så programmet størst med peter ingemann

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? så programmet størst med peter ingemann

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 3 måneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 623 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

thomasandersen
      • Asteroid

hej

jeg så programmet størst med peter ingemann på tv2 hvor turen gik til ALMA der møder peter en franskmand der viser ham Saturn tror jeg det er mega flot… så tænkte jeg ville invistere i en stjernekikkert er total noob inden for stjernekikkert

spørgsmål 1

sådan en kikkert ham franskmanden har den er vel ikke til at betale for alm dødelige???

spørgsmål 2

hvis man brugte 2000-3000kr på e stjernekikkert hvordan vil billede af Saturn så se ud i forhold til ham franskmanden???

spørgsmål 3

hvad er et realistisk beløb hvis man vil starte????

spørgsmål 4

med jeres erfarning hvilken skal man vælge hvis man skal kigge på måne stjerner, planeter og måne som også er lidt fremtidssikkert hvis interressen skulle vedblive ????(må indrømme at købe en alm kikkert som nogle forslår herinde det er ik mig så mister jeg interressen)

spørgsmål 5

hvad skal man tage højde for når man køber stjernekikkert????

håber kan i hjælpe og husk når i bliver nød til at skære alt ud i pap før jeg fatter noget

hoest
      Deltager
        • Nova

Hej Thomas
        Jeg så osse den pågældene udsendelse, og jeg er helt sikker på at de billeder du så af saturn og jupiter er ikke dem du kan se i den kikkert Ingemand så i. De vil vel nærmest være en 2 til 3 centimeter store.De billeder er efter min overbevisning taget med en kikkert til 1til 2 milliarder kr.

thomasandersen
          • Asteroid

hmmm så peter og hans crew tog sig lidt kunstnerisk frihed også bedre kendt som “vi har snyd lidt ” øv 1-2 millard går konen nok ik med til jeg bruger

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Man må, når man ser fjernsyn, huske på, at der findes tre typer usandhed: Løgn, forbandet løgn og TV-underholdning…

Nu så jeg ikke bemeldte program, men et teleskop som det her:

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p2493_Skywatcher-Skyliner-150P—Parabol-Dobson-150-1200mm.html

Der ligger pænt indenfor dit budget, kan nemt vise ringen omkring Saturn. Her er en tegning af Saturn, udført i 1933, med et 150mm teleskop, samme størrelse som det i linket ovenfor. http://neilenglish.net/wp-content/uploads/Hay.jpg

Pris: 2250kr, sådan cirka.

Mindre kan også gøre det, men man får næppe mere teleskop for pengene, end den 6″ f/8 SKy-Watcher dobsonian. Jeg anbefaler, at man ikke starter med et teleskop for meget mindre end 2500kr, helst 3000kr.

Jeg vil anbefale, at du slår koldt vand i blodet og lige venter lidt. Stjernerne løber ingen steder imens. Hæng lidt ud her, stil spørgsmål, meld dig hos den nærmeste astroforening og spørg om gode råd. Du vil nok få lidt forskellige råd, alt efter, hvem du spørger. Nogle mener ikke, teleskoper til under 20.000 er noget værd, men dem skal du ikke lytte alt for meget til. Jeg startede selv med et brugt til 500kr, og det var virkelig ikke noget særlig godt teleskop, men jeg klarede mig alligevel.

Det er nu i øvrigt ikke noget dårligt råd at starte med at købe en håndkikkert, en 8×40 eller 10×50. Jeg er MEGET erfaren visuel observatør og jeg bruger en håndkikkert ganske ofte. Det samme gør flertallet af erfarne visuelle observatører her på forum. Ja, jeg har faktisk tre, som jeg bruger regelmæssigt.

Thomas, Bornholm

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Jeg må i øvrigt lige påpege, at man ikke bare lige køber et teleskop, for så at kunne fare ud den første og bedste nat og se alverdens objekter, ligesom man ser dem på fotos. For det første, så kræver det jo, at man kan finde dem og det kræver lidt – eller nogen – øvelse. Dernæst så er vores jords atmosfære ikke særlig samarbejdsvillig, så billedet er ofte uklart og udtværet, bølger og bævrer, som om man så det på bunden af en svømmepøl. Man må ofte observere en hel del nætter, førend man fanger én, hvor luften er rolig og billedet skarpt og klart. Så er man til gengæld i den syvende himmel.

Herhjemme må man i reglen være glad, hvis blot forholdene ikke er alt for slemme.

Thomas, Bornholm

Lars Malmgren
              Deltager
                • Super Nova

Jeg vil anbefale dig, lige som jeg har anbefalet alle andre nybegyndere, at melde dig ind i den nærmeste astro-forening.

Her vil du kunne mødes med andre amatør astronomer, som er meget villige til at vise dig deres udstyr og fortælle og fortælle!
                De har gjort mange års erfaringer med både godt og skidt udstyr, og kan hjælpe dig med at finde det som er rigtigt for dig.

Finten er nemlig, at du ikke kan lave et teleskop, der er super godt til alting!
                Nogle er bedst til måne og planeter, andre til galakser, andre til stjernetåger osv.
                Nogle teleskoper er optimeret til visuel observation og andre bruges kun til foto.

Mange
                nybegyndere før dig har faret ud og brugt mange tusinde kr på udstyr
                for blot at sælge det hele efter 1 år. Med kæmpe tab!
                (brugt udstyr i god til perfekt stand går typisk til ca 50-60% af nyprisen)

Tag ud og besøg de andre klubmedlemmer. Prøv deres teleskoper. Lyt og lær.
                Måske er der nogle der har noget brugt udstyr du kan købe billigt ?!
                Men brug denne vinter på at finde ud af om det overhovedet er en hobby for dig.
                Og spar så op i mens. Du kan godt starte for de ca 3000, men det udstyr vil du opgradere indenfor få år (oftes).
                Kan du spare mellem 5 og 10 tusinde kr sammen, så kan du købe udstyr der kan holde resten af dit liv.

Hvis du skriver hvor (ca) i landet du bor, så kan vi svare med hvilken klub der ligger nærmest Approve

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'så programmet størst med peter ingemann' er lukket for nye svar.