Schmidt-C høy F vs Newton lav F

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Schmidt-C høy F vs Newton lav F

• Dette emne har 15 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 6 måneder siden af kennethk. This post has been viewed 213 times
Viser 16 indlæg (af 16 i alt)
  • Forfatter

kennethk
    Deltager
      • Nova

JesperU wrote: Hej Kenneth

Jeg har selv en gammel 8″ Meade lx10 som er fra samme periode som din C8. Den er sat op på en eq6pro montering sammen med en lille refrektor til guidning. Der er dog et problem som du skal være opmærksom på: Gamle SCT fra Meade (og vist også fra Celestron) har ofte et problem med spejl fikseringen. De er primært bygget til visuelt brug og derfor sidder spejlet ikke låst fast men kan “vippe” en smule frem og tilbage når man bevæger teleskopet hen over himlen. Det betyder at jeg kun har kunnet tage enkelt billeder på 3 min. længde før stjernerne blev til små streger (0.5″/min) – og det altså selv om selve guidningen var perfekt. Du kan få fikseret spejlet hos astro Erik i Aalborg til lidt over 1000 kr men det skal du sammenholde med at en ny 8″ Newton koster ca. 4000 kr. Og med en Newton har du ikke “mirror flip” problemet.

Steen: har du haft erfaringer med “mirror flip” på din C8er eller er det kun mig som har været uheldig?

Bedste hilsner

Jesper

Hei

Takk for info. Det vil vel vise seg etter hvert om speilet har denne defekten og håpe at det ikke har det, men godt at det kan fikses…
    Viser 16 indlæg (af 16 i alt)
    • Emnet 'Schmidt-C høy F vs Newton lav F' er lukket for nye svar.