› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Saturn i dagslys
- Dette emne har 12 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 152 times
-
ForfatterIndlæg
-
3. juni 2009 kl. 23:54 #17132
nightskyDeltager- Neutron star
Hejsa
Det er jo lidt en trist tid nu når vi taler om observationer. Det bliver ikke rigtig mørkt og selv planeterne står ikke for godt.
Så hvorfor ikke vende det hele lidt på hovedet. Saturn står højest omkring kl. 20.00 , så hvis det ikke lige var for Solen, ville det jo nok være det bedste tidspunkt at observere Saturn på.
Så den 1 Juni var der nogle stykker der prøvede at lave dagslys observationer.
I god tid forsøgte jeg at køle min optik ned, men det var svært at følge med de store temperatur fald i løbet af aftenen. Alle blæsere på teleskopet plus lidt ekstra kørte for fuld skrue under observationerne. I tubus bankede jeg omkring 120 m3 luft igennem i timen, hvis man kan regne med opgivelserne på blæserne. Og jo det hjælper helt vildt meget.
Omkring kl. 20.00 fik jeg Saturn i okularet. Ved 225X (TMB SM 7mm) og 315 (Hyperion 5mm) stod den fint og roligt. Det var dog umuligt at få nogle detaljer frem på Saturn skiven, dertil var det for lyst. Så Saturn stod flot og klar med omridset af skiven og ringen. Faktisk meget flot mod en smuk blå himmel.
Derefter kom DMK21 i og hurtigt kunne jeg se det ville være meget svært at få ordentlig kontrast mod den blå himmel. Umuligt at få stillet ordentlig fokus.
Så hurtigt kom et IR-pass filter fra Astro på kameraet og straks kunne jeg se en betydelig forskel. Om det gjorde noget for seeingen er svært at sige, men kontrasten blev voldsomt bedre. Det virker helt klart med IR-pass filter ved dagslys observationer.
Det er forøvrigt en kæmpe fornøjelse at lave Saturn observationer mens Solen bager ned på en. Virkelig spændende..
Nedenfor en collage af nogle af de AVI jeg fik skudt af i mellem 20:30 og 23:10. Der er ikke lavet billedbehandling af fotos. Det er direkte fra Registax med de muligheder der i dette program.
Som man kan se starter jeg uden Barlow og uden IR-pass på første foto, resten er med IR-pass filter.
AVI’er er kørt gennem RegiStax 5 hvor de 10% bedste er stacket til endelig foto. Typisk 100-200 frames ud af 1000-2000. Den den store forskel skyldes at jeg prøvede en del forskellige indstillinger i løbet aftenen.
Nå men ikke mere snak, her er collagen – og jeg skal snart ud og kigge på Jupiter i dagslys.
Vi ses til MAF Starparty 2009
5. juni 2009 kl. 03:20 #17179
Var ude igen den 4 juni om aftenen.
Fik en time med visuel observation af Saturn, som bare stod så flot mod den lyse blå himmel. Ringen, skiven og gabet på hver side mellem skiven og ringen var helt tydelig. Ingen overflade detaljer på Saturn, da kontrasten var ringe.
Det er dog vidunderligt at kigge på Saturn mens Solen er på vej ned.
jeg fik også lavet nogle Rhea observationer og sluttede til sidst af med at tage nogle Saturn fotos i næsten “dagslys”
Nedenstående er 1:1 fotos – altså ingen ændring i størrelse.
Nightsky 2009-06-05 03:21:47 5. juni 2009 kl. 07:42 #17182
jeppeDeltager- Super Giant
Hej Lars,
Flotte billeder taget under svære betingelser. Godt gået!5. juni 2009 kl. 14:37 #17193
Takker Jeppe
Jeg håber andre vil tage opfordringen op, da det er sjovt med denne slags observationer.
Jeg går pt. og tænker over om der er andre former for dagslys observationer vi kan lave. Jeg har prøvet med klare stjerner og det er nemt. Månen er oplagt og klare planeter, men desværre er planet observation ved at være slut.
Så næste dagslys observation bliver M57 – Ring tågen. Det skal kunne lade sig gøre.. Eller hvad med de klare kuglehobe?
Har du nogle ideer Jeppe?
Nightsky 2009-06-05 14:38:13 5. juni 2009 kl. 17:37 #17206
jesperDeltager- Neutron star
Hej Lars,
Flotte billeder af Saturn i dagslysDen mest oplagte planet om dagen er jo Venus. Her er en lille serie fra tidligere på året, alle taget om formiddagen. Desværre har jeg været for doven til at følge op på serien.Hvorfor er planetobservation ved at være slut ???5. juni 2009 kl. 18:22 #17212
Der er ingen planeter der står højt på himlen i lang lang tid – øv Der kommer lidt Mars, men ellers er der jo intet… Suk
Nightsky 2009-06-05 19:06:29 5. juni 2009 kl. 18:50 #17215
jeppeDeltager- Super Giant
Nightsky wrote: Jeg går pt. og tænker over om der er andre former for dagslys observationer vi kan lave … Har du nogle ideer Jeppe?
Tjae, jeg har aldrig selv prøvet at fotografere astronomiske objekter om dagen. Til gengæld har jeg et par gange i dagtimerne brugt okularprojektion til med høje forstørrelser at fotografere “anderledes” objekter, som man ellers ikke ser. F.eks. et lille detaljeudsnit af toppen af en gammel lysmast ved 400x. Det kan man få nogle ret interessante fotos ud af. Men astronomi er det jo ikke, bare anderledes og lidt sjovt
5. juni 2009 kl. 18:53 #17216
Naaajj nu er du for pessimistisk Lars.
Mars kommer over 6″ i størrelse allerede i september og derefter går det bare derudad indtil juni næste år. Det bliver en god opposition, selvom planetens størrelse ikke bliver mere end godt 14″. Til gengæld kommer den højt på himlen.Jupiter er begyndt at kravle op ad ekliptika. I år bliver det noget skidt men fra næste år bliver det bare bedre og bedre i mange år.Venus, Merkur, Uranus og neptun bliver alle gode hvert eneste år i vores levetid.Kun Saturn kravler ned ad Ekliptika og bliver ikke god før om en del år.Og så er der jo altid Månen – og Solen som er på vej mod mere aktivitet.Så vi skal nok få masser at se på5. juni 2009 kl. 19:05 #17217
Jamen så er der jo også længe til noget godt – ikke …
Mars bliver nogenlunde – Jupiter kommer til at tage år – Saturn er på vej væk og de andre er ikke så sjove – sukMånen er ikke en planetSol aktiviter klart….Så piv piv fra en pessimist5. juni 2009 kl. 19:59 #17219
Tjah- hvis du synes Saturn er den eneste der duer til noget så har du jo ret. Men jeg kan nu heldigvis lide dem allesammen, så jeg har rigeligt at glæde mig til i nær og lidt fjernere fremtid
5. juni 2009 kl. 20:16 #17220
He He lidt drilleri er altid godt
Hvis skyerne ellers forsvinder kan der observeres en Dione skygge transit som starter ca. 22.00 – Den er svær da skyggen er meget tæt på ringen.
Ellers er der jo altid et par flagermus5. juni 2009 kl. 20:29 #17223
He he ja det er det da. Jeg skal i øvrigt på jagt efter – ikke flagermus – men pelikaner.
5. juni 2009 kl. 21:14 #17224
ZOO Copenhagen??
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Saturn i dagslys' er lukket for nye svar.