› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Så kom der gang i 3D printeren..
- Dette emne har 64 svar og 18 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 8 måneder siden af alan. This post has been viewed 1192 times
-
ForfatterIndlæg
-
23. april 2015 kl. 12:29 #132605
RudiDeltager- Neutron star
Tak for svaret Frank. Jeg tror godt jeg forstår hvordan f.eks PHD er lige glad med hvordan kameraet i en traditionel setup med OAG eller guide scope er orienteret, ved simpelthen at køre med de to motore enkeltvis og så beregne orienteringen ud fra en stjernes bevægelser (ved kalibreringen). Men nu læste jeg lidt om Active Opttics Guider og syntes bare at princippet byggede på at glassene var orienterede meget præcist ifht monteringens akser.
/Rudi B. Rasmussen
23. april 2015 kl. 14:58 #132611
Frank LarsenModerator- Super Nova
Det var den enkelt aksede da den kunne skulle kompensere i RA under antagelse af perfekt polalign (ingen drift i DEC). I det tilfælde skal den alignes nøjagtigt da der ellers kommer en fejl i den anden akse proportinel med sinus til vinkel fejlen:
delta_DEC = delta_RA * sin (vinkel_mellem_RA og OAG_RA)
ER begge akser aktive er det ligegyldigt for små justeringer der ikke involverer teleskopets eget ST-4 input.
24. april 2015 kl. 08:03 #132641
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Frank
Det ser ud til, at stepmotorakslerne har direkte fat i den akse, som
glassene sidder på – er det rigtigt?
Hos TOC har vi spekuleret på, om man kunne lave korrektionerne direkte
på sekundærspejlet. Den smule der skal korrigeres vil ikke afstedkomme
en forringelse af billedet.
Hvad mener du om den ide?
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
24. april 2015 kl. 08:17 #132642
NicolajDeltager- Giant
Torben Taustrup wrote: Hej Frank
Det ser ud til, at stepmotorakslerne har direkte fat i den akse, som
glassene sidder på – er det rigtigt?
Hos TOC har vi spekuleret på, om man kunne lave korrektionerne direkte
på sekundærspejlet. Den smule der skal korrigeres vil ikke afstedkomme
en forringelse af billedet.
Hvad mener du om den ide?
mvh
Torben
Lige netop den idé har Frank og jeg talt om også. Man kan evt. bruge små piezoaktuatorer da feltet jo ikke skal flyttes ret meget.
Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.
24. april 2015 kl. 08:23 #132643
Iøvrigt det princip SBIG brugte i deres første AO. Det var et spejl ophængt i 3 voice coils.
Problemet er at der skal uhyre små bevægelser til og derfor bliver svært at styre.
Men som Nicolaj nævner har vi talt om det og jeg fandt at det ville blive ret dyrt.
24. april 2015 kl. 08:52 #132644
mhansenDeltager- Nova
MMT telescopet har allerede indført denne metode, hvor det jo dog er en slags adaptiv optik, frem for aktiv optik.
Magellan-Clay teleskopet har gennemført bedre opløsning end HST.
Så er det er helt sikkert en mulighed som kan være værd at undersøge.
MHansen 2015-04-24 09:05:20 24. april 2015 kl. 09:20 #132647
Anonym- Nova
Hvis man ikke lige kigger på pris og størrelse kunne dette være spændende:
http://www.thorlabs.de/newgrouppage9.cfm?objectgroup_ID=5056Problemet er dog nok, at få lys nok til at sample en guide stjerne tilstrækkelig hurtigt til, at det bliver meget bedre end Franks tip/tilt løsning?
24. april 2015 kl. 14:02 #132653
henrikDeltager- Nova
Uh.
Man kan jo glæde sig til om nogle år at kunne downloade sig en kikkert!
(nok på nær optikken)
Eller i alt fald adaptere og andet gejl: Endelig en løsning på de evindelige “Hvor f.. får jeg lige et 52,3mm mellemstykke til min reducer/CCD??”
