Saturn natten til d. 27/2

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Saturn natten til d. 27/2

• Dette emne har 17 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af jesper. This post has been viewed 573 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Forfatter

Frank Larsen
    Moderator
      • Super Nova

I aftes var seeingen faktisk ikke helt ringe.

Den var god nok til at jeg kunne bringe min Meade 5x Teleextender i spil sammen med min 12″ f/10 LX200 SCT med en ækvivalent brændvidde på ikke mindre end 15mTongue og et f/tal på f/50….

Jeg fik kun taget nogle få avi’r da jeg havde skyer der rullede forbi og harddisken var næsten fuld.
      Foreløbigt har jeg kun haft lejlighed til at stakke en ufiltreret optagelse med QCam5 mono og det er bare en stak af samtlige 400frames uden sortering.

Billedet vises her i scala 1:1 men let beskåret.

Billedskala er teoretisk set mellem 0,0715″/pixel, men med Saturns nuværende størrelse på 19,68″ så ser det ud til at min billedskala nok nærmere er 0,08-0,085″/pixel.

Det betyder at ringenes tykkelse lige der ved åbningen måles til 0,8″ og de er klart opløst.

YEEEHAAA – 1″ limit brokenLOL

Hvis det bliver klart i aften vil jeg prøve igen i farver og med flere frames.

FrankLarsen2009-02-27 13:31:32

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Hej Frank,

Super. Det ser ud til at blive det bedste Danske Saturn billede i denn sæson.

andreas
          • Super Giant

Fint billede, jeg filmede faktisk også Saturn i går men har ikke haft tid til at stacke (registax lavede knuder) men det er godt at kunne sammenligne. Jeg var også positiv overfor hvor fin seeing egentlig var.

andreas
            • Super Giant

Så har jeg geninstalleret Registax og stacket saturn, 196 billeder i alt).

Billedet er taget med Skywatcher ED100 (900mm brændvidde) celestron 2x barlow, og Imagingsource 21AF04.as firewire kamera. Der er ikke brugt filtre.

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

Fatter null,,, jeg har også taget Saturn i AVI, min er bare en lysklump efter kommet gennem Registrax, hvordan fand…. gør i ?

soeren
                • Main Sequence

gode pic…

så kan det slt jo godt brugesWink

outlook
                Deltager
                  • Super Nova

Flot billede, Andreas. For at sammenligne har jeg her Saturn bare gennem en C8, men brændvidden bliver omtrent den samme. Jeg har brugt et Philips NPC900 webcam, men det er den samme ccd der også sidder i det lille Imaging source kamera, hvis farveudgaven.

Bemærk skarpheden i forhold til det kæmpestore. Der er sådan set ikke flere detaljer i det store, men det ser bare imponerende ud når planeten kommer så tæt på. Man kan sammenligne det med at se planeten visuelt. Så ser du den måske som her, men forstørrer du yderligere bliver forstørrelsen opblæst, men der kommer ikke flere detaljer af den grund.

Hilsen Leif,
                  “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

jesper
                  Deltager
                    • Neutron star

Yep, flot billede Andreas, men jeg er nu lidt uenig med Outlooks analyse (vi skal jo have noget at disskutere når det er overskyet).

Hvor mange detaljer man kan se, eller fotografere på planeterne afhænger i princippet kun af åbningsstørrelsen på teleskopet. Jo større jo flere detaljer. Hvis et stort teleskop ikke viser flere detaljer end et tilsvarende lille skyldes det seeing, optisk kvalitet, termik, kollimering eller en kombination af ovenstående.

I øvrigt synes jeg også du gør Franks billede uret. Der er flere detaljer. Man kan f.eks formindske det til nogenlunde samme størrelse, så det er sammenligneligt, eller endnu bedre forstørre de små. Her er Franks billede i lille format:

Håber ikke Frank har noget imod sådan at få skrumpet sit billede.

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

Viser bare kvaliteten af Fanks billede.

Lars Malmgren
                      Deltager
                        • Super Nova

Jeg synes lige jeg vil blande mig i Saturn tråden Embarrassed

Her er en hurtig stack med den nye Registax5 (beta) af data fra fredag aften d. 27/2.

Jeg tror dataene klar presses lidt mere og jeg har stadig nogle tusinde
                        frames jeg ikke har kikket på, så der er lidt at arbejde med.

Men her er min forløbige udgave:

Saturn

andreas
                          • Super Giant

Hej Alle og tak for mommentarerne, det der er rigtigt fint ved Franks billede, synes jeg er, at man kan se åbningen mellem ringene og planet det giver en ide’ om hældning.

Åbningen mellem ringe og planetkan jeg kun påstå at ane på mit billede, med en smule skygge ved overgangen mellem planet og ringe. Jeg vil se om chancen byder sig til at ta’ den igen, nogen der ved om man får noget ud af at bruge filtre? nogle detaljer må man vel fremhæve.

Outlook dit billede med NPC900 er også rigtigt godt, har du kørt blur på det efter stacking? Det kunne se ud som om jeg mangler at gøre det. Smile Ærgeligt at de ikke laver CCD webcams hos Philips mere, eller opdaterer Vista driveren til mit Vesta pro 680k. Jo jeg ved det kan installeres med et mindre hack men det kræver at det skal være installeret på en XP maskine hvor man kan ta’ driverene Wink

Og Lars dit billede er også super, hvad her du taget med ? og fint at den ene måne (Rhea)er med.

Andreas2009-03-01 07:12:06

k_holst
                          Deltager
                            • Nova

Godmorgen Andreas.

Du kan lægge ny firmware i dit Vesta pro, så den under Vista ses som et SPC 900.

Jeg roder lige lidt i arkiverne og finder lidt flere oplysninger til dig.

k_holst
                            Deltager
                              • Nova

Nå den gamle beskrivelse er slettet fra det gamle Lyra-forum!

Det lille progam WcRmac kan ændre firmware på forskellige webcams med Philips chips

Et par andre skriv om tweaking af webcams:

k_holst2009-03-01 07:46:48

andreas
                                • Super Giant
                                Godmorgen Kim, ja børnene står jo altid tidligere op i weekenden end til hverdag Tongue

Det lyder super det vil jeg kikke igennem, og eventuelt satse mit kamera 😉

outlook
                                Deltager
                                  • Super Nova

Næh, Andreas, jeg har ikke tilføjet blur til billedet. Mener kun jeg har brugt wavelet’s. Endda lidt for meget. Ses også på Lars’s billede. Man skal passe på med ikke at overdrive brugen. Mht. Philips NPC900 webcam, så kan man da stadig købe det, hvis det er det du mener.

Hej Jesper. Jeg mener ikke jeg gør det uret. Lad aviserne om at blæse billeder op! Sådan som du har lavet det med Frank’s billede skal det være! Nu er det OK for her kommer detaljerne og 12″eren’s opløsningsformåen rigtig til sin ret. Ja, man kan endda skimte Cassini’s deling, som Lars også har presset frem på sit billede. Men en gang i mellem kan man da godt blæse det op ligesom med Lars’s Østergaard’s fantastiske billede hvor seeing’en også var exceptionel god. JMHO Smile

Hilsen Leif,
                                  “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
                                • Emnet 'Saturn natten til d. 27/2' er lukket for nye svar.