Saturn og Titan

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Saturn og Titan

• Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 Ă„r, 1 mĂ„ned siden af tommyf. This post has been viewed 272 times
Viser 7 indlĂŠg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

jesper
    Deltager
      • Neutron star

Jeg var heldig og uheldig i nat (nej ikke pÄ den mÄde i tror). Heldig fordi seeingen i korte Þjeblikke var rimeligt god. Uheldig fordi skyerne kom masende efter en enkelt serie med rÞdt filter. Derfor blev det ikke til et farvebillede i denne omgang.

713 frames, manuelt udvalgt fra 3075.
      93ms eklsponeringstid.

OO SPX350
      Astronomik rĂždt filter
      TV 4x Powermate
      Lumenera SKYnyx 2-1M

Her er den bedste enkeltframe fra serien:

outlook
      Deltager
        • Super Nova

Godt at der er nogen, der stadig gider Saturn. Manuelt udvalgte frames, hva? SĂ„ mĂ„ dine Ăžjne ha vĂŠret firkantede pĂ„ et tidspkt! Saturn er jo ved at vĂŠre pĂ„ kant, men hvor langt vĂŠk er den i grunden nu fra oppositionen. I havde jo godt vejr ĂžstpĂ„ i nat, mens vi andre lĂ„ begravet i tĂ„ge og skyer. Den lille “boble” man kan se under ringen i venstre side mĂ„ da vĂŠre en mĂ„ne, nĂ„hja, du nĂŠvner jo selv Titan. Clown outlook2009-01-16 14:30:54

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Hej Outlook,

Jo jeg gider godt stadig planeterne, selvom jeg ikke orker at bruge helt sĂ„ meget tid pĂ„ det som i “gamle dage”.

Ja jeg har jo altid vÊret stor tilhÊnger af at udvÊlge de bedste frames manuelt. Det er simpelthen meget bedre end at lade softwaren gÞre det. Man fÄr hurtigt Þvelsen og sÄ er det bare tÄlmodighed det handler om. Det tager en times tid at gÄ 3000 frames igennem og jeg er nÊsten ikke rundtosset bagefter Wacko. Jeg tror faktisk jeg pÄ de sidste 10 Är har rundet millionen af gennemgÄede frames. Har dog ikke tal pÄ, men det mÄ vÊre deroppe ad.

Oppositionen skulle vĂŠre 8. marts.

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Jeg har stort set aldrig prĂžvet planeter, nu hvor jeg har min 120mm ED
            vil jeg da gerne prÞve med en 2*Barlow, sÄ jeg for ikke en stor fliot
            skive som dig, men alligevel, ville jeg gerne prĂžve det snart.

Syret med mĂ„nen…

jesper
            Deltager
              • Neutron star

Tommy, jeg tror din 120mm ED kan yde fint pÄ planeterne. Bare kom i sving Cool. Hvis planeten er for lille kan du batch-resize dine frames i PSP inden stacking. Det er bedre end at resize det fÊrdige billede.

Titan er i Þvrigt helt forsvundet her pÄ arbejdscomputeren. Jeg mÄ vist have rigeligt lys pÄ skÊrmen derhjemme.

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Tommy har du har da en barlow!

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Ja da, det er ogsÄ det jeg skriver, at ville prÞve med en Wink

Viser 7 indlĂŠg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Saturn og Titan' er lukket for nye svar.