Saturn med 80'eren

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Saturn med 80'eren

• Dette emne har 10 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 Ă„r, 9 mĂ„neder siden af johnni. This post has been viewed 213 timesgade. This post has been viewed 213 times
Viser 11 indlĂŠg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

outlook
    Deltager
      • Super Nova

Min SCT er gĂ„et i sommerdvale. Det er alt for varmt pĂ„ altanen i de kommende mĂ„neder hvor jeg kan risikere at smelte “fedtet” af den. Til gengĂŠld er min Cel80ED og Mak 4 SE vĂ„gnet op til dĂ„d. Jeg startede ud med Cel80ED som nu er anbragt pĂ„ denne montering:

Den opmĂŠrksomme lĂŠser vil se, hov – er det ikke en SLT foroven og understellet en SE? Jo, det er…fordi SLT’en er mere stabil pĂ„ denne mĂ„de. SE hovedet lever til gengĂŠld sit eget liv som en platform for 4″ SE mak’en til vindueskarmen eller havebordet. Med mak’en er den det mest kompakte computerstyrede teleskop jeg endnu har ejet. Lige til at bĂŠre under armen eller i en kuffert pĂ„ rejsen. Jeg kan faktisk bedst lide SLT’en for den er ret stĂžjsvag, hvorimod SE’en larmer med en hĂžjfrekvent lyd pĂ„ den ene akse. Noget som jeg nĂŠsten kan skĂŠre tĂŠnder ad.

NĂ„, selv om der var lovet skyer og regn den aften sĂ„ lod det vente pĂ„ sig og MĂ„nen stod i nĂŠrheden af Saturn, men det var nu intet problem for 80’eren der jo er filtet indvendigt og absorberer generende strejf af lys der mĂ„tte forekomme. I disen var Saturn faktisk ret stabil og seeing’en i nogenlunde ro. Jeg skiftede promte Plössl’en ud med en 6 mm orthoskop og en 3x barlow. Og “helleduseda” hvor stod planeten godt.

I modsĂŠtning til SCT’en stod Saturn nu naturligvis mere bleg, men med mere kontrast og sĂ„ ikke flad ud, men mere rund og med synlige bĂŠlter. Naturligvis ikke enkeltvis, men mere som nuanceforskelle. Jeg kunne tydelig se Ă„bningen mellem ring og planet i hver side. Jeg var oppe pĂ„ 300x uden “image breakdown”. UhĂžrt for sĂ„ lille et teleskop og endda uden spor af farvede rande pĂ„ planeten. “Awesome” som amerikanerne vil sige det.

Dette teleskop forblĂžffer stadig ved sin skarpe og ufarvede gengivelse ved hĂžje forstĂžrrelser af planeterne. MĂ„nen fik naturligvis ogsĂ„ en tur, men her valgte jeg dog et 6.7 mm 82 gr okular og barlow’en for at fĂ„ stĂžrst mulig synsfelt ved forstĂžrrelsen og opleve lidt “moonwalking” ved Plato og Sinus Iridum. Jeg fik ikke tid til at prĂžve SE 4″ mak’en da skyer sĂ„ endelig kom drivende ind fra sydvest og markerede det ventede regnvejr for natten.

outlook2009-05-05 10:08:32

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

jeppe
      Deltager
        • Super Giant

Hej Outlook,

Jeg kan ikke se dit billede?

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Ikke det? Jeg kan da godt og sÄ er det vel sÄdan at de fleste osse kan. Ellers siger de som du gÞr det vel til? Kan det vÊre noget med dine browserindstillinger eller hvad ved jeg? Confused

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

Anonym
            • Nova

Hei Outlook !

Jeg tror kanskje Jeppe sikter til din tittel pĂ„ innlegget ” Saturn med 80’eren” !

Jeg kom ogsÄ inn pÄ din post for Ä se et bilde av Saturn, men den oppstilling med din Cel80 er jo flott den ogsÄ !Thumbs%20Up

Mvh Arne Martin

jeppe
            Deltager
              • Super Giant

Hov, nu er billedet der?

Nej, det var ikke et billede af Saturn, jeg hentydede til. Det var selve billedet. FĂžr var det bare en firkant med det klassiske rĂžde kryds. Det var nok bare et midlertidigt serverproblem, siden billedet nu er der igen.

Fint setup! Thumbs%20Up

johnni.gade
                • Giant

LĂŠkket setup! Hvis du har penge nok, mĂ„ du da godt sende en kopi af det til mig 😉

BjÞrn SandÄker
                Deltager
                  • Neutron star

Flott kikkert! Det er lekkert nÄr alt er sort farge. Thumbs%20Up

Hva er forskjellen pÄ denne og Celestrons Onyx 80ED?

Mvh,
                  BjĂžrn

outlook
                  Deltager
                    • Super Nova

Onyx er lidt kortere og er fĂždt med en Crayford fokuser. Desuden har den en bedre finish og en flouritlinse i objektivet. Men den kan som ED80’eren ikke uden videre kollimeres. Min er dog nĂ„et op pĂ„ Onyx standard med tilkĂžbt hardware, bortset fra objektivet. Men her skal man vist vĂŠre ekspert for at se forskel da ED80’eren har et lĂŠngere f/ forhold end Onyx. Men Onyx’en er en fremragende widefield kikkert, ingen tvivl om det og kunne i USA en overgang kĂžbes for en slik pga. ophĂžrsudsalg.

Onyx

Hilsen Leif,
” Ed Ting

BjÞrn SandÄker
                    Deltager
                      • Neutron star

Amazon selger Onyx 80 EDF til ca. 5500 danske kroner: http://www.amazon.com/Celestron-52285-Onyx-80EDF-Refractor/dp/B000FJ5VX2 Big%20smile

Mvh,
                      BjĂžrn

outlook
                      Deltager
                        • Super Nova

Okay, jeg kan forstĂ„ at overskriften er lidt misvisende, da en del havde forventet et billede af Saturn med 80’eren. Nu er det jo under kategorien obs. og visuel astronomi, men jeg vil da ikke skuffe de forventningsfulde, sĂ„ her fĂžlger et par billeder af Saturn med 80’eren og en 5x barlow:

Og sÄ en ordentlig udgave med en stakket barlow > 7x med kikkerten!!!

Det er altsÄ svÊrt med f/50 at fÄ overfladedetaljer med og holde seeingen i ro!!!!! Men billedet kan da bruges. Egentlig utroligt at det kan lade sig gÞre med sÄ lille en kikkert. Smile

Hilsen Leif,
” Ed Ting

johnni.gade
                          • Giant

Ja det er sku meget godt gĂ„et du 🙂 Man kan nu nok se detaljer synes jeg.

Viser 11 indlĂŠg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'Saturn med 80'eren' er lukket for nye svar.