekt kollimering pÄ skyggen fra center ringen pÄ primÊr spejlet.

Denne metode giver perfekt kollimering. Om det er helt godt nok til store CCD chips ved jeg ikke…. Jeg tvivler pĂ„ at man kan se det visuelt. Her skal man nok have billeder pĂ„ skĂŠrmen.

Jeg har vist lovet en video om det. Ellers viser jeg det gerne til MAF Starparty.

En kollimering udelukkende med laser der kommer retur er IKKE en kollimering. Langt fra endda.

Nightsky2009-05-30 14:23:20

morten
      Deltager
        • Super Nova

tak for rÄd, det vil jeg holde mig til

John
        Deltager
          • Nova

NĂ„r finanserne er til det, skal jeg have et teleskop mere. Jeg har nu en mak127, samt en ED80. Monteringen er en Cg5–gt. Det jeg mangler er et teleskop, der giver mulighed for at se lidt dybere. Jeg har lĂŠst, at det fĂžrst er ved 10” at deepsky begynder at bliver interessant! Jeg vil ikke investere i en ny montering, men forsat kunne bruge den jeg har. Den skal kun bruges visuelt.

Ud fra hvad jeg lĂŠser i denne trĂ„d, ville f.eks en 10” newton SPX 250 f4.8 fra Orion vĂŠre et godt kĂžb. F- forholdet har ingen betydning rent visuelt, dog vil et teleskop med et hĂžjere f tal vĂŠre lettere at kollominere end et tilsvarende med et lavt tal. Mhs til vĂŠgt er der i trĂ„den positive erfaringer med at cg5-gt fungerer fint med en 10”, sĂ„ lĂŠnge ikke skal fotograferes.

Er dette en rimelig konklusion, eller mangler der noget?

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Personligt ville jeg ikke gĂ„ over 8″ med en Cg5, selv pĂ„ en EQ6 virker den stor.
            Men rigtigt nok sĂ„ skal du nok op pĂ„ 10″ eller mere fĂžr det bliver rigtigt sjovt visuelt.

John
            Deltager
              • Nova

Hej Tommy.

Hvad mener du prĂŠcist er problemet – er motorerne ikke kraftige nok, er stativet ikke stift nok…. ? Jeg stĂ„r altid i lĂŠ, sĂ„ den er ikke pĂ„virket af vind!

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Motorer burde vÊre ok, hvis du holder balancen nogenlunde, men Cg5 er ret voldsom i sin GOTO og revisering kan jeg huske, meget kraftigere end min EQ6 og mine gamle Lxd75, ved ikke hvor grÊnsen gÄr, men jeg kan huske at min var meget voldsom da den vendte retning for at eliminerer backslash.
                Men prĂžv, det er sikkert at du for nogle gode syn gennem en 10″ selv min 8″ giver visuelt dejlige galakser, lidt svage men igen, det er jo kun en 8″ Thumbs%20Up

John
                Deltager
                  • Nova

Hej Tommy.

Tak for svaret! – Det er fint at fĂ„ indkredset, hvad det er der kan give problemer.

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Som sagt, har jeg prÞvet det og mÄ sige at jeg slet ikke have nogle problemmer med det.

Har nok ogsĂ„ et foto taget gemmen den 10″ pĂ„ CG5 et eller andet sted, sĂ„ det kan man faktisk ogsĂ„.

Husk ogsĂ„ pĂ„ at CG-5 faktisk sĂŠlges med en 10″, men det er nok ogsĂ„ toppen.

Synet af M31 med mit 31mm 2″ okular pĂ„ 10″ f/5 var bare fantastisk ! For ikke at snakke om M13 med 16mm’eren. Og jeg kan liste mange gode jeg fik kikket pĂ„ med den, selv her inde fra byen af kunne det hive meget mere ind end min 8″.

John
                    Deltager
                      • Nova

Hej Michael

Hvilket fabrikat var dit 10″

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Skywatchers den blÄ. Fokuseren var mÄske ikke den bedste, men den virkede efter hensigten. Dog ville jeg have skiftet den ud hvis den skulle bruges til foto, men til visualt var den helt fin.

wieben
                        Deltager
                          • Nova

Hej Michael,

Jeg husker ogsĂ„ da vi prĂžvede CG5’eren med Skywatchers 10″ (samme model som den jeg selv bruger til foto). Det fungerede upĂ„klageligt. Jeg vil tro at man nemt kan lave fotos med den, bare det er vindstille. Er der vind er det en helt anden sag.

John
                          Deltager
                            • Nova

Hej Michael.

Det var lige det jeg gerne ville hÞre. Der er jo ingen grund til at kÞbe nyt, hvis det man har kan bruges! SÄ hellere bruge pengene pÄ et godt okular i stedet. Jeg har forÞvrigt lige modtaget et Baader hyperion 13mm.Thumbs%20Up
                          Viser 12 indlĂŠg - 46 til 57 (af 57 i alt)
                          • Emnet 'SCT VS. Newton' er lukket for nye svar.