Jeg må vist lige tage til genmæle…![Wink](http://www.astro-forum.dk/smileys/smiley2.gif)
Opblæst forstørrelse – nej overhovedet ikke.
Med vilje kørte jeg med maksimal brændvidde for at få oversamplet ringene i de (meget få)splitsekunder hvor det hele stod skarpt.
MEEEN lidt ret vil jeg da give Outlook – havde jeg haft en god 3x eller 4x extender så havde jeg nok valgt den istedet. Mit valgt stod mellem en elendig 2x og en fantastisk 5x.
Det er muligt jeg ikke udtrykte mig tydeligt nok – billedet er ikke forstørret – det er præcis som det stod på kameraet og vises her pixel-pixel.
Det viste billede er desuden kun en foreløbig udgave da jeg ikke har haft tid til at sortere i mine 400 frames og lidt af ideen var netop også at vise hvor stor Saturn bliver i en stor kikkert.
Det er naturligvis klart at det kommer til at virke mindre uskarpt hvis det skaleres ned, men så bliver det sgu så småt at det ikke er til at se når det bare er et frimærke.
Jespers udgave er måske skaleret lidt for meget ned – jeg ville foretrække en skalering hvor blurzonen er 2 pixels således at billedet fremstår optimalt samplet. Det vil så være en mellemting.
ps. jeg kan nu ikke se noget somhelst spor af Cassini delingen.
Jeg må vist hellere få lagt sutteflasken og lavet en ny og bedre udgave mellem bleskiftene
Iøvrigt meget fine billeder fra alle andre.
Og ja hr. Østergaards saturn billede bliver svært at slå – men måske, jeg har hans kikkert nu