› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Saturn før alle de andre…
- Dette emne har 14 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af jnielsen. This post has been viewed 126 times
-
ForfatterIndlæg
-
10. april 2009 kl. 11:51 #14796
outlookDeltager- Super Nova
Jeg kunne se i andet forum, at seeing’en specielt først på aftenen har været god på Saturn, men jeg kom først i gang ved midnatstid og speed’ede min 8″ SCT op på f/40 og det gav følgende billeder af Saturn med Toucam’et og ikke specielt gode driverindstillinger, men dog et par fotos i farve og s/h. Jeg må se at finde ud af de bedste indstillinger…
Specielt ved S/h udgaven ses at frameraten ikke har været optimal. Der er ikke brugt særlige filtre udover det obligatoriske IR/UV cut. Det vil sikkert også have gjort en forskel.Men nu er jeg så spændt på at se alle de gode fotos der sikkert kommer væltende i løbet af dagene her…outlook 2009-04-10 12:15:03
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting10. april 2009 kl. 13:51 #14799
noodles- Super Giant
Hej
Jeg var også ude ved midnatstid og fik min 8″ Newton op på 4500mm og fik dette billede ud af en række optagelser med et Philips SPC900NC med UV/IR-cut filter.Kunne nu godt tænke mig et Qcam5-monoJeg har også et par billeder fra d. 5 og synes det ser ud som om at seeingen var bedre der, men det kan jo variere meget fra sted til sted.God påskeMvh Simon10. april 2009 kl. 16:08 #14802
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Halløj,
Sig mig lige engang, hvilke indstillinger bruger i på jeres web-cam?
Det burde kunne blive meget bedre.Tricket er at bruge så korte eksponeringer som muligt.
Man kan sagtens gøre brændvidden for stor, så overgår man den mulige forstørrelse som teleskop og seeing tillader. Omkring f/30 i god seeing er min erfaring.
Over det kræver super fantastisk seeing.
Næste problem er fokus, og det er et problem for det er svært at fokusere på planeter.
Jeg bruger ofte månerne til at fokusere ved at bruge en længere eksponering, som liiige akkurat for en måne med og fokuserer så på den. Den vil ofte dukke op og forsvinde afhængig af seeing, men jo bedre seeing jo mere stabilt vil den stå.
Når nu jeg er tilfreds, der går ofte 30 min med det, så ændre jeg eksponeringen så det passer på planeten og kontrollere om fokus stadig er ok.Til sidst.
LOKAL SEEING !
Det kan være en solopvarmet terasse, som afgiver varme om natten, det giver forfærdelig lokal seeing.
En asfalteret parkeringsplads, et tegltag på naboens hus, en skorsten (der fyres stadigvæk) osv osv. Alt sammen noget der ødelægger den lokale seeing.
Hvis i kan “skyde” henover en græsmark eller haver og kan i flytte teleskopet ud på græsset i stedet for terassen, så kan i måske få bedre billeder.
Og så er det jo også vigtigt at teleskopet er ordentligt kølet og har samme temperatur som luften.Nå vi får en chance igen i aften
Vigtigst af alt, så gælder det om at blive ved med at prøve!10. april 2009 kl. 16:19 #14803
Lige for ikke at blive misforstået, så siger jeg ikke at jeres billeder er dårlige
Blot at de sagtens kan blive bedre selvom i bruger et web-cam!En anden ting jeg lige kom i tanke om er, at jeg oplevede en klar forbedring dengang jeg skiftede mit billige 2x barlow ud med bedre af slagsen.
Jeg kan klart anbefale TeleVues PowerMates!10. april 2009 kl. 17:31 #14810
michael.bertelsenDeltager- Nova
Hej Lars.
Jeg vil prøve, at få Saturn i “kassen” i aften – det er første gang for mit vedkommende, så det bliver spændende, for der er meget, at lære der. Min 8″ newton vi blive brugt, sammen med min Antares 5x berlow/ Qcam5. Jeg forsøgte mig forleden, og bemærkede, at selom jeg tilsyneladende havde saturn i midten af feltet, så var den ikke, at finde på Qvideo – altså på skærmen!? men det er måske fordi vi her arbejder med store forstørrelser? Men anyway…så kom skyerne!!! ØV! Nå men lidt af en udfordringdet bliver spændende – jeg har jo aldrig været den store planetfreak
MvhMichaelMichael Bertelsen 2009-04-10 17:32:10 10. april 2009 kl. 18:16 #14813
niveDeltager- Super Nova
Hej her er mit første bud på Saturn fra den 9 April 2009 .
