Sattelitter og M82

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Sattelitter og M82

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af mstauning. This post has been viewed 328 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

k_holst
    Deltager
      • Nova

Her er et billed der viser lidt om hvor meget “skrammel” der svæver rundt over hovedet på os.

En frame taget i onsdags 19.24 og 5 min frem.

k_holst2009-02-13 18:13:31

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Skønt, ikke 🙂 det er så ulempen ved langtidsexpo, men median skulle kunne fjerne dem.

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Median, Sigma clip, eller lign kan fjerne dem nemt. Average kan også men kræver vildt mange frames.

mr.mox
            • Nova

Rent principielt kan average IKKE fjerne dem, blot gøre dem mindre tydelige – i praksis måske det samme… I hvert tilfælde indtil man for alvor begynder at flå i curves og sådan.

Sigma clip er nok det bedste, men median fjerner dem også. Ideen i sigma clip er at man beregner gennemsnit og spredning i hver enkelt pixel. De pixelværdier der så ligger i yderkanten af udfaldsrummet bliver fjernet (fx en lys pixel på en ellers sort baggrund), og beregningen gentages.

Det er noget mere beregningstungt end simpelt gennemsnit eller median, men kan give forbløffende resultater.

k_holst
            Deltager
              • Nova

Det var nu ikke for at få hjælp til at fjerne sporene at jeg postede framen. Mere fordi jeg synes det er et pudsigt sammentræf at der er tre sattelitspor på et relativt lille område på 5 min.Wacko

Der udover kan jeg nævne at de mere end 8 timers eksponering jeg har taget af M82, kun har den her + en frame mere med sattelitspor.

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Ja det gør det jo nemt at fjerne, er straks meget værre med M42. Der kommer alle de geostationære jo forbi !

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Sattelitter og M82' er lukket for nye svar.