Så lover de ski klart…

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI Så lover de ski klart…

• Dette emne har 6 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 12 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 283 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Har lige været inde på byvejr, og de lover klart for Holbæk i aften.

Men med fuldmånen oppe er det jo begrænset hvad man kan, så jeg tror at skulle det holde så vil jeg gå igang med at lave et par testskud af Saturn.

Jeg har jo Finn Qcam5’s liggende samt Jespers DSI’er. Så må vi se om jeg kan lave nogle gode billeder, bliver spændende især da fokus på den kikkert stadig er manual!

Det hele bliver testet med en Skywachter 180 Maksutov Pro som jo kører ved F/15 så fokus skulle være forholdvis nem, FOV er bare så forbandet lille selv uden barlow.

Pixelopløsningen med Qcam5 kommer til at være 0,4″, med Qcam5V 0,46″, Meade DSI og DSI2 0,65″. Når jeg også at prøve med Meade LPI laver den 0,57″.

Der kommer kun farve på Qcam5Color, resten bliver sort hvid for at holde det nemt. Nåjo LPI laver jo også farve, så hvis jeg når den iaften også så skulle der gerne komme to farve billeder og et par mono billeder ud af det.

Mogens.Bildsøe
      Deltager
        • Nova

Prøver du evt. at køre Qcam5 med CCDSoft ? Approve

Hilsen Mogens B.

Finn
        Deltager
          • Neutron star

Michael, med den fart du har på kan du snilt nå det hele, måne er jo først fremme omkring kl 20:30. Hvorfor er der så stor forskel i pixelopløsningen på de 2 Qcam 5 ???

Vil prøve M-45 i aften med mit moderniceret Canon 400D.

Finn2009-03-11 09:44:07

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Hej Michael,

Det bliver spændende at se hvad du får lavet. Tror du ikke du får brug for en 2x Barlow for at få en ordentlig billedskala til Saturn?

rigo
            Deltager
              • Super Nova

Fedt, hvis det bliver klart iaften!

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Dejligt, så bliver det fokus runs fra altanen…

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Finn – Jeg er nu ikke sikker på at jeg når dem alle, men håber.

Der er forskel da de ikke har samme størrelse pixels, Qcam5v har lidt større pixles ens Qcam5.

Jesper – Jo det er helt sikket nok nødvendigt, men tror jeg tager en serie uden først for at holde det lidt mere simpelt. Den barlow jeg har er jo også en ringe 5x powermate der har set bedre tider, så nu venter jeg på at min 2,5x powermate kommer med posten. Men da den ikke når det til idag, så må jeg jo klare mig uden.

Man kan vel også sige at det er en udfordring i sig selv, at få mest med ved rå opløsning!
                Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Så lover de ski klart…' er lukket for nye svar.