Jeg har brugt gso 200 f/5 newton med Ts Apo 3 linset 5 x barlow og qcam 5 mono (=f/25)Jeg har brugt registax5 og ca 106 avi´s10. april 2009 kl. 18:35 #14815
Hej Nils,
Tillykke!, det er blevet rigtig rigtig godt
106 avi’s… Hvordan skal det forstås ? 106 frames eller ?
Hej Michael,
Ja det er fordi forstørrelsen er meget høj, så det er ret svært at ramme.
Det jeg gør er at starte med primær fokus. Få planetet på skærmen og centrere den så nøjagtig som jeg kan.
QVideo indstilles så at den viser hele Qcam5’erens opløsning/felt og på 50% zoom, så det hele kan være på skærmen.
Så på med en 2x eller 3x barlow og gentag centrering. Til sidst på med 5x barlowen.
Så lykkedes det som regel.Nå ja, husk lige at fokus også kan drille. Hvis det er *meget* ude af fokus, så kan du ikke se noget på skærmen. Skru op for eksponeringstiden og drej på fokus indtil du ser en “dognut”. Centrer og fokuser færdig.
Bemærk i øvrigt, at der med fordel kan bruges ROI (region of interest), så bliver avi-filen ikke så stor.
Jeg kører som regel med 400×400 og så film á 360 sek. (jeg gider ikke at sidde og vente på øjeblikke med god seeing, så jeg optager bare derudaf, det kan man slippe afsted med på Saturn)Lars Malmgren 2009-04-10 18:38:18 10. april 2009 kl. 19:59 #14826
outlookDeltager- Super Nova
Jeg skal prøve, Lars. Jeg synes bare ikke jeg kan gøre det bedre i øjeblikket. Men jeg bruger osse en altan til formålet. Men jeg ved jeg kan gøre det bedre og få bånd og Cassini delingen frem også. Især når jeg kommer ned i mindre størrelser. Som du siger, meget afhængig af den lokale seeing og hvad aperturen kan klare og meget mere…
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting10. april 2009 kl. 20:20 #14828
michael.bertelsenDeltager- Nova
Super Saturn Nils
. Hvis min bliver bare halvt så god, så er jeg tilfreds – i første omgang.
Tak for de gode råd Lars – dem får jeg brug for derudenu skal der lige hygges lidt, og så skal der puttes – helst i en fart
MvhMichael10. april 2009 kl. 21:08 #14832
niveDeltager- Super Nova
Hej Lars . Tak for det , det er 106 billeder ud af en avi på 245 billeder .
Hej Michael. Mange tak . Det er med astrofoto som med mange andre ting , held skal der til samt en masse træning .
11. april 2009 kl. 13:31 #14842
FinnDeltager- Neutron star
Niels, det er super godt det Saturn billed. Sidder her på Sydlangeland med alt udstyret og super mørk himmel, samt en glemt håndkontrol, så det bliver ikke til så meget. Men så må man nydede alle jeres billeder
11. april 2009 kl. 14:51 #14843
niveDeltager- Super Nova
Hej Finn
Tak for det .Langeland er et dejligt sted. Glemt håndkontrol , surt .19. april 2009 kl. 20:07 #15254
jnielsen- Planet
Hejsa
Jeg har de sidste par aftener også forsøgt mig med Saturn med et Philips SPC900NC webcam, dog ikke umiddelbart helt med samme success som herover. Jer der har leveret billeder heroppe, fluktuere billedet under dataopsamlingen også ind og ud af fokus hele tiden? Til tider er billedet under de optagelser jeg laver meget udsmurt.19. april 2009 kl. 20:40 #15256
bwinklerDeltager- Nova
Hej Alle
Jeg var ude i går aftes efter at have kollimeret mit teleskop, fik jeg endelig Saturn som jeg gerne ville have den. Optaget med Mewlon210 + 5x barlow(meade) + Mintron256bwinkler 2009-04-19 20:43:41 19. april 2009 kl. 22:45 #15268
jnielsen- Planet
Superflot billede.
Efter en tur i registax bliver mine ikke så fine og skarpe. Har lidt på fornemmelsen af WebCam’et ikke helt performer. De allerbedste frames jeg får “lugter” lidt af det Outlook og Noodles viser øverst. De andre mere mere dedikerede kameraer lader til at give et bedre og skarpt resultat (båndene etc.).Teleskopet havde været ude i 5 timer, så det burde vel være i termisk ligevægt. Og den lokale seeing lod til at være OK at bedømme ud fra det visuelle indtryk igennem teleskopet. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Saturn før alle de andre…' er lukket for nye svar.