› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Schmidt-C høy F vs Newton lav F
- Dette emne har 15 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 6 måneder siden af kennethk. This post has been viewed 212 times
-
ForfatterIndlæg
-
6. september 2009 kl. 22:53 #21325
kennethkDeltager- Nova
Hei
Er nybegynner og skal kjøpe teleskop (2.) men er veldig usikker på valg. Har et eldre (ca 1995-97) brukt C8 (SCT) som jeg kan få kjøpt. Dette har brennvidde på 2048mm og F/10. Har ikke mye kunnskap om astrofoto men har skjønt at lave F tall er gunstigst ift resultat. Vil jeg klare deep-sky foto med ok resultat med denne eller bør jeg heller velge et teleskop med lavt F tall, feks C8-NGT (f/4.9)? Evt hvilke fordeler har egentlig slik C8 SC utenom størrelsen?
6. september 2009 kl. 23:28 #21326
mstauningDeltager- Black Hole
Mest af alt kommer det an på hvilken montering de sidder på, men ellers vil mindre f/forhold ved samme åbning være nemmest.
Af montering skal det være EQ monteret, for Deepsky.Så hvis det er en montering hvor teleskopet sidder i gaffler, skal der være en såkaldt wegde med. Den laver en ALT/AZ montering (som en gaffel er), om til en EQ montering.Det bedste vil dog som regl være en såkaldt Tysk montering, eller GEM som de også klades.6. september 2009 kl. 23:44 #21329
kennethkDeltager- Nova
Hei- ja det er wedge på stativet, det betyr at teleskopet går som et EQ montert? Link til teleskopet :http://www.company7.com/celestron/products/sch4.html
Kan man få gode bilder av feks. Andromedagalaksen, Oriontåken osv. med et slikt teleskop?
7. september 2009 kl. 00:21 #21331
tommyfDeltager- Neutron star
Fine, du skal dog have en 6.6 eller 3.3 sct reduser på da begge er ret store, det er en F10 og derfor skal du eksponerer i længere tid end ‘normalen’tror de fleste ligger i området 5-7 ved astro foto, nogen over nogen under.
7. september 2009 kl. 06:55 #21335
Som Tommy siger kan du godt lave gode billeder med begge, hvilken en der er bedst afhænger også af hvad du skal bruge den til. Begge skal trimmes, den ene på to spejle, den anden kun på et. Men det læres hurtigt.
Hvilket kamerea har du planer om at sætte på dyret.7. september 2009 kl. 13:13 #21346
webweichelDeltager- Nova
Hmm, det er et ret svært spørgsmål det der :). Jeg har en C8 som jeg faktisk mest bruger ved F10 til astro foto med et Canon EOS 450D, jeg har også en Alan Gee telekompressor som giver F5.9 ca. se f.eks. http://www.clearskies.dk/M33.html men kan pt. faktisk bedst lide at køre ved F10.
Du kan se lidt resultater på min hjemmeside: http://www.clearskies.dkJeg skal nu nok have gang i Alan Gee igen specielt til de lidt større objekter.Umiddelbart ville jeg mene at en C8 er et rigtigt godt begynder teleskop. Prøv at finde en med starbright coating. Jeg så iøvrigt at der er en C8 gold edition her: http://www.apm-telescopes.de/secondhand.php den har stået der i mindst 2 år så du kan evt. presse prisen?Sidste input fra min side er at tage en snak med Henrik Rosenørn fra Lyra.dk om teleskop muligheder.Mvh, Steen7. september 2009 kl. 17:59 #21356
kennethkDeltager- Nova
TommyF wrote: Fine, du skal dog have en 6.6 eller 3.3 sct reduser på da begge er ret store, det er en F10 og derfor skal du eksponerer i længere tid end ‘normalen’tror de fleste ligger i området 5-7 ved astro foto, nogen over nogen under.
Det er bra. Her er det mye å lære skjønner jeg. Vet ikke hva en 6.6 eller 3.3 reduser er engang…betyr at man kan redusere F tallet fra 10 til mindre tall??7. september 2009 kl. 18:04 #21357
kennethkDeltager- Nova
MStauning wrote: Som Tommy siger kan du godt lave gode billeder med begge, hvilken en der er bedst afhænger også af hvad du skal bruge den til. Begge skal trimmes, den ene på to spejle, den anden kun på et. Men det læres hurtigt.
Hvilket kamerea har du planer om at sætte på dyret.Jeg tenker jo nå at C8en kan være riktig valg også for astrofotobruk det er veldig bra! Jeg vet ikke nå hva teleskopet mest kommer til å bli brukt til men har alltid hatt lyst til å fotografere stjernehimmelen, så den muligheten vil jeg at mitt teleskop skal ha.Hva menes med “trimmes” da?Jeg har ikke tenkt veldig mye på kamera, har jo lyst til å kjøpe et kamera som er godt egnet for astrofoto, kanskje Canon 450D? Har også hørt at slike CCD kamera kan brukes.7. september 2009 kl. 18:11 #21358
kennethkDeltager- Nova
webweichel wrote: Hmm, det er et ret svært spørgsmål det der :). Jeg har en C8 som jeg faktisk mest bruger ved F10 til astro foto med et Canon EOS 450D, jeg har også en Alan Gee telekompressor som giver F5.9 ca. se f.eks. http://www.clearskies.dk/M33.html men kan pt. faktisk bedst lide at køre ved F10.
Du kan se lidt resultater på min hjemmeside: http://www.clearskies.dkJeg skal nu nok have gang i Alan Gee igen specielt til de lidt større objekter.Umiddelbart ville jeg mene at en C8 er et rigtigt godt begynder teleskop. Prøv at finde en med starbright coating. Jeg så iøvrigt at der er en C8 gold edition her: http://www.apm-telescopes.de/secondhand.php den har stået der i mindst 2 år så du kan evt. presse prisen?Sidste input fra min side er at tage en snak med Henrik Rosenørn fra Lyra.dk om teleskop muligheder.Mvh, SteenWow! Fantastisk bilde du har tatt av M27 der! Imponert må jeg si…hvis min C8 klarer halvparten så bra bilder er jeg fornøyd…hehe. Regner med at utstyret bare er halve jobben og at det kreves erfaring og kunnskap for å få slike bilder. Jeg har mye å lære.Den C8en som jeg kan få kjøpt er en 1995-1997 modell, usikkert mht eksakt årstall, men mener den har starbright coating ja. Tror den er nyere enn den du henviser til i salgsannonsen der (som var dyr syns jeg?!). Får iallfall mer og mer lyst på C8en nå, samt at jeg også kan få kjøpt en C5 nexstar 2000 modell, en av de første med computerstyring (og goto mener jeg). Håper også den skal være brukbar til visuelle observasjoner.7. september 2009 kl. 23:02 #21384
webweichelDeltager- Nova
Hej Kenneth,
Min C8’er er fra 1986 og still going strong 🙂 bla. tror jeg på grund af starbright coating som er en række oxidlag der beskytter aluminiumet mod korrosion.Mht. kamera så er det mest økonomiske nok pt. DSLR men man skal helst lave en modifikation i kamaraet da de originale filtre spærrer for de meste af hydrogen alfa lys overgangen som er meget hyppig i stjernetåger. Man kan selv gøre det ved f.eks. at følge vejledningen her http://ghonis2.ho8.com/Jeg har selv moddet mit Canon 450D og det gik fint, men der vist ingen tvivl om at garantien er røget ;).Personligt ville jeg nok gå efter større diameter (C8 mod C5) og så vente med goto, starhopping finder de fleste objekter og det er en sport i sig selv at lære stjernehimmelen at kende. Og de 8 tommer har jo væsentligt mere lys og opløsning.Bliver spændende at høre hvad du finder ud af.7. september 2009 kl. 23:46 #21388
kennethkDeltager- Nova
Hei igjen,
Javel – godt å høre at C8en er et trygt kjøp. Mtp C5en; den blir kanskje også kjøpt! Kan få kjøpe en samling bestående av C8+C5 med mye utstyr…Den kamera-modifiseringen så meget avansert ut, dessuten vil det vel ødelegge kameraets funksjon som ordinært fotoapparat? Hvis man ikke modder, blir det dårlige bilder? Stor forskjell? Finnes det alternative og gode måter å ta bilder gjennom en C8?8. september 2009 kl. 08:18 #21390
Det bedste er serfølgelig et rigtigt astronomisk kamera, men også noget dyrere.
Men fat mod, et moddet (eller moppet som Finn siger) Canon tager kanon astrofotos. Og hvis du så enten laver en custom hvidbalance til den (i dens software) eller køber et IR/UV cut filter som kan sættes ind mellem chip og linse – så er problemmet løst.
8. september 2009 kl. 08:36 #21392
jesperu- Giant
Hej Kenneth
Jeg har selv en gammel 8″ Meade lx10 som er fra samme periode som din C8. Den er sat op på en eq6pro montering sammen med en lille refrektor til guidning. Der er dog et problem som du skal være opmærksom på: Gamle SCT fra Meade (og vist også fra Celestron) har ofte et problem med spejl fikseringen. De er primært bygget til visuelt brug og derfor sidder spejlet ikke låst fast men kan “vippe” en smule frem og tilbage når man bevæger teleskopet hen over himlen. Det betyder at jeg kun har kunnet tage enkelt billeder på 3 min. længde før stjernerne blev til små streger (0.5″/min) – og det altså selv om selve guidningen var perfekt. Du kan få fikseret spejlet hos astro Erik i Aalborg til lidt over 1000 kr men det skal du sammenholde med at en ny 8″ Newton koster ca. 4000 kr. Og med en Newton har du ikke “mirror flip” problemet.Steen: har du haft erfaringer med “mirror flip” på din C8er eller er det kun mig som har været uheldig?Bedste hilsnerJesper8. september 2009 kl. 10:18 #21393
webweichelDeltager- Nova
Hej,
Jeg har ikke med sikkerhed kunne pege på mirror flip som årsag til dårlig guiding når det sker men som jeg arbejder med det nu hvor der bruges 5-10 min eksponeringer maks og så stakkning så burde det ikke være noget problem. Men det er korrekt at det er et problem ved SCT designet. Den optimale løsning er jo så en crayford fokusering og fikseret spejl, men jeg har ikke syntes det var nødvendigt endnu, det er dog en ret lækker opgradering :).Mvh, Steen8. september 2009 kl. 22:32 #21424
kennethkDeltager- Nova
MStauning wrote: Det bedste er serfølgelig et rigtigt astronomisk kamera, men også noget dyrere.
Men fat mod, et moddet (eller moppet som Finn siger) Canon tager kanon astrofotos. Og hvis du så enten laver en custom hvidbalance til den (i dens software) eller køber et IR/UV cut filter som kan sættes ind mellem chip og linse – så er problemmet løst.Javel, jeg tror ikke jeg skal prøve å modde sånn på egen hånd for å si det slik -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Schmidt-C høy F vs Newton lav F' er lukket for nye svar.