Så kom min nye Qcam9

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Så kom min nye Qcam9

• Dette emne har 13 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 6 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 148 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Endelig kom mit kamera, som jeg hentede hos Henrik Qcam i går aftes.
      Selvfølgelig har jeg endnu ikke haft tid til noget særligt med det, men en prøvekørsel med en fotolinse på, viste hurtigt at det er noget helt særligt. Lynhurtig er chippen nede på 50 grader under udetemperaturen, og det er åbenbart meget effektivt, at chippen sidder i et lukket kammer – for ingen is eller dug overhovedet. For at gøre det helt perfekt er den runde cylinder på billedet en ekstra tørrecylinder til at holde selve kamerahuset tørt, ligesom du også kan påfylde f.eks. argon. Jeg bemærkede iøvrigt ved testen ingen hotpixels og kameraet er nok noget af det mest lysfølsomme jeg har haft i hænderne. Det er jo også fantastisk at du ved 2×2 binning stadig får et billede på ca. 2,2 mpixels.
      Jeg havde lidt knas med softwareinstallationen, men den fiksede Henrik lige vha. af fjernstyring af min computer. Jeg troede jeg var skrap til computere, men her har jeg fundet min overmand!
      Der er da en stor tryghed at det kan lade sig gøre, lige som resten af hans service er helt i top. Og så har Qui med dette kamera fået lavet noge fantastisk gode stikforbindelser, hvor kablerne sidder urokkeligt fast og helt tæt.

Nu skal himlen bare spille med på noderne, så skal det nok blive godt!

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Johannes, tillykke med den lille ny.

Er det en intern lukker der kan ses?

Finn
        Deltager
          • Neutron star

Ja, så går der jo sikkert en rum tid før det bliver klart igen, men så ved vi da hvem der er skyld i det, de jyder altsåFinn2009-08-26 12:33:41

Anonym
            • Super Nova

Tak skal i have. Ja det er en lukker. Finn nu er det jo sådan at vi Jyder både kan blæse og have mel i munden. Så jeg kan godt love dig, at det kun er på Fyn, der bliver overskyet, vi plejer nemlig at blæser skyerne derover!!!

Mvh.

k_holst
            Deltager
              • Nova

Tillykke med den “lille” ny!

Det lyder til at det er kræs.

Den der tørrecylinder, hvad gør den?

mejer
              Deltager
                • Super Nova

Hej johannes

Det kamera er vildt misundelsesværdigt.
                Tillykke med det, og vær nu ikke kræsen med at vise de billeder du får ned med det.Thumbs%20Up

Mejer

Anonym
                  • Super Nova

Hej igen.

Ang. tørrecylinderen. Kameraet har to ventiler på bagsiden til gennemskyldning med argon eller andet. Det er imidlertid lidt bøvlet at få fat i, så der har man så lavet det smarte, at man kan skrue denne cylinder på den ene ventil. Cylinderen er fyldt med et specielt tørrestof som derved tørrer luften inde i kameraet. Jeg har også fået en pakke specialstrips med tørrestof (Ikke cilikagel) som i groft fugtigt vejr kan placeres i et rum i selve kamerahuset! (Specielt egnet ved undervandsastro – hm?).

Men eftersom chippen sidder i et lukket totalt fugtfrit kammer , tror jeg det skal være ekstremt for at foretage sig yderligere tiltag. Så grundlaget for at lade kameraet sidde mere eller mindre permanent, er absolut til stede. Henrik og mig er ikke helt enige heri, men det er det jeg satser på i første omgang, eftersom mit observatorium er meget fugtfrit mellem observationerne.

Der er iøvrigt mange fine detaljer ved kameraet, bla. direkte tilslutning til filterhjulsstyring.

Mvh.

Johannes

kubach
                  Deltager
                    • Super Giant

Uha Johannes,

Det er jo lige før man går hen og bliver misundelig. Tillykke med dyret og “TAK FOR DET ELENDIGE VEJR”Censored

hoest
                    Deltager
                      • Nova

F… Johannes, det er kræs til øjnene håber vi andreStar
                      Tillykke med der store ny

Anonym
                        • Super Nova

Nej nej nej – det er ikke min skyld med vejret, det må være en anden en som har købt noget!

Men lidt teste kan jeg nu kameraet, jeg har aldrig haft noget så lysfølsomt kan jeg rolig sige. Her lidt før kl.22 er det meget mørkt med overtrukne skyer, alligevel er her et skud på en silo små 800 m. væk.

20 sek. i 2×2 binning og man skulle tro det var et dagslysbillede.

wieben
                        Deltager
                          • Nova

Tillykke med dyret.

Flot testbillede. Det er et objekt man ikke ser så tit. Har ikke kunne finde den hverken i NGC eller IC kataloget LOL

Glæder mig til den dag hvor jeg selv engang går mono.

Wieben2009-08-26 21:48:49

michael.bertelsen
                          Deltager
                            • Nova

Kornsilotågen LOL waau virkeligt lækkert cam Johannes – det burde være storm med hagl. Tillykke med det.

Mvh

Michael

dk01888
                            Deltager
                              • Planet

Der ser ud som rigtig lækkert grej tillykke med det. Jeg vil dog også tilføje at vi havde en meget flot stjerne himmel i går aftes, det må være undtagelsen der bekræfter reglen Thumbs%20Up

Mvh, Lars

Bjørn Sandåker
                              Deltager
                                • Neutron star

Gratulerer med det nye kameraet! Det blir spennende å se hvordan det yter på astrobilder. Qcam 9 mono er også mitt ønskekamera.

Mvh,
                                Bjørn

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'Så kom min nye Qcam9' er lukket for nye svar.