Mvh Henrik
24. april 2015 kl. 14:16 #132655
Henrik wrote: Uh.
(nok på nær optikken)
Eller i alt fald adaptere og andet gejl: Endelig en løsning på de evindelige “Hvor f.. får jeg lige et 52,3mm mellemstykke til min reducer/CCD??”
Mvh Henrik
Hvorfor downloade en kikkert, når man kan downloade billederne der
er taget med den?
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
24. april 2015 kl. 18:13 #132665
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Torben Taustrup wrote:
Uh.
(nok på nær optikken)
Mvh Henrik
Hvorfor downloade en kikkert, når man kan downloade billederne der
er taget med den?
mvh
Torben
Hø-hø Torben, fy
27. april 2015 kl. 19:48 #132793
Hej Madsen
Ja lys er problemet. Vi skal op på mindst 100hz før det nytter. Tip/tilt korrektion behøver dog ikke altid foregå så hurtigt hvis seeing er god i forvejen.
Jeg har iøvrigt en ret grov shack-hartmann lignende linse liggende som jeg skal lege med. Håber den kan give et bedre input for beregning af tiltet. Men 21000kr for et 10mm dwformerbart spejl er i overkanten.
28. april 2015 kl. 09:36 #132810
FrankLarsen wrote: Iøvrigt det princip SBIG brugte i deres første AO. Det var et spejl ophængt i 3 voice coils.
Problemet er at der skal uhyre små bevægelser til og derfor bliver svært at styre.
Men som Nicolaj nævner har vi talt om det og jeg fandt at det ville blive ret dyrt.
Ja, spejlet skal ikke flyttes ret meget. Jeg har regnet lidt på det, og
er kommet frem til, at den påkrævede flytning i fokusplanet ligger
omkring 1/100 mm. Hvis vi regner med en gearing på en faktor 10, så
skal den modsvarende bevægelse af sekundærspejlet være 1/1000 mm –
sådan i runde tal, for systemets brændvidde bestemmer jo disse
størrelser.
Til sammenligning, så skal vores deklinationshjul køre med en præcision
på omkring 1/100 mm, da deklinationshjulets radius stort set svarer
til afstanden fra sekundærspejl til fokusplan.
mvh
Torben
17. maj 2015 kl. 17:56 #133341
tommyfDeltager- Neutron star
Skrev jo jeg ville teste lidt med gevind og 3D print og fik endelig tid i går…
Lavede en skrue på 20mm og møtrik… måtte lave 3 stk møtrik før den passede, det gør den så også bedre end en rigtig gevind, måske lidt for tæt lavet,,,, men det virker dog fint og er bundsolidt.
Alt i alt ser det fint ud…
Så næste step må vel være at lave en i ‘korrekt’ dimension ala en M1023. juni 2015 kl. 12:46 #134298
Mens jeg går og har travlt med andet end astronmomien, bliver der dog indimellem tid til at printe lidt 3D. Arbejder lidt på fokuseringsmekanisme til HQLC – og grovfokusering kræver et gevind. I nat printede jeg så følgende:
Metrisk gevind med 1mm stigning. Ø=30mm. Det var meningen hullet skulle havet været 2″, men jeg kom til at angive radius som diameter så det blev lidt småt.
Men det er absolut muligt at lave pas gevind som Tommy også viste. Gevindet på møtrikken er det samme gevind som på røret, bare skaleret til 1% størrer radius.
(Printet på Ultimaker2 med 0.06mm lagtykkelse – 3 timer og 6gr PLA)
For dem der venter på test af guideren så venter jeg stadig på en kombination af godt vejr, ingen træthed og ingen andre presserende opgaver…
23. juni 2015 kl. 19:58 #134301
Hvor stor er styrken af det materiale man printer med – er det ligesom PVC?
mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Så kom der gang i 3D printeren..' er lukket for nye svar.