Satteliter.

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Satteliter.

• Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af mstauning. This post has been viewed 338 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Vil da lige sige at jeg faldt over dette billede:

http://epod.usra.edu/archive/images/geo.8mar08.5.jpg

Det er geostationære sattliter, så man skal slå tracking fra eller bruge et fotostativ.

Kunne være sjovt at prøve.

mejer
      Deltager
        • Super Nova

Den hvide prik med tegnet “?”, det er nok den værktøjskasse den kvindelige astronaut tabte.Clap

Mejer

mikkellund
          • Giant

Hved godt du laver sjov, Mejer. MEN tasken blev tabt i ca 300 km højde og ikke 36000 km, den har en bane med en inklination på 52 grader, så den er ingenlunde i geostationærbane.
          Info så alle er med.

jens
          Deltager
            • Giant

MStauning wrote:

Vil da lige sige at jeg faldt over dette billede:

http://epod.usra.edu/archive/images/geo.8mar08.5.jpg

Det er geostationære sattliter, så man skal slå tracking fra eller bruge et fotostativ.

Kunne være sjovt at prøve.

Det er lykkedes mig ikke mindre end 3 gange de seneste 5 år at få en sådan at se . . . og følge.

En lidt besynderlig oplevelse at sidde med sin dobson og se på en satellit og alt andet passerer så bare gennem okularet.

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Kunne lide at vide hvor bredt det bælte de står i er? Altså hvor stor en mosaik man skulle lave hvis man vil have alle med, det må være mange grader bredt.

Jens – Er de ikke meget lyssvage?

jens
              Deltager
                • Giant

MStauning wrote:

Jens – Er de ikke meget lyssvage?

Hej Michael.

Jeg har observeret en geostationær satellit d. 28/7 2004 mellem 00.00 og 02.45 under min observation af Palomar 11.

Den kom “sejlende” forbi synsfeltet.

Her er så et af mine indlæg sakset fra Astro’s forum d. 13/4 2007:

Igår aftes blev herhjemme i haven hvor jeg fik den noget særprægede fornøjelse at følge en geostationær satellit.

Det er så anden gang denne rene tilfældighed er opstået.
                Under min observation af NGC 3115 i Sekstanten kom den pludselig “sejlende”, da jeg fulgte galaksen med himmelrotationen.
                Observationen varede igår fra 23.10 til 23.20 startende fra NGC3115.
                Jeg testede om det kunne være en refleks, men det blev hurtigt afkræftet.
                Satellitten har en mag. på 11.2-11.4

Jeg havde så igen fornøjelsen sidste sommer hvor jeg endnu engang fulgte satellitten i ca. 10 minutter. Denne observation er dog ikke opført i min log, så den nøjagtige dato og tidspunktet husker jeg ikke.

Men mine lysmålinger på disse ligger på mellem 11.0 og 11.5 – ihvertfald ikke under 12.0 af dem jeg har set.

Jens2009-01-29 10:57:19

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Oki så de er svage 😉

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Satteliter.' er lukket for nye svar.