Så kom der gang i 3D printeren..

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Så kom der gang i 3D printeren..

• Dette emne har 64 svar og 18 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 8 måneder siden af alan. This post has been viewed 1194 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 65 i alt)
  • Forfatter

alan
    Deltager
      • Super Giant

Det ser jo fantastisk ud, tillykke med resultatet.

God dag Alan

Nicolaj
      Deltager
        • Giant

Overbevisende effekt!

Hvad er belysningstiden på de to billeder?

Tillykke

Nicolaj

Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.

Frank Larsen
        Moderator
          • Super Nova

Belysningstiden er 2 minutter.

Måtte opgive yderligere tests da jeg kunne se at polindstillingen er dårlig. Guider en gik i endestop efter ca. 3 minutter og jeg har kun ført RA videre til teleskopet indtil videre da jeg manglede to optokoblere.

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

FrankLarsen wrote: Njaaa ikke helt. Gevind er ikke rigtig printbart med mindre det er et meget groft gevind.

Leger lidt med fin (0.75-1.0) gevind i 3D Cad/print, hvad er din erfaring når du skriver dette, mere om det overhoved kan betale sig at for mig at bruge tid på det 🙂

Lækkert resultat du har fundet frem til….

Frank Larsen
            Moderator
              • Super Nova

Hej Tommy

Ingen erfaring, men skrå flader er generelt problematisk da lagtykkelsen alt andet lige giver trappe trin. Jeg har skrå flader i mange retninger på det sidste emne her og det blev ikke kønt selvom jeg printede med 0.1mm lag tykkelse.

Det er en langt bedre løsning af lave et hul i lidt understørrelse og så skære gevindet efterfølgende.

Groft gevind (eksempelvis det store SCT gevind) tror jeg godt man kan printe hvis man orienterer emnet korrekt eller laver et “afbrudt” gevind (som på en snittap eller gevindbakke).

Nicolaj
              Deltager
                • Giant

FrankLarsen wrote: Belysningstiden er 2 minutter.

Måtte opgive yderligere tests da jeg kunne se at polindstillingen er dårlig. Guider en gik i endestop efter ca. 3 minutter og jeg har kun ført RA videre til teleskopet indtil videre da jeg manglede to optokoblere.

Ja, det giver sig selv så men der er ingen tvivl om at du kan opnår super resultat når du får de småting på plads. Godt gået!

Nicolaj

Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.

Frank Larsen
                Moderator
                  • Super Nova

Jeg er dog lidt bekymret pt. Under fokusering havde jeg en FWHM på omkring 4.5pix, efter exponering her er den 5.9-6 pix.
                  Når man ser på stjernen i PHD ser helt tydeligt ud som om den overreagerer hele tiden også med konservative indstillinger. Virker til at der er en mindste timing i min system på en 20-30ms. (PHD2 + en USB ST4 dims) Så jeg tror jeg skal sætte hastigheden lidt ned så PHD kan nå at følge med.

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

Meget overbevisende Frank Thumbs%20Up – skal den sættes i serieproduktion nu?
                    Jeg husker, at du skrev noget om et vellykket forsøg for et godt stykke tid siden. Hos TOC har
                    vi fulgt det med stor interesse.
                    Er det muligt at få et lidt mere indgående kik på indretningen, og hvordan den virker?

mvh
                    Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Frank Larsen
                    Moderator
                      • Super Nova

Hej Torben

Jeg er ikke sikker på det bliver serie produktion, men jeg vil da lægge designet frit tilgængeligt så det bliver en print selv løsning.

Det er dog kun plastik så jeg vil nok prøve at lavet en i metal på et tidspunkt.

Denne her er en videreudvikling af den jeg tidligere testede. Denne her har 2 akser og lidt tykkere glas og størrere vandring. Det betyder den kan gabe over lidt større fejl i monteringen.

Der er stadig lidt at udvikle på. Homing metoden er noget grov og skal forbedres. Og det ville være godt med en ascomdriver til at indstille nogle parametre. Bedre interaktion med guide programmet vil være godt så begrænsningerne i ST4 kunne fjernes.

I stedet for pick off prisme ville jeg gerne bruge et dichroic mirror så det er hele teleskop åbningen der bruges til guidningen.

Var der ikke billeder højere op i tråden? Jeg må lave nogen så. Har også en lille video et sted.

Torben Taustrup
                      Admin
                        • Neutron star

Hej Frank

Det lyder godt med en print-selv-løsning

Med to akser bliver den da noget mere kompliceret. Bruger du to-fasede

stepmotorer? Hvilken software bruger du?

Er det muligt at interface med fx PHD-guide?

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

norup
                        Deltager
                          • Super Giant

Godt gået, Frank! Det er nogen imponerende resultater du allerede har nået, og jeg er meget spændt på at se, hvordan det udvikler sig.

Anonym
                            • Nova

Det er et fedt projekt. Du burde sælge en samle-selv udgave

Kan systemet nå at reagere på pludselige vindstød? Har du prøvet at give teleskopet et lille dask?madsen2015-04-23 06:30:35

Rudi
                            Deltager
                              • Neutron star

Meget spændende projekt. Og tillykke med det næsten færdige resultat.

