Saturn

• Dette emne har 8 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 13 år, 11 måneder siden af rune. This post has been viewed 105 timescb. This post has been viewed 105 times. This post has been viewed 105 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

rune.cb.
    Deltager
      • Super Nova

Saturn den 05.03.2010:

Tid: Kl. 22:15

Temp.: -10° Celsius

Retning: Øst – Sør/Øst

Avstand: 8,5 AE

Lysstyrke: – 0.98 magnitude

Høyde: 22º

Veldig gode forhold igår kveld da jeg kikket på Saturn. Ingen dis og noenlunde stabil atmosfære. Høyden var kanskje litt lav, da den burde vært over 30º for bedre “seeing”. Det var allikevel adskillig bedre observasjon enn forrige gang, da den stod for lavt i forhold til zenith. Relativt god fokus på overflaten, men ringene uteble. Flere av månene til planeten var skarpe og tydelige.

Hvis jeg venter til Saturn kommer høyere (ca. 30º – 40º), vil kanskje ringene være synlige under gode forhold. Skal prøve med et 8 mm`s okular av god kvalitet.

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

Anonym
        • Super Nova

Hej Rune,

Jeg fik et godt blik af saturn forleden nat. Kunne akurat skimte cassini delingen (endnu) bedst set i højre side af ringene og mørkere pol områder!

Planeten var vel oppe i ca 30 graders højde eller mere (stik syd)

Instrument: SKW Achromat 150 f5 og 150x

rune.cb.
        Deltager
          • Super Nova
          Hei natteravn,

Det var interessant! Hva slags type okular brukte du ?

Mvh Rune.

Anonym
            • Super Nova

Nagler zoom 3-6mm men på 5mm settings! Smile men jeg tror såmend de fleste okular gør det lige så godt, mine ortoskoper gør ihvertfald dog med lidt mindre synsfeldt end zoom okularene.

rune.cb.
            Deltager
              • Super Nova
              Jeg prøvde med et HR Planetokular på 3,2 mm (60º synsfelt) i forrige uke, men det var helt håpløst. Posisjonen var da kun ca. 18º – 20º, så jeg tror nok dette med riktig høyde er svært avgjørende for god fokus på planetobjekter. (Dvs. ikke lavere enn 70º under zenith).

Skal bli artig å prøve 8 mm og 12,4 mm i riktig høyde (da helst over 30º)! Smile

Mvh Rune.

Anonym
                • Super Nova

18 – 20 gr over horrisonten er for lidt med den forstørrelse. Jeg har sjældent kunne komme ret meget over 100x på Jupiter med den lave højde den har for tiden.

30gr eller mere så begynder det at blive interessant.

I god højde og med god seeing vil din 150mm Achro sikkert kunne klare i nærheden af 300x stadig med fin skarphed og kontrast Smile

rune.cb.
                Deltager
                  • Super Nova
                  Saturn ikveld:

Tid: Kl. 20:30

Temp.: +2° Celsius

Retning: Sør – Øst

Avstand: 8,5 AE

Lysstyrke: – 0.98 magnitude

Høyde: 21º

Ganske bra forhold ikveld, men noe skyet. Med stereo-vieweren ibruk fremstod planeten allikevel klar og tydelig. Ringene rundt var også skarpe og fine å se på. Dette var en bedre opplevelse enn forrige gang, da skiven var flat, gul, kjedelig og uten ringer.

Dette var et mektig og vakkert syn! Smile

Mvh Rune.

Anonym
                    • Super Nova

Hej Rune,

Interessant! Thumbs%20Up Nogle binoviewer kan faktisk undertrykke farvefejlen betydeligt på hurtige akromater. Den jeg har gør ihvertfald og saturn er heller ikke så krævende som feks jupiter og mars er, hvad angår farvekorrektion i objektivet.

rune.cb.
                    Deltager
                      • Super Nova

Saturn kl. 21:30

Ikveld er Saturn meget klar og fin på kveldshimmelen. Ringene er skarpe og tydelige. Det er ikke for ingenting at denne planeten kalles juvelen i Solsystemet! Smile

Mvh Rune.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Saturn' er lukket for nye svar.