› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Saturn i opposition
- Dette emne har 16 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af jesper. This post has been viewed 757 times
-
ForfatterIndlæg
-
8. marts 2009 kl. 22:52 #12034
jesperDeltager- Neutron star
Husk at Saturn er i opposition i dag. Lige nu er der skodseeing her på Amager . Tidligere på aftenen var seeingen rimelig.
9. marts 2009 kl. 00:30 #12051
mogensDeltager- Super Nova
Også skodseeing her.-Ren gylle
9. marts 2009 kl. 00:32 #12052
rigo.er.i.obs- Asteroid
er det ikke månen der gør det
9. marts 2009 kl. 00:34 #12053
Sidder ellers og afprøver en anden udgave af SKYnyx.Det er nok derfor.
9. marts 2009 kl. 00:54 #12056
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Også rigtig dårlig seeing her i Frederikssund
Men snupper nogle frames alligevel.Rigo, seeingen i aften skyldes nok, at vi har en front på vej ind fra Nordsøen og at vil tidligere i dag havde en anden front til at køre henover landet.
Der er nok ikke plads nok mellem de 2 fronter til at luften kan falde til ro, desværre.
Men vi må jo tage os til takke med den smule klart vejr vi nu kan få…Mogens, hvilken Skynyx er det ??
9. marts 2009 kl. 01:15 #12058
Det er SKYnyx 2-0 -pixelstørrelsen er 7,4 hvor 2-1 er 4,5.- Forstørrelsen er ikke den helt vilde, hvorimod kontrasten og følsomhed skulle være klart bedre – det er dog svært at se under disse forhold.
9. marts 2009 kl. 01:22 #12059
Har du begge 2, Mogens ?
Jeg er selv lidt lun på 2-1’eren pga de meget små pixels.
Men prisen er lidt pebret synes jeg?Jeg overvejer ellers en DSI2-Pro for at få 16bit og så selv bygge peltier køling på.
Men jeg er lidt i syv sind over hvad der vejer tungest, 16bit eller små pixels.
Jeg har endnu ikke fundet et kamera, der har begge og som egner sig til planet!9. marts 2009 kl. 01:25 #12061
Ja begge. En for meget, tror jeg, men de er ret forskellige. Den anden har flere muligheder.-Den her går kun til 640×480, men til 68 fps.
9. marts 2009 kl. 01:32 #12062
Men 2-1’eren kan jo også nå højt op i frame-rate ved at benytte ROI.
Man fylder jo alligevel ikke hele chippen ud.Jeg har lagt mærke til at Damian Peach bruger en af Skynyx’es industrielle kameraer til planet-fotos.
Den svarer nogenlunde til 2-1’eren, men med en anden Sony chip.
Jeg ved ikke helt hvad forskellen er…
Ved du det, Jesper ? Hvad er jeres bud på det pt bedste planet cam ?9. marts 2009 kl. 01:44 #12063
Han bruger 2-0.-Jeg emailede faktisk til ham om det samme spørgsmål. Jeg skal prøve at finde emailen i morgen.
9. marts 2009 kl. 20:17 #12142
Her er omtalte email:The smaller pixel (4.5u) cameras tend to have a poorer sensitivity than the 7.4u pixel cameras. Its not really a problem with brighter Planets but with Saturn for example the more sensitive cameras would be the better tool.Best Wishes
Damian
Men når man ser på dette link http://www.lumenera.com/astro/docs/SKYnyx2-1%20Astro%20Camera%20-%20%20Data%20Sheet%20-%20V04102007.pdfslipper han jo helt godt fra Saturn.-Men jeg er spændt på at kunne lave en direkte sammenligning så snart seeingen tillader det.9. marts 2009 kl. 21:30 #12146
Jeg tror også 2-0 er det PT bedste planetkamera, hvis det altså kun skal bruges til planeter. De større pixels har et bedre signal/støjforhold. SKYnyx serien er specielt udviklet til planetfotos, og i øvrigt nyere end de industrielle kameraer.
DSI Pro II har jeg jo selv brugt længe til planeter. 16 bit er godt, men den meget besværlige procedure med at få adskilt de interlacede billeder er skidt. Og det er nødvendigt at gøre det, ellers kan man ikke tage brugbare planetfotos med det. Det er også skidt at frameraten ikke kan blive højere end 4-5 stykker.Der kommer i øvrigt snart et 16 bit kamera med høj framerate fra Atik/Artemis. Steve Chambers viste en prototype på Astrofest. Det tror jeg er værd at vente på.9. marts 2009 kl. 22:38 #12160
chrjensen- Super Giant
Var ude at kikke på den i går aftes. For f… hvor er det bare fedt at have en stabil montering når forstørrelsen sniger sig op omkring de 300-500x
9. marts 2009 kl. 23:56 #12165
ac- Planet
Hej Jesper
Hvordan er det nu med planetkamera, bør det være med IR-cut filter ?? noget siger mig at det bør der ikke, da nogle planetdetaljer er tydeligere ved IR optagelser, eller er det bare mig der husker galt?mvh AC10. marts 2009 kl. 00:30 #12172
Hej AC,Ved RGB optagelser skal der være IR cut filter, da billedet ellers bliver uskarpt så snart der er linseelementer i lysgangen. Et IR pass filter er dog i mange tilfælde en fordel. Seeingen er ofte bedre i NIR, og f.eks overfladedetaljer på Mars træder tydeligere frem. Ved bruge af IR pass filter skal der selvsagt ikke også være IR cut filter -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Saturn i opposition' er lukket for nye svar.