Hvordan sikrer du dig at glassenes akser er parallelle med hhv ra og dekl akserne? Og hvor stor betydning har det?

/Rudi B. Rasmussen

Frank Larsen
                              Moderator
                                • Super Nova

Sikke mange dejlige kommentarer Embarrassed

Jeg arbejder på et par tegninger der viser virkemåde lidt mere i detaljer – de kommer lidt senere sammen med en wrap-up af projektet der har stået på i et par år.

Rudi:
                                Som udgangspunkt er det ligegyldigt for AO’en om de to akser er parallelle med RA og DEC – det der er vigtigt er at guideprogrammet ved hvordan akserne er orienteret i forhold til guidesensorens akser.
                                Først i det øjeblik at fejlene er så store at AO’en skal puffe til teleskopet er det væsentligt at akserne er lignet op. Det kan klares ved manuelt at give kontinuert guide input i den ene retning til enheden under en eksponering og se om der kommer et knæk i stjernesporet når systemet skifter fra AO output til teleskopets ST4 indgang. Er der et knæk , så roteres systemet i fokusudtrækket.
                                En smule fejl her gør ikke så meget. Det vil bare betyde at en bevægelse i RA også giver en anelse bevægelse i DEC som guidesystemet gerne skulle opdage med det samme og udkompensere.
                                Det samme vil kunne ske hvis akserne på de to motorer heller ikke er ortogonale – denne vinkel kalibreres dog ud af guideprogrammet.

Torben:
                                Motorerne er bipolare steppere.
                                Kompleksiteten med to akser er ikke overvældende. Det skal opfattes som to seperate og uafhængige guidesystemer der bare virker vinkelret på hinanden. Der er altså to glas. Det er et kompromis jeg har valgt for at gøre systemet simpelt og billigt. Jeg arbejder dog på et system der virker på eet glas
                                Input til enheden er simpel ST-4. Glasset drejes ganske enkelt med konstant steprate så længe der er signal på en given kanal. Når limitposition nås, spejles ST-4 signalet videre til en ST-4 udgang der så forbindes til teleskopets ST-4 udgang.
                                Der er også et USB-seriel interface hvor man kan sende kommandoer til at stille steprate, nulstille og køre testmønstre.

Ved at anvende ST-4 input kan man altså bruge et hvilket som helst guide program der understøtter ST-4. Det er klart at nulstilling skal ske manuelt og ikke kan ske automatisk mellem hver eksponering. Min erfaring er dog at hvis polindstillingen er god vil fejl i RA være cycliske og drift i DEC minimal så nulstilling er ikke nødvendig hvis man kan leve med enkelte perioder hvor guidningen udelukkende kører over teleskopet.

Der findes pt ikke en standard for AO enheder, men det ville være oplagt at arbejde herfor således at ASCOM kunne bruges til kommando delen.

Både PHd og MAxim og AstroArt har support for AO enheder nemlig.

Madsen:
                                Vindstød – Der afhænger af flere ting. Guides der på en klar stjerne med et DMK eller tilsvarende så er guideraten måske over 20 Hz og kameraet fanger bevægelsen lynhurtigt. AO’en er ret hurtig så vil kunne kompensere hurtigt.
                                ER guide raten lavere er forsinkelsen længere og fejlene når at blive størrer – AO’en er dog stadig hurtig og vil kunne kompensere lidt bedre end de fleste monteringer.
                                Brændvidden spiller også ind – jo længere brændvidde jo størrefølsomhed for vind.
                                Jeg skal dog dertil sige at jeg primært arbejder ved f=3000mm og jeg får fine stjerner under de fleste vindforhold. Min placering af observatoriet giver nogle kastevinde til tider og det kan høres på guiderens aktivitet, men ses sjældent på billeder. Det er dog ikke noget jeg har systematiseret.

Saml selv – Joo det kunne jeg jo godt – erfaringen siger dog at jeg kommer til at bruge meget tid på support. Så hellere sælge færdig samlede enheder, men så skal den CE mærkes og alt muligt, hvilket nok godt kan blive en udfordring med . Men jeg vil tænke over det.

Den største udfordring pt er faktisk at finde en guidekamera der dels er følsomt nok men også har en lynhurtigt udlæsning. Tidligere brugte jeg QCam5 – ligenu et Lodestar men skifter nok over på et DMK618 selvom sensoren er så lille. Lodestar’en virker ikke så godt i hispeed med PHD. Må se om ikke der kan blive råd til et lidt størrere og mere følsomt. eksempelvis et kølet bagbelyst cmos på 1/2″ ca.
                                Nogen der har ideer?

Torben Taustrup
                                Admin
                                  • Neutron star

Tak for svaret Frank

Jeg ser frem til en tegning.

mvh

Torben

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 65 i alt)
                                • Emnet 'Så kom der gang i 3D printeren..' er lukket for nye svar.