Så kom der gang i 3D printeren..

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Så kom der gang i 3D printeren..

• Dette emne har 64 svar og 18 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 8 måneder siden af alan. This post has been viewed 1193 times
Viser 5 indlæg - 61 til 65 (af 65 i alt)
  • Forfatter

Frank Larsen
    Moderator
      • Super Nova

Ved det faktisk ikke. Umiddelbart vil jeg mene at PLA er væsentligt sprødere og svagt end PVC. Men printningen giver nogle strukturelle fordele med en masse overflader til at fordele belastning på og forhindre revner i at sprede sig. De printede emner er overraskende stive.

Til gengæld kan der opstå delaminering.

Printes der i ABS mener jeg der kan opnås op mod 70% af styrken ved sprøjtestøbning.

alan
      Deltager
        • Super Giant

Som Frank også er svagheden delamineringen. Kunsten er at styre den mængde plast der dosseres med. Et printet emne, der er underdosseret kan se flot ud på overfladen, men plastrådene er ikke smeltet rigtigt sammen, emnet bliver skørt og går i stykker. Overdosserer man derimod kommer der klatter i printet, dyssen virker som en sneplov der skubber materialet rundt. Styrken er Ok, men klatterne kan blive så store at printeren snubler og mister steps.

ABS er mere sejt end PLA og det virker som om at det smelter bedre sammen, ABS har bare den ulempe at det kryber 1% ved nedkøling. Det giver nogle frygtelige spændinger i plasten, men mulighed for sprækkedannelse.

Nogen er begyndt at printe i Nylon, de første brugte fiskeline som de tørrede ud i en ovn inden de kom det i printeren. Jeg har en rulle Nylon liggende, som er beregnet til 3d-print. Det skulle give et klart stærkere print, men mon ikke der er nogle ulemper også. Jeg regner med at teste det i sommerferien og skal nok skrive lidt om resultatet.

Mvh Alan

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Jeg kan godt se problematikken – man tilfører varmt materiale på en

noget koldere flade. Det er måske lidt som støbning med beton –

det er bedst at støbe det hele på een gang i stedet for at gøre det i

etaper, hvor de enkelte portioner når at hærde.

Hvis man nu kunne printe med to-komponent acrylmateriale, som

efterfølgende kan hærdes med UV-lys – ligesom tandfyldninger.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Frank Larsen
          Moderator
            • Super Nova

Den teknik findes også. Det er dog noget dyrere. Her er extruder hovedet erstattet af en laser der hæder en polymer i et væskefyldt kar.

alan
            Deltager
              • Super Giant

Den type printer vi normalt taler om kaldes “Fused Deposition Modeling” (FDM), der findes andre alternativer men også dyre løsninger. En af de andre metoder hedder “Stereolithography” hvor det er UV-lys der hærder, og en der hedder “Selective Laser Sintering” (SLS) hvor UV-lyset er erstattet af en laser.

Så den type som Torben beskriver findes, men er en noget dyre løsning, end en computerstyret limpistol.

http://replicatorinc.com/blog/2009/02/4-types-of-3d-printing/

Mvh Alan

Viser 5 indlæg - 61 til 65 (af 65 i alt)
            • Emnet 'Så kom der gang i 3D printeren..' er lukket for nye svar.