Saturn og Venus

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Saturn og Venus

• Dette emne har 4 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 2 måneder siden af rune. This post has been viewed 72 timescb. This post has been viewed 72 times. This post has been viewed 72 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

las
    Deltager
      • Nova

Så fik jeg set Saturn og venus for første gang her til morgen.

Det meste af tiden så jeg med 96x og det var udemærket. Jeg prøvede at skifte mellem den alm diagonal og baader-zeiss prismen uden at kunne se nogen forskel. Fokuspunktet ligger dog et stykke fra hinanden så der går lige et øjeblik før man har skiftet og fokuseret.

Jeg fik også nogle gode glimt ved 240x, og prøvede så også lige 10mm okularet uden barlow og fik faktisk det pæneste billede der ved 120x.

Jeg havde igen problemer med 25mm okularet der begyndte at dugge.

las
      Deltager
        • Nova

Kunne være jeg skulle få kigget på det 7mm ortho og så se om man kunne være heldig at se Saturn ved 340x

rune.cb.
        Deltager
          • Super Nova

Hei,

Da bør du sjekke teleskopets yteevne (dvs. max forstørrelse) først. Jo nærmere du går denne grensen, jo mer uskarpt bil det!

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

las
          Deltager
            • Nova
            Max forstørrelse er jo teoretisk, omend det stadig skulle være inden for det område mit teleskop.

Det kunne så være sjovt at se om det kunne lade sig gøre! Jeg fik jo set saturn ved 240x hvor det så fint ud, selvfølgelig var der skiftende seeing ved den forstørrelse, men måske man kunne være heldig med 340x og bedre optik?

Om ikke andet er det jo stadig 170 uden barlow, og det burde være flot…

rune.cb.
            Deltager
              • Super Nova
              Det er riktig at denne grensen er teoretisk, men i prinsippet bør du uansett ikke overskride teleskopets yteevne pga. begrensninger i optikken. Objektet blir uskarpt.

(Du kan jo prøve med 340x og se hvordan det blir).

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Saturn og Venus' er lukket for nye